10.05.2005 г., 16:59 ч.

Важно! Обърнете внимание. 

  Есета
5608 0 11
5 мин за четене

Важно! Обърнете внимание.

 До вчера щях да пиша за мечтите и за стремежа да ги реализирам, както аз така и вие. Но сега сменям темата. Защото нещо много по-важно зае вниманието ми.

 Ще ви разкажа за училището, за моето училище.

 В днешни дни училището е всичко друго, но не и място за учене! Говоря общо. От ранни зори учеченикът влиза през огромната желязна врата. Или изобщо не влиза. На гръб мъкне тонове и аз не знам какво. Или вирнал нос, леко придържайки картонено пликче стъпва мазно по мраморните стълби. Часовете минават за някои бързо, за други - не чак толкова. Междучасието е дар божий (да не говорим за голямото). И не на последно място - училището е закусвалня.

 В понеделник всички девети класове бяха в тясната кинозала (включително и моя милост), защото от “Червен кръст” бяха дошли да ни карат да мислим. Питаха ни какво е солидарност и дотам чух, защото залата бе изпълнена с глъчка и смях. Докато накрая даскалката по музика не направи поредната си забележка просто да замълчим. Да чуем. И все нещо да запомним. За да можем да говорим. И толкова. Тишина имаше най-много 10 секунди.

 Не смея да съдя когото и да било. Аз отговарям само за себе си. Кашите, които забърквам са последици от моето мислене. Разбирам, в залата бяхме около 100 човека, но поне половината от тях да бяха замълчали. Чисто и просто от любопитство. Както се казва “за обща култура”.

 Аз самата не обожавам училището. Особено изпитванията, класните и контролните. Но ви питам тогава драги мои клетници по задължение: “Защо въобще го посещавате тоя затвор?!”. Знам вашия отговор: “Ако не ходя на училище ще имам хиляди отсъствия и наште ще ме убият!” Помислете тогава защо на “ваште” им е скимнало да ви мъчат с това невъзможно учене и главоблъскане. Дали го правят ей така, нарочно или просто, за да не затлъстеете пред телевизора или компютъра. Или с мисълта, устремена в перспективата. За вас.

 Искам да обърна внимание на потресаващите редове, които прочетох в един вестник. Статията беше озаглавена “Деца-самоубийци”, където се казваше, че тинейджърите (между 15 и 18 години) посягат на живота си (освен поради семейни причини) “заради лоши оценки и отсъствия”.

 Уверявам ви, клетници - училището не е ваш враг. Вие сте там, за да энаете и ако не друго -то поне да се научите да се държите дипломатично, коректно. А да сложиш край на живота си, нещо което ти е дадено без пари, за да направиш от себе си човек - това просто е глупаво. 

 Друг е въпросът, че днес и нормални учители рядко се намират...

 А родителите са или нехранимайковци, или са преизтощени, за да вкарат своите деца-магарета в правия път. Затова се иска и малко самоинициатива! Желание.

 Огледайте се клетници! Сега се хилите, но който се смее последен, той най-добре се смее!

 И все пак, училището трябва да благодари на учениците за едно - ако между тях не пламваха незабравимите искри на любовта и те с нетърпение не идваха в час или чакаха междучасието, за да зърнат своята половинка, то класните стаи и коридорите, дори и лавките щяха съвсем да опустеят! Да живее любовта!  

 

© Евгения Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Даа така е-и аз сам на това мнение, Георги.Аз си я правя всеки ден без някой да ме кара.Така се чувствам заредена с положителна енергия и готова за "сблъсъци".И ми е ТОЛКОВААА смешно да наблюдавам учениците около себе си как цял час по физическо стоят и си клатят краката.Толкова е ТЪПО-млади, "жизнени" и хипер тромави.УЖАС!Но и учителите са виновни, че не си изпълняват задълженията.И те по цял час се чудят с кой да си говорят.Абсолютна анархия-анархия, от която ми дойде до гуша.Кога най- после нещата ще се оправят?Имам чувството,че поколението ми ще бъдат едни бездарници с големи претенции без покритие..Това е пълна катастрофа за нацията ни!!!
  • Униформа се използва и днес в някои от елитните училища извън България. Тя е полезна дотолкова, че приравнява социално децата. Зная на тази възраст колко гадно се чустваш, когато някой е с по-маркови маратонки от твоите, защото родителите ти не могат да си го позволят.
    Друго, което си спомням е, че имаше всяка сутрин преди часовете физарядка. Знам, че много биха надали вик, но ми се струва полезно раздвижването на тялото, спомагащо оросяването на мозъка, рано сутрин.
  • Така е,SKYИ на мен понякога ми се иска да се върна във времето и да видя какво е било преди...Дори и да можех за един час да нося униформа
  • Хахах Интересен завършек.Но си абсолютно права.Аз съм на същото мнение.Понякога мразя дадени часове, защото зная че само ще ми се "надуе" главата от непукисти.Е, вече малко по малко взех и аз да ставам такава(непукист), за да не изтощавам нервите си.А училището е толкова полезно, особено за хора,които знаят какво искат.Днешната училищна картина е потресаваща и абсолютно неприемлива за мен.Някой път ми се ще да съм учила по времето на родителите ми-дисциплина и контрол!
  • Никога не сам учил сред гамени. Пияни полицаи - това някаква общобългарска черта ли е? А така зачестилите случаи на запад - "дете уби съучениците си"? Аз как мога да си плащам тока и телефона, че и сайт да издържам, и да не съм умрял от глад? Като казваш, че си родолюбец тогава не си противоречи след това, иначе не го казвай изобщо!
  • Браво Евгения. Много хубаво есе! Поздравления!
    Павел, какво се оплакваш. Нещата хич не са зле. Аз съм завършил СМГ и там си имахме всичко голям физкултурен салон, модерни компютри, бели дъски. В кварталното учлище също положението не е лошо.За даскалите мога да кажа, че хора с 150лв заплата избрали тази професия защото обичат работата с деца трябва най-малкото да уважаваме. Жалко, че има и такива като описаните, но винаги човек може да се оплаче на подходящото място, и съм сигурен че ще бъдат взети мерки.
    Това да учиш за да емигрираш е глупаво и жалко. Как може да си с такова мислене, а да обвиняваш политиците, че положението нямало да се оправи след като ти самия го влошаваш като получаваш напълно безплатно нещо скъпоплатено (в България всички сме съгласни че образованието е на високо ниво като степен на трудност, което ти дава шанс за висока реализация) и след това като дезертираш някоя друга държава жъне плодовете, които са били засяти и отгледани тук. То е все едно да обереш собствените си родители в собствената си къща и да избягаш.
  • Ами според мен държавата си е виновна .. политиците ги избират хората.. последните избори доколкото се сещам доооста хора не избраха никой .. но все някой трябва да ни управлява .. а факта, че господин Симеон примиера реши да отдели фонд, че за децата от 1 до 4 клас да има безплатни кифли и млека, вместо да ги дадат тези пари за ПЦ-та а не да караш с някоя бракма часа по информатика .. а що се отнася до учителите .. и те са хора .. да вземаш 150 лева и да си вдигаш нервите 5 дена с учници, които дори не те слушат ами си приказват и си вдигат шум ... трябва да си ненормален да издаржиш...ами те са си станали такива .. но нямат избор ... затова казах, че нещата трябва да са двустранни..
  • Различно мнение-няма лошо!Оценявам критиката!Всичко,което казваш е вярно,но аз писах,че учителите донякъде са причина за безредието в училище.Кой е виновен,че те са или иэвратени,или не достатъчно умни?Нима както винаги сме готови да обвиним държавата?Да,училищата тук не са като тези във Франция или в Америка.Но запитай се защо. Възможно ли е една дребна държава като България да е била притискана 5 века,докато Франция и Америка през това време са се развивали с прогрес!Това е факт. И практически ако не невъзможно,то е много трудно!
    А това,че управляващите донякъде са като цяло неподходящи,те са избрани от хората.
  • Не съм напълно съгласен с мнението ти
    Първо ... нещата трябва да са двустранни ... под двустранни разбирай, че не може всичко да идва от теб/нас(учениците) .. как да ходиш с желание да учиш като знаеш, че след 20 минути пред теб ще се озъби даскал, спукал гума по пътя паднал в локва, и се чуди на кого да си го искара?Или като някои други секс-маниачки, които се натискат на момчтата и им пишат 6 а на момичетата колкото и да знаят .. 2-3-4 (в случая аз съм на кирия де ) как да ти се ходи на даскало образованието е толкова западнало, че не знам на къде повече.Един свестен кабинет да няма в училищата(говоря за кабинети по биология, физика, химия) или ако има, да влизаш там 1 път на 2 години ... Аз уча в едно от елитните училища или поне такова се води във Варна (МГ-то) .. и аз да съм влизал в кабинет по физика от 5 години 0 пъти .. в кабинет по химия 4 пъти ... а кабинета по биология ми беше класна стая в 9 клас ... класна стая .. кабинет по биология ... да не говорим че в тез кабинети ниииищо няма нито опити правят учениците нито нищо ... и за финал като ти наблъскат в един ден 8 часа - немски химия физика биология история география и за почивка(по думите на класния) час на класния.Еми ходи ти с желание на училище ...и въпреки това продължаваш да ходиш, защото знаеш, че един ден ще се махнеш от тази скапана държава, където нищо не е на ред, и труда който си положил ще бъде възнаграден..
  • Благодаря.
  • Всички сме минали по този път. Разбирам те.
    Поздрави!
Предложения
: ??:??