29.04.2017 г., 22:10 ч.

Размисли за цитиращите Библията.... 

  Есета » Лични
2449 4 45
5 мин за четене

  

Размисли за цитиращите Библията, за вярващите и невярващите

 

От няколко месеца все ми се иска да напиша някои мои размисли за вярващите, атеистите и търсещите опора, утеха и ли не се знае какво в различни духовни учения. В последните години намирам по блогове, фейсбук и вестници какви ли не статии на тези теми. От както съм член на сайта Откровение ми попаднаха няколко есета, в които авторите преплитат идеи за карма, прераждане и веднага след това мъдри мисли на Дънов, цитати от библията и дори от разни незнайни окултни науки... Аз съм възпитавана по времето когато не се говореше много за религия, но майка и баба бяха вярващи без да ходят на църква и да спазват всички пости, да се пречистват и т.н. Моята баба казваше, че няма нужда да се пали свещ в църквата, че бог е навсякъде и ако вижда и знае всичко, няма и нужда да се изповядваме пред поп, който е човек и пълен също с грехове... Така, че може би аз не съм по вкуса на строго вярващите, защото се считам равна на мъжете и не желая да вярвам, че съм произлязла от реброто на Адам /знам, че уж е грешка в превода/, нито пък, че нося някакъв първороден грях и за това трябва да мълча в църквата и да си покривам главата, а мъжете не. Не смятам също, че жената е „нечиста“ до четиридесет дни след раждане. От друга страна от много години си задавам въпроси когато прочета, че вярващите хора са по-добри, че те са на правия път, а останалите не... И как християнската религия ни учи да сме добри, толерантни и въобще на всякакви добродетели. Поради работата си се налага да чета много на испански и да посещавам Латинска Америка. При едно пътуване до Гватемала ми направи впечатление, че там религиозността е много „показна“. Всеки шофьор има икона на Богородица на скоростния лост, нейни снимки висят по прозорците, минувачите се кръстят на улицата когато минават покрай църкви и дори на възглавницата ми в хотела беше избродирано „Само Христос ще те спаси“. До тук добре, но като погледнеш статистиката за насилие и убийства Гватемала е на едно от първите места в света. Защо ли в толкова католическа, християнска страна има толкова убийства? Същото е и в Колумбия и Мексико. Наемните убийци на наркотрафикантите са големи католици, носят си мадоната на врата и след извършено убийство ходят да се изповядат и да си облекчат съвестта. Защото бог бил милостив. Дори си имат Хесус Малверде и негови храмове, свой Исус, който ги закриля и се молят на светии като Юда Тадей и други. А относно „тези на правилния път“ и другите „които са на грешния“ има много примери когато виждаме реалността изкривено. По време на мой престой в Гватемала попаднах в малко селище на брега на Езерото Атитлан в което живееха главно индианци от етноса маи-итца. Старейшината им пази три свещени черепа на техни предци и ми ги показа. Всеки може при нужда да ги вземе един ден в дома си и да се моли за здраве и благоденствие. Разказах това на моите студенти след връщането ми и реакцията беше смях – ами да, индианците били нещо като диваци. Попитах ги дали това, че християните се молят на мощите на някои светци, които също са части от кости и за които дори не е сигурно, че са на съответния светец, не е същото... Но такава е човешката природа „нашето си е най-добро и най-правилно“.

 

И за това не приемам по никакъв начин, че много хора намират в светите писания  цитати, които оневиняват всичко което правят. Бог е добър и всичко опрощава е тяхната теза. И се намират цитати и да упрекнеш някой, да го поучиш и също така да се успокоиш, като се покаеш когато извършиш някоя „пакост“... Колко ли корумпирани политици са първи с големите свещи на Великден или Рождество и не се сещат какво правят извън църквата.

А относно кармата и прераждането ми се струва още по абсурдно да се тематизира от автори, които в повечето случаи са повърхностно запознати с хиндуизма, будизма и други източни религии и философии. И да се призовава да сме добри и да усъвършенстваме душата си на базата на откъснати от тук и там философски и религиозни идеи. Не може ли да сме добри и добродетелни просто защото такава е в основата на човешката природа, така са ни възпитали, защото го смятаме за правилно и сме коректни с другите, защото обичаме хората? Аз не вярвам, че има рай нито ад. И като се старая да правя добрини го правя защото ми идват от сърцето и не чакам компенсация. А когато направя нещо нередно си живея с угризението и гледам да не се повтаря, защото не ходя при поп да ми опрости греховете. Това са поуки на живата и е вярно, че трябва да си усъвършенстваме душата, но няма нужда да залитаме в мистицизъм от всякакъв сорт. Прочетох и че сме били безсмъртни, защото след смъртта от нас остава енергия в космоса. Да, остават също и твърди метали, например от пломбите ни, но това не сме ние, нашето съзнание и чувства ги няма. От четене на такива идеи реших да споделя моите мисли, без да натрапвам на околните да ги следват.

Аз за това и не приемам да ме поучават, да ми дават брошурки Свидетелите на Йехова, да ми натрапват цитати от библията, евангелието на Лука или други свещени писания. В името на някои идеи от тези писания е текла много кръв, нека не забравяме какво са правили католиците по време на Кръстоносните походи. И до сега се интерпретират пасажи от тези книги за да се потискат жените като втора категория хора. Жената била донесла греха на света, та за това не можела да бъде ръкоположена за свещеник. Който ги вярва, нека си пази вярата и да живее както намира за добре. Но да не съди и поучава другите, които са си намерили свой духовен ориентир организиран по друг начин.

© Люси Петкова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Така е Мона. Права си.😊
  • Люси, ако хората се ръководеха от правилото " Не съди , за да не бъдеш съден" (пак от Библията) света щеше да е съвсем друг ...
  • Люси, Люси, караш ме да влизам в полемика сестрице! Без да става в нея дума нито за религия, нито за политика.
    Казваш че си атеист - опреде ли ми това какво е, и когато си готова след това нищо нямаш право да добавяш!
  • И смятам, че хората търсят усилено опора в най различни вярвания, защото неолибералното икономическо развитие ги хвърли в голяма несигурност и обедняване с изключение на малка върхушка. В Австрия например от много години се практикува широка коалиция ( социалисти и народна партия) и така се поддържат интересите на по широки маси от населението и ако има корупция поне не е безсрамно разпространена като у нас...А религиозните хора особено в научните среди и сред младежите са все по малко, без някой да смята, че атеистите са комунисти. Но тук не е място за политически дискусии...
  • Благодаря Людмил, Младен....че моите размисли все още будят коментари. Димитър хареса ми вашия цитат от филм. Хубавото на изкуството е че има пълна свобода за интерпретации😏Дори закачливи.
    И на Тодор благодаря и съм съгласна, че всеки решава сам. Аз лично смятам, че човек може да има етика и морални принципи и без да е вярващ. Още повече в разпространилите се напоследък мишмаши от религии и секти.
  • Благодаря на Люси за тази творба!
    Нормално е да не съм съгласен с всичко написано там. Нямам намерение да бъда многословен и да влизам в полемика. Написаното в есето е достатъчно, за да може всеки търсещ да вземе от него, това което му е нужно.
    Ако някои от участвалите в дискусията, се интересува от моето мнение, то може най-кратко да се изрази в два цитата по памет.
    Първият взет от "История на религиите" автор Ваклуш Толев:
    " - Пътеките към Олтара на Храма Господен, са точно толкова, колкото са сърцата в душите човешки! Чужда пътека никой не може да хване, всеки самичък избира пътя си личен!"
    А вторият е от нещо което вече съм публикувал сайта:
    " - Истина, познание, любов и свобода,
    даром и на сила нивга се не дават!
    Само търсещият в мрака светлина
    и работникът на къра ми небесен,
    останал в пътя ми смирен и малък,
    като хляба си насъщен ще получат
    в честно и достойно заработен залък!"
    Това изцяло изчерпва всичко.
  • За съжаление сайтът не позволява дълги коментари. Ето продължението:
    And then He thought of creating of being for Himself, a beautiful creature, a perfect one, one to share the world with. A beeng to keep Him company throughout eternity, unending… and probably boring. Someone to embrace in winter, and whose skin could be caressed in summer. He crated a woman and called her Eve. --- God and Eve had a son and they called him Adam. He only forbid them one thing. He forbid Adam for sleeping with his mother. But He caught them --- That was the original sin. That’s why God abandoned us. He realized He couldn’t count on us, or that we weren’t worthy of His trust and He banished them from Paradise. --- We men are no more that an accident, accessories… Woman however is the first form, the essential form
    Isn’t it?
    Искрено Ваш: Д.Г.
  • Скъпа Люси, Вашите разсъждения за ролята на мъжа и жената в християнската религия (а и не само в християнската) ми напомниха , че има и други гледни точки и кой каквото ще да си вярва – никой няма монопол върху битието и истините.
    В подкрепа ще посоча един дълъг цитат от прекрасния филм на Fernando Trueba “El artista y la modello”. И тъй като не желая да участвам в дискусии тук, ще Ви го напиша в английски превод, надявам се че ще го разберете:

    There are two proofs that God exist. The first and more important is the woman body… Genesis and all that malarkey!…Can you imagine God crating man?! There’s no need to make God look like a fool! First He crated the heavens, He created earth, He created the oceans, He created the seas and rivers, He created plants and animals, birds, fish… all this beauty, Paradise… (следва продължение)
  • Ако трябва да охарактеризирам това есе свръхлаконично, то бих казал, че това е "полезна ерес". В него се съдържат много точни наблюдения и констатации. До голяма степен те съвпадат и с моите виждания по въпроса за вярата и християнското учение. Бих искал да добавя все пак нещо към казаното от авторката. А то е, че учението на Иисус не следва да се разглежда единствено като една патерица на нравствеността, на която е удобно да облягаме съвестта си, или като морална норма, за да се намалят катастрофите в един социум. Основната идея на това учение е чрез него в нас да се роди тялото на Христа , така както например то се е родило у апостол Павел и той възкликва: "Не живея вече аз, а Христос живее в мен." Христос казва: "Аз не съм от света." Би било хубаво и ние като него да успеем да напуснем приживе духовно света - света на Велзевул и на Мамона, както се изразява самият Той.
  • Бенова,не се сърди!!!
  • За болшинството хора изповядването на дадена религия е само разменна монета, с която изкупват своя страх пред съдния ден и вид индулгенция за бъдно райско живуркане.
  • И аз ти благодаря,още един път за интересната дискусия,Люси!Желая на теб и на всички много позитивизъм и градивна енергия!!!
  • Хари, и аз ти благодаря за всички коментари . Включително и под други творби.
    Всичко добро на съмишленици и несъмишленици.😊
  • Люси,благодаря,ти!!!!!
  • Различни,но еднавкви пред страха-от смъртта!!
  • Благодаря Хари. Добре е да се види колко са различни хората.
  • Радвам се,Люси,че раздвижи Океана,макар и тих!Поздрави!!!,
  • 🍯🐝
  • Казах ви аз,че е дълбоко!Баба,бог да я прости, даваше пример с женитбата.Това,викаше е, като буркан с мед .Отгоре жужат пчели и искат да слязат при другите,залепени за меда!Те им викат,недейте,но кой да ги слуша!
  • Може пък да вярвам, както хиляди учени по света, в биохимическата еволюция като източник на живот... Аз мисля да спрем с тази дискусия, защото никой няма да убеди другия. Аз нямам и желание да задълбавам в духовните течения...
  • Хора,недейте полудява!!
    Този сайт ще го прекръстим вече "Богоявления".
    На там отиват нещата май!
  • И най-великият служител не е посредник между Бога и човека. Той е слуга на Бога!
    Има само един посредник и това е Иисус Христос. (1 Тимотей 2:5).

    Достоверността на Библията трябва да обяснявам само чрез Библията.

    Днес прочетох в сайта една мисъл, която искам да споделя тук: „има два типа хора, и двата типа хора не знаят много за Създаването, Вселената, Живота, БОГА! Само че едните усещат и търсят да възвърнат връзката си с Бога, а другите все имат едно вътрешно желание да няма Бог, за да оправдаят окаяната си грешна природа...”

    Щастие и успех!
  • Латинка, живейте си по Библията, аз и не съм искала моите редове да отговарят на Библията, това есе има съвсем друга цел. Просто нека всеки си има свои духовни ориентири, аз лично не смятам, че цялото познание е в духа и библията е основен инструмент. И въпреки това смятам, че имам доста познания в много области.
  • В есето, което сте написала, само тези редове отговарят на Библията:
    „Моята баба казваше, че няма нужда да се пали свещ в църквата, че ако Бог е навсякъде и вижда и знае всичко, няма и нужда да се изповядваме пред поп, който е човек и пълен също с грехове.” , без думата „ако”. В Новия завет на Библията не пише за тези „Правила на светите апостоли”. Така, че Божият закон е по-важен от установените от хората правила.
    Съгласна съм с написаното от Ekaterina79, че „Библията е Книгата на книгите. …че цялото познание е в Духа, а Библията е основен инструмент."
    Адам означава калчо, мъжки род на адама, което е пръст, земя. Ето защо е направен от земята. Той самият е земя, почва в мъжки род. Ева, името се споменава само 4 пъти в Библията, означава жива, живата.
    Ева - животът, трябва да дойде от вътре на Адам - почвата. Ако Бог и нея беше направил от кал, по какво щеше да се различава от Адам? Ето как не е обидно да си ребро адамово. Напротив, много по-висше е.
  • Честно казано не го знаех това. Явно от секти и религиозни движения няма отърваване. Най добре е да не цитираме никой, разпространили са се като рак...
  • Привет,ЛюсиЦ!
    Тази мисъл „Преди да посочиш с пръст някой, виж дали ръката ти не е мръсна." е перифраза на цитат от Библията: „Който от вас е безгрешен нека пръв хвърли камък на нея" - Йоан 8-7. Доколкото знам Боб Марли е верен rastaman (растафарство); ново религиозно движение, което обявява Етиопия за „обетована“ земя, а Хайле Селасие за жив бог. (Хайле Селасие I (кръщелно име рас (княз) Тафари Маконен) е император на Етиопия от 1930 до 1974 г. Той е последният император на страната).

    Религия и вяра са две различни неща.
    Старият Завет е пророчески и ни води към Новия. Старият Завет пророчески ни изявява Новия Завет, а Новият Завет ни се разяснява в Стария.
    Вярващите не съдят никого. В християнските църкви има много жени, които евангелизират Словото на Бог!
  • Това за "матриархата" в днешно време, направо ме уби!! Тази идея на Дънов от утре ще ми е пътеводна звезда. Как ли е стигнал до това заключение, може би с някоя окултна практика?
  • Мила Люси, напълно съм съгласна с теб. Човек в днешно време може сам критично да огледа действителността и да си намери своята" вяра", моралния компас и пътеводната звезда. Не си споменала, какво се върши в днешно време под прикритието на исляма и Корана и така наречената " свещена война". Необходимо ли е сляпо да се вярва в една догма, за да сме добри и човечни едни към други?
  • Екатерина,не мисля да приема съвета ти,и да забода нос в книгите,защото не се водя от такава необходимост.До изводи стигам сама.Да,има друга степен,духовната,която е над материалната.До там се стига,разгръщайки капацитета на ума и съзнанието,до способност на трансформация на енергията.Може и да има учения,открили начина.Не знам!
    А за матриархата..Просто не ми се спори.И не е защото нямам позиция.А не виждам смисъл.Пък и пак започнахме да натрапваме вижданията си.И се увлякохме в това,вместо да четем и пишем поезия,както му е реда!
  • Кармата е термин от азиатските религии индуизъм и будизъм...просто не ми се дискутира в такъв мишмаш от теории, откъснати от контекст... Оносно изучаването на библията в българска филология, нека си я изучават. Аз също съм филолог по образование и не смятам че съм непросветена. Но повечето европейски университети във филологиите не се изучава библията. И не смятам, че чрез окултни практики някой много се е просветил и извисил духа си. Но това си е мое мнение, който иска да си ги практикува.
  • Благодаря Лора. И аз мисля като теб. Екатерина, аз нарочно не съм правила подробни анализи на различни духовни учения. Но специално за окултните школи, които цитираш като тайно знание е достатъчно да се спомене че са близки до езотериката и се занимават с кабалистика, астрология, гадаене, духовно "лечение" и да не изброявам повече, които за мен са несъвместими с моя начин на мислене. Да не говорим, че и секти като сатанизъм са част от окултизма. Зная, обществото на бялото братство се занимава с окултни практики, хиромантия, физиогномия /дори пеенето и цигулката за тях са окултни практики/...Аз не искам да анализирам тези различия между религии и духовни учения, защото темата и целта на есето е различна. А и откровенно казано никак не ме интересува окултизма, че да го представям подробно.
  • Бог дава свободен избор,казвате.Къде е изборът в религията?Тя съди,наказва,заставя..
    Вашата книга на книгите,писана от пияни египтяни,които са се чудили как да подчинят света!!По нея ли се водите?
  • Люси,прочетох есето ти.И коментарите.Виждам,че темата разпалва страстите.Разпали и мен.Всичко,което се иказа е навързано към тази основа-религията,и по начина по който тя е адекватно разбираема по света.Особено внимание отделям на отношението към двата пола.Да,живеем в мъжки свят.Има писани и неписани закони.Жената е третирана като низше създание и в много от развитите, и в не до там развитите страни.Където е унижавана,наказвана и възприемана като пасивен елемент.В някои африкански държави жените са подлагани на нестерилна,мъчителна кастрация,която осакатява брутално тялото и психиката.Другаде са наказвани или убивани за няма нищо.Погребвана жива като аксесоар на покойния си съпруг.Или разплодна кобила.Или неравностойна подчинена,нямаща право на взимане на решения,гласуване,управление и т.н.Всички сме запознати с тези неща.
    Какво е общото между всичко това и религията?
    Сами можем да си отговорим на този въпрос.Бог не е религия.И никога няма да бъде.Религията разединява.
  • За тези, които се съмняват, че според православието ние жените сме "нечисти" по време на цикъл и след прекрасния момент на раждане, могат просто да кликнат в сайта https://www.pravoslavie.bg. Мъжете са чисти дори и да не са се къпали послесната седмица. Няма да цитирам мизогинните изказвания на много свещенни мъже от църквата през вековете... Но, ако съвременната църква не е съгласна и иска да се модернизира, нека направи нужните поправки, а не да продължава да ни третира като втора категория хара. И нека не се приравнява несъгласието с някои църковни канони с думата атеизъм.
    Ето ви пример от Павилата на светите апостоли Правило 18 /от сайта на бълг. Патриаршия

    "Който е взел за съпруга вдовица, разведена или блудница, робиня или опорочена, не може да бъде ни епископ, ни презвитер, ни дякон, ни пък въобще да се брои в свещения чин." Защо са приравнени вдовицата и разведената с блудницата??!
  • Благодаря , мила Генка. Абсолютно съм съгласна с теб!🌺. Животът е тук и сега и пожелавам на творците такива творби, че да останат светли дири след тях. Стойчо, аз не се боя, че ще ме съдят. Нека всеки си защити тезата... Но както е казал Боб Мърли "Преди да посочиш с пръст някой, виж дали ръката ти не е мръсна." А че всички посредници си гледат интереса - точно така е.😊
  • Мила Люси, поздравления за есето. То явно изпълнява предназначението си да буди размисли и да предизвика дискусия по избраната от теб тема.
    Аз си имам своя теория и свои представи за живота, смъртта и прераждането, които са много близки до твоите представи. Животът е тук и сега, единствен, неповторим и много ценен, затова всеки от нас трябва да го изживее пълноценно, оставяйки след себе си спомени и добри чувства. Нашето / не в буквалния смисъл / "прераждане" , според мен, се осъществява чрез гените ни, които живеят в децата, внуците и правнуците ни и в следващите поколения, чрез сътвореното от нас, и в добрите чувства, с които ще ни споменават понякога.
    Писателят, поетът, художникът, строителят, композиторът..."живее", "говори" и се "преражда" пред очите и в съзнанието на тези, които се докосват до сътвореното от него приживе. И колкото по-стойностно е то, толкова по-дълго името на твореца ще " живее" във времето.
  • Радвам се много на дискусията😊 Благодаря. Това ми беше и целта. Хари , аз войнствен атеизъм не виждам никъде. А твоята история за императора е чудесна - ами как няма да целува ръка на божия посредник като императори и царе са се смятали за богоизбрани и църквата ги е поддържала. Ирена, точно тази страна на светите мъже не приемам че и до днес жената е нечиста за причастие ако е в цикъл или до 40 дни след раждане. Най-светлия момент - да дадеш живот е принизен...
  • Съгласен съм с теб,Ирена,но и войнстващ атеизъм,също е неприемлив!Поздрави!
  • Интересен факт е, че 300 години светите хора са обсъждали дали жената има душа, което няма общо с учението на Христос. В днешно време повечето хора си дават сметка, че религията служи на нечии интереси. Затова и аз доста се учудих, че в творчески сайт често се парадира с тази тема. Ако това помага на някого не бих го спирала, но и натрапването на религиозни възгледи е неприемливо.
  • Ще стане дискусия! Темата засяга Вярата и това касае всеки.Ще те провокирам ли,ако -цитирам:"Не съди,за да не бъдеш съден!"Вярата е една-посредници много.В търговията днес "посредник"е човек,който печели от разликите в цените,т. е.,доста нелицеприятна фигура! Успех,Люси!😇
  • Мисля,че пак не съм разбран правилно.Не съм си и помислял да оправям нечие творчество.Просто изказах мнение.Есето ми хареса с това,че дава широко поле за размисъл.Моята баба,пък казваше,че не се казва поп ,а свещеник.Разбира се,че е човек,значи-грешен.Презумцията е,че той е посредник между Бог и хората.Едно време един франкски император(става въпрос за Франкската държава,която включва и днешна Франция)се отбил от пътя и на колене целунал ръката на един свещеник.Попитали го защо го прави.Та това бил един мръсен от пътя и нацапан обикновин поп.Императора отговорил,че не целува него,а това,което изразява!Поздрави и с добри помисли!
  • "Моята баба казваше, че няма нужда да се пали свещ в църквата, че бог е навсякъде и ако вижда и знае всичко, няма и нужда да се изповядваме пред поп, който е човек и пълен също с грехове..." – Да!!!
    Светла и творческа вечер!
  • Правилно,Люси,за да бъдат наука трябва да имат предмет,след това методология и т.н.Радвам се,че провокира размисъл!Поздрави!
  • Прав си Хари аз и не съм се опитала да съм изчерпателна, а както ти казваш само да повдигна някои въпроси и да си кажа някои размисли.... Че доста хора натрапват своите възгледи. Днес видях и цитирам "окултната наука". Аз такава наука не познавам.😊Мистичните течения не са наука
  • Много ми хареса есето ти Люси!Повдигаш много въпроси и размисли.Темата обаче е много,много дълбока.Като Марианската падина в Тихи океан!Има много подводни камъни!Поздрави!!!
Предложения
: ??:??