28.08.2009 г., 15:43 ч.

За живота на една смокиня 

  Есета
982 0 12
1 мин за четене

 

                 След седмица ще я посетя. Дано да е жива и здрава. Много ми е скъпа. Не е красавица, но е много чаровна. И всяко лято ражда големи, сочни и дъхави плодове.
                 Запознахме се през онова незабравимо американско лято. Моето семейство беше за две седмици на хотел "Смокините" . Всяка сутрин след футболните ни победи по коридорите на хотела дрънчаха кутийките с бира "Кайзер", приятелят ми Хари я внасяше от Европата. И които камериерките изхвърляха с почуда, защото количествата бяха сериозни.
                  И тогава, на една разходка за изтрезняване, сред близките шубраци аз я открих. Самотна, но горда, някак си достолепна. Листата и плодовете ù ухаеха от далеч. Никой не ù обръщаше внимание, шосето наблизо фучеше с бързия си ритъм, плажът живееше своя ваканционен живот. А тя навярно тъгуваше за времето, когато е била оградена с прасковени дръвчета, с малинови храсти и дузина силни лозарски корени.
                Може и някое дървено бунгало да се е гушило под ниската ù гъста сянка.
                Следващите десетина години всяко лято ходех при нея. Сутрин, когато слънцето все още е милостиво и лъчите му не прегарят кожата, росата по ниските бурени мокри сандалите, а бодливите къпини оставят трънчета по дланите и лактите, аз ù идвах на гости. Понякога се катерех по изкорубената ù снага, на високото бяха разпукнатите синьочерни плодове, които залепваха гъстия си сок по пръстите ми. Осите не бяха враждебни и снизходително отстъпваха настрани, защото плодовете нямаха чет. И така се връщах в хотелската стая, пиехме кафе и денят започваше с безгрижния вкус на узрели смокини.

                Преди близо три години, един ден нещо трепна в мен, някакъв спомен може би, някакво желание да кажа, колко съм ù благодарен. За два часа написах "Смокиновото дърво". Тя е моят прототип. Жива е, такава ще е винаги, защото поне в спомена ми ще съществува.
                Макар че имам силно съмнение. Не съм я виждал от две години. Беше оградена от бетонови триетажни хотели. С които някои хора се надяват да спечелят много пари. 
                 Знам, дните ù са преброени. Дали тази, или другата година. А може би вече я няма. Но се надявам, сега в края на лятото, отново да я видя.

                  Винаги се надяваме на нещо.

 

 28.08.2009                                             Любомир Николов

© Любомир Николов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • ( Капка ), " Стихията живот " . Ти си поетеса, казвал съм го. И точно си определила най-важното мое чувство в написаното. Поздрави !
  • Хареса ми паралелния образ - смокината с младостта или може би дори жената. Прочитът ми навя чувството на немощ пред стихията живот. Хареса ми есето ти - то е малко по-различно от това, което пишеш - сложил си чувства и си овкусил приятно - смокината има специфичен вкус - не е нито прекалена сладка или прекалено араматна - рядка. Красота, вкус, непреходност - в сърцето на този, който да ги усети.
  • ( Диана ), така си е !
  • Докато сме живи,винаги трябва да се надяваме, поздрав!
  • ( Павлина ) , винаги нещо ни напомня за някого, който ни липсва.
  • Поредната твоя творба, която открехва поредния мой спомен. Смокинята, посадена от майка ми, до ъгъла на къщата. И това лято беше още по-разклонена, отрупана с плодове. Само мама вече я няма...
  • (d49), И моята смокиня е изкривена, не е и млада. Но по-вкусни плодове от нейните не съм ял. Ще видим, скоро...
  • ( Петя ) , поздрави и от мен.
  • Ако нещо все още се помни, то винаги ще живее в нас!
    Поздрави!
  • Хубаво!
  • ( Мария ), навярно е така. Ако някой не мисли за нас, защо да съществуваме. Поздрави и от мен!
  • Скоро чух едно изречение: "Ние съществуваме, защото някой мисли за нас!" Усетих аромата. Поздрави, Любо!
Предложения
: ??:??