10.06.2020 г., 16:10 ч.

Бъдете щастливи 

  Проза » Други
630 4 15
2 мин за четене

За да си щастлив…

Ами вижте как го е казал колегата в Еклесиаста: „Който трупа знание, трупа печал“…

Така е – колкото по-малко знаеш, толкова си по-убеден. Вярващ и щастлив.

Човек на аксиомите…

Споменавал съм – нейде в девети клас  попитах другарката Бонка Цекова: „Защо има аксиоми и теореми?“. Тя ми обясни търпеливо – теоремите се доказват, аксиомите се приемат без доказателство…

„Тогава, продължих с пуберска убеденост, гарнирана с вечния ми инат, защо не си спестим ненужните усилия? И не обявим всички теореми за аксиоми? Защо да се пънем да ги доказваме, когато може направо да ги поднасяме като абсолютна истина?“…

Беше ми нещо роднина, пък и търпелива, културна, добра жена. Та не ме изгони, нито ми мля главата с воденичните камъни на по-високо стоящия…

То така си беше. И е…

Тия, дето са на власт, ти казват нещо и искат да го приемеш като истина от последна инстанция. Без аргументи, без мислене, без убедителна логика. Просто си длъжен да вярваш…

Да, ама вярата е неделима. И единна. Да речем – вярваш, че Дева Мария е била дева. И – толкова! Забременяла през ушите. Или от настинка. Или…

Абе, вярваш…

Обаче, ако не приемеш без доказателства това твърдение – рухва цялата ти вяра…

Цялата! Няма догма за непорочно зачатие – няма и Син Божий, няма… Нищо няма! Освен една махленска история за забременяла бивша девица.

В науката е друго. Съвсем, съвсем различно. Учените едно време твърдели, че атомът е най-малката частица на веществата. То „атом“ това и значи – „неделим“…

Но… Нацепиха го! Нацепиха го тоя атом, разфасоваха, нафъкаха…

И какво? Ми науката си върви. Има си понятие атом, има си молекула, има разни електрони, протони и тем подобни…

Оказва се, че наистина в науката няма аксиоми…

А в математиката и живота ни ги налагат…

Две успоредни прави, рекъл Евклид, не се пресичат. Ами, оспорил Лобачевски, пресичат се в пространството.

Кой е прав? Нямам понятие, но има евклидова математика, има и на Лобачевски. Че и двете са общоприети. Успоредно приети…

А колко аксиоми ни налагат или с тях ни налагат в живота… Демокрация, пазарна икономика, повече права за убогите, има зарази, спазвайте карантини, дръжте се на „социално“ разстояние, живеем в най-прекрасния от световете…

Това последното още Волтеровият Кандид проповядва, впрочем…

Прекрасен свят, в който не бива да се пита. Защото ще намериш отговор. А от него ще видиш разклоненията на много още въпроси. Пък от тях…

Сложно, нали?

Който трупа знания, трупа тъга…

Бъдете щастливи!

 

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • То, щастието е въпрос на усещане...Знанията наистина носят тъга, но не е лошо да знаеш, нали. Може би, не трябва да се задълбочаваме толкова или както е казал шопа:"Оти да се косам, като че ми мине"...
  • Благодаря, Надя, Райна!
  • За пръв път чета твои разсъждения, така естествено разгърнати!
    Благодаря ти, че споделяш!
    Все по-щастливо живеят хората, все по-незамислящо и нечувстващо. Не като защитна реакция, а от мързел и се питам в тяхното щастие, дали са истински живели!?
    Дали са по-малко амортизирани и дали по-дълго ще бъдат щастливи...
    И аз завиждам на хората, които не търсят като мен старателно и глупаво смисъла...И напоследък съм съгласна даже, че той не трябва да се търси, а всеки да си го създаде и съм склонна да наклоня везните към щастието, но в онази степен, в която е съобразително, неегоистично и ненараняващо....
    Както и да е, отплеснах се, а можех само точно да кажа - разбирам те!
  • "Колкото повече научавам за живота и света около себе си, толкова повече разбирам колко малко знам." - Зенон. Така, че - щастливи сме. Любопитството и непокорството, убиват котката, но тя има 9 живота.
  • Благодаря, Елке, Ангелче, Иване!
  • Хареса ми! Така е. За съжаление който има власт налага аксиомите за истини. И ето удължават мерките до 30 юни...
    Поздравления, Георги!
  • Вярно, най-добре е да не се замисляме много, че иначе ще ни стане много, много тъжно! Поздрави за интересните размисли!
  • Благодаря, Мариана, Красе, Пепи, адаш, Гавраиле, Стойчо!
  • Аксиомите и догмите непрекъснато биват опровергавани през вековете.
    Науката непрекъснато ги опровергава:през разпятия и клади,през идеологии, крематориуми и стени!
    Е,вярно неудобни са тези, които се съмняват,но животът непрекъснато доказва,че заблудите остават все по-малко, а тъгата, безкрайна, като Вселената.
    Поздравления за написаното от теб, Георги!
  • Ох, Красиии!!! "Ако нямате очаквания, няма да имате разочарования", ако не помните, сте щастливци" и т. 😅
    Май вървим по обратния път на Дарвин...
  • Актуалността на битието... то определяло съзнанието. Все по-често чувам- не мисли, спри да мислиш, прегорял си от мислене - това ще трябва да е някаква аксиома-ако спрете да мислите, ще получите всички отговори, вие само трябва да повярвате. Поздравления!
  • Не искам тъга.Искам да бъда щастлив!
    Поздрав от мен!
  • Много умна мисъл е тази.
    Поздравявам те.
  • Благодаря, Юри!
  • Щом вълците козлета не обичат,
    две успоредни прави се пресичат
Предложения
: ??:??