27.06.2021 г., 7:35 ч.

Страхове и спасение в житейския кръговрат 

  Есета » Философски
853 0 2
3 мин за четене

  Казват , че това което ни спохожда всекидневно- радостта и скръбта, любовта и раздялата, неуспехите и успехите, е точно толкова, колкото можем да понесем - нито повече , нито по-малко. И изобщо замисляме ли се някога , че фантазиите са по-истински от самата реалност? Нали начинът, по който възприемаме нещата , е нашето отношение към тях. Колко относително и обезкуражаващо звучи всичко това! И на този фон, превърналото се в изход от безизходицата, вглеждане в бъдните дни. Накрая неизбежно разбираме , че това е механична представа за света и неговите метаморфози, защото, оказва се, преживяванията, които ни вълнуват, и изпълват живота ни , поради необясними причини, не са подредени едно след друго , както си представяме. И тогава в противоречие с наученото , се запитваш, дали пространството е триизмерно и дали времето е състояние , а не последователност от случвания? Може би всичко тече едновременно, в някаква единна, гигантска и влудяваща всеобщност, в която се въртим безпаметни в космически казан заедно с облаците изпаряваща се влага, която после ни връхлита, изсипана като внезапен дъжд. Той пък, подхванат от студа , се превръща в сняг, навят на преспи от острия вятър„ Вее ту южняк, ту северняк, избуява трева, после жълто червени килими я застилат, за да нахлуят накрая пак ледът и студът и да заличат всичко. И пак отначало , безброй пъти, кипи ли кипи вселенския кръговрат и ние в него , изгубени човечета в облаците пара.

    Историите на живота се повтарят. Твърди се , че са винаги по-интересни от измислените.Тъкмо обратното. Човек е склонен да си фантазира какви ли не неща и после да ги разказва като преживяни, защото отдавна е разбрал, че хубавата лъжа прави ежедневието приятно и по-лесно. Иначе , подхранваме въображението със страховете си , мнимите намерения, не случените геройства. Мислим дори за себе си от името на друг човек.Сякаш за миг ни е споходил необясним импулс, който не сме могли да овладеем.Сякаш сянката , тъмната страна на душата,неосъзнато са го сторили по неведом начин. Убеден съм , че това , което си струва да направим е да споделим усещанията, тревогите, съмненията, страховете си с духовно близки хора. Ако имаме късмет, може да ни споходи единението , което е повече от любов и приятелство, но озарява малцина, защото е крехко и капризно като доверието.

      Винаги съм си представял, че вселената и необхватността на космоса в тяхната убийствена безбрежност, могат да бъдат нещо съвсем  делнично - небе с правоъгълна форма, което прозорецът ти е изрязал от простора. Кога става спокойно и тихо в душата?Може да се случи, ако внезапна тъмнина потопи всички звуци, образи, случки, на които ние неуморно окачваме етикети за обозначаване на доброто и злото. Това успокоява. Иначе ежедневието ни поднася какво ли не - убиват ни , без да умираме,полудяваме неусетно, без да сме луди,общуваме,без да сме общителни, , заиграваме се понякога на крилете на наивността , без да сме деца. И притиснати от този тих, почти невидим апокалипсис, съвсем забравяме за дъжда, за локвите, за преспите, за умислените върби край реката, за томителните сенки и безпощадните припеци. Тъй ден след ден се износват възприятията за хубост - като обувките, които накрая захвърляме, без да си спомняме за стъпките , оставени от тях.

    Хубаво е да усещаме , че сме малко отместени от света и той от нас, да се изгубваме в аритмиите на ежедневието , да се опитваме да съзерцаваме реалността , а не да сме затънали в нея. Да се прибираме все повече в себе си след пътешествията, авантюрите и приключенията. Да се сбогуваме с целите, желанията и ...с хората, които са ни скъпи„ И така все по-навътре в себе си , останали насаме, както сме били винаги, но понесени от възторзите не сме го осъзнавали.

© Jordan Kalaykov Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Есето е опит за вникване в смисъла на човешкото съществуване, за мен, и поставя пред читателя няколко въпроса: Защо съм тук в поредната си реинкарнация? За да променя света или да променя себе си? Да се наслаждавам на живота или да го хуля, ненавиждам, отричам? Да руша или да създавам?
    Съзерцаването на реалността с неизносени възприятията за хубост може да постигне само непредубеденият ум, който е приел дуалността като основополагащ принцип на битието и е преминал отвъд него. След тази осъзнатост умът достига до пространството на Пустотата или Безкрая – до необхватното и непознаваемото и се слива с Него.

    Всеки ден Светът се преражда.
    Промяната Живота ни случва.
    Все някога пристига Истината.
    След нея и благодатта притичва.

    Питате ме: А какво е Истина?
    Нима една и съща е тя за всички?
    Невидимото и с око доловимото
    са рожба на идея една, мили хора.

    Бог е любов! Удоволствие е да чета подобни текстове! Благодаря!
  • Не съм съвсем сигурна какво точно е посланието на последният абзац. Мисля, че е малко объркан или поне на мен така ми се струва.
Предложения
: ??:??