7.12.2007 г., 13:53 ч.

БРИЛЯНТИ ЗА ЕВА 

  Проза » Разкази
1358 0 1
6 мин за четене

 

Йордан Матеев

БРИЛЯНТИ ЗА ЕВА

криминален разказ

 

Издателят Боян Кръстев беше толкова ядосан, че нямаше думи да изрази възмущението си. Почервенял от гняв, той си наля два пръста уиски в кристалната чаша, поглъщайки питието си на един дъх. Трябваше да измисли нещо и да се отърве час по-скоро от тази алчна жена, иначе целият му труд щеше да отиде на вятъра.

Дълго мисли как да постъпи и най-накрая го осени идея. Той заряза бутилката „Паспортс", грабна слушалката на телефона, набирайки номера на един от авторите си.

- Здравейте, приятелю - каза бодро на човека от другия край на линията. - Какво ще кажете, ако се срещнем и си поговорим за малко? Да, точно така, ще ви чакам в нашето кафене...

След десет минути беше кръстосал крака в бар „Екзотика" и сърбаше  от чаша черно кафе. Трябваше да е на трезва глава за предстоящия разговор.

- Познавате ли Ева Данева? - попита младият писател, който с благоговение го наблюдаваше как пие от ароматната течност. - Една такава атрактивна дама, съпруга на покойния вече Борис Данев?

- Та кой не познава класика, господин Кръстев! - възкликна ентусиазираният автор. - Чел съм всичките му книги до една...

- Зная, зная... - махна отегчено с ръка издателят. - Но мен ме интересува дали познавате жена му...

- О, нямам честта!

- Не е особена чест, драги. Но дамата има някои претенции относно авторските права на споминалия се съпруг, бих ли могъл да ви помоля за една малка услуга?

- На вашите услуги съм, господине.

Боян Кръстев отпи замислено от кафето си. Беше около шейсет годишен с младолико за възрастта си лице. Когато се замислеше, придобиваше мефистофелски вид.

- Вижте, млади човече, приготвил съм й един подарък като компенсация. Бихте ли се съгласили да й го отнесете? Напоследък не си говорим, иначе не бих ви ангажирал за тази дребна услуга...

- С удоволствие, господин Кръстев. Ще се радвам да го сторя!

Издателят бръкна в джоба на скъпото си палто, подавайки му с равнодушен вид миниатюрна кутийка с тъмен цвят. Постави я небрежно на плота на масичката.

- Това е подаръкът ми за вдовицата. Отнесете й го, моля.

Писателят, който се казваше Валентин Манолов, взе пратката и с грейнало от радост лице, че може да бъде полезен, отпраши към адреса на починалия класик.

На втория етаж, в старата кооперация, вратата му отвори миловидна брюнетка по пеньоар  и с едва загатнат грим на лицето. Въпреки това изглеждаше много привлекателна и съблазнителна.

Манолов се представи; обясни по чия заръка идва и й показа кутийката с тайнствения подарък.

Ева Данева го покани в апартамента. Беше подредено, уютно и миришеше на току-що смляно кафе. Пеньоарът също се беше разтворил дискретно, показвайки две хубави крачета.

Размекнат, писателят не знаеше къде да се дене.

Младата жена запърха кокетно с мигли и го попита дали не иска кафе.

Той й каза, че желае само чаша вода.

- Благодаря ви - прошепна, докато отпиваше притеснено от донесената му чаша, а хубавата Ева нетърпеливо разтваряше подаръка на господин издателя.

Внезапно тя извика от изумление.

Валентин Манолов се задави за миг, но след това преглътна успешно, докато наблюдаваше дребните бляскави камъчета в ръцете на домакинята.

- Но, за Бога, това са брилянти! Има още доста! Боян си е изгубил ума!

В същия миг на вратата се позвъни настоятелно и красивата Ева, наследница на авторските права на непрежалимия класик, изтича да отвори.

- Полицейска проверка! - прозвуча солиден мъжки глас и строг инспектор с двама униформени полицаи нахлу при смаяния писател. - Имаме сигнал за кражба на скъпоценности, моля документите ви за самоличност, младежо! - нареди с метални нотки в тембъра блюстителят на реда.

Писателят, който беше написал пет криминални романа в творческата си кариера, знаеше какво означава всичко това и безропотно се подчини. Инспекторът почти не погледна личната му карта, а се съсредоточи върху брилянтите в кутийката.

- Я виж ти! - възкликна той. - Преди известно време беше обран бижутериен магазин и от трезора му са изчезнали точно такива брилянти! Откъде ги имате?

Тъмнокосата Ева се разплака, а младият автор на детективски мистерии, пелтечейки предаде каква е била молбата на Боян Кръстев.

Плешивият инспектор с тясно мише лице набра веднага мобилния номер на издателя Кръстев, изслуша го и отсече:

- Лъжете, млади човече! Никой никога не ви е давал тези камъни! С дамата сте обвинени в тежко углавно престъпление. Съветвам ви да не увъртате пред органите на реда, а чистосърдечно да си признаете греховете.

- Но, моля ви, аз...

- Арестувайте ги! - изфуча афектираният полицай и двамата му подчинени мигом ги оковаха и помъкнаха към полицейската кола на улицата.

След като престояха двайсет и четири часа в участъка, полицейският инспектор ги викна в кабинета си. Изглеждаше мрачен и сконфузен. Двамата обвиняеми потръпнаха в зловещи предположения.

- Станала е грешка - с неохота изсумтя служителят. - Арестувахме истинския виновник, вие сте свободни.

- Но как?! Кой беше виновният?! - попитаха почти в един глас двамата бивши заподозрени.

Инспекторът бръкна в чекмеджето на бюрото си, извади оранжева запалка и запали евтина цигара.

Беше в лошо настроение, но им даде отговор:

- Брилянтите за Ева бяха фалшиви. Стопроцентови стъкълца! Притиснахме издателя Боян Кръстев и той си призна, че е искал да натопи Ева Данева за кражбата на скъпоценностите. Мотивът му - вдовицата да не го притиска повече за авторските права на съпруга си Данев. Но той се кълнеше и за друго...

- За какво? - запита по-хладнокръвният Манолов.

- Че е изпратил истинска стока, а не някакъв фалшификат.

- Нима, господин инспекторе?!  - възкликна потресената вдовица.

- Да, именно. А сега си вървете. Ще го притиснем и ще открием оригиналите.

- Но защо, за Бога, мислите, че той е крадецът? - полюбопитства упорито писателят.

- Елементарно просто, младежо. Иначе откъде щеше да знае за извършения обир?

Данева и Манолов се озоваха пред полицейския участък. Денят беше лазурен и слънчев; двамата с облекчение си стиснаха ръцете за сбогом.

Когато вдовицата се скри от погледа на Манолов, подсвирквайки под носа си, той се върна обратно в бар „Екзотика". Поръча си бутилка минерална вода, смигвайки на бармана.

- Пазите ли това, което ви оставих? - попита го безгрижно. - Благодаря ви - додаде, когато онзи му връчи пакетчето. - Наистина, много съм ви задължен!

Изпи си набързо горнобанската вода и с радостен вид напусна заведението.

По-късно, вкъщи, разопакова пакетчето и от него изпаднаха шепа брилянти, в чиято автентичност не се съмняваше, тъй като сам ги беше подменил с фалшификатите. Беше заменил брилянтите още когато Кръстев му беше обърнал гръб, за да си върви, а за кражбата знаеше, защото самият той беше крадецът; беше заплатил с брилянтите издаването на петте си романа. А сега щяха да му послужат и като заслужен хонорар; нека изиграният издател сам се оправяше с ченгетата.

А за красивата вдовица в главата му се въртяха някои пикантни планове, но те не бяха за ушите и очите на никого...

© Йордан Матеев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??