19.03.2023 г., 23:55 ч.  

Числото 32 и една грешна хипотеза на Ферма 

  Проза
353 5 3
4 мин за четене

Повод за написването на този материал стана един коментар на Алиса /изказвам й сърдечна благодарност/:

Alisa_777 (Алиса Алиса)

22 ч

"Броят на събираемите е винаги нечетно число, но не по-малко от 9."
*****
Много интересно написано, и ако е възможно дали ще може да напишете и да ми отговорите на един въпрос, който е с много отговори, и никой не е точният - какво знаете за комбинацията числа, с равенство числото 32, като нещо тайнствено и загадъчно. Ангелско ли е наистина числото 32 показва ли, че ангелите и възнесените учители ни подпомагат в живота и насърчават вярата, любовта и доверието ни. Благодаря ви

 

под моя постинг:

 

https://otkrovenia.com/bg/proza/za-syvyrshenite-chisla-i-oshte-neshto

 

 

      Пиер дьо Ферма е една от най-загадъчните и мистични личности в човешката история. Юрист по професия, той не е бил професионален математик, но изпреварил Лайбниц и Нютон в създаването на диференциалното и интегрално смятане. Пръв намира уравнението на допирателната към крива линия. Открива  пръв правоъгълната координатна система - днес неправилно приписвана на Рене Декарт и известна под наименованието декартова координатна система. Ферма се занимавал и с физика и оставил името си с т.нар. принцип на Ферма за най-малкото време, съгласно който светлината в нееднородна среда избира между две точки онзи път, за изминаването на който е необходимо най-малко време. Поведението й в това отношение напомня това на същество с висш разум.

      Ферма пръв решава един клас диофантови уравнения, станали известни като уравнения на Джон Пел - английски математик, нямащ нищо общо с последните, когото великият Леонард Ойлер набедил в авторство за решаването на тези уравнения единствено поради грешка на паметта. Справедливо е днес да наричаме тези уравнения - уравнения на Ферма.

      Ферма, обаче, проявявал диво пристрастие към древногръцката Теория на числата и бил несъмнен спец в областта на делимостта. Там той открива своята знаменита Малка теорема на Ферма - химн на умението да се борави с остатъци. Сякаш, за да обезсмърти Ферма, съдбата го накарала да напише бележка в полето на една книга по аритметика на Баше. Бележката била по повод правоъгълните триъгълници с катети и и хипотенуза - цели числа. Такива триъгълници има безбройно много и всички те били описани още от Питагор с обща формула. По тази причина били наречени Питагорови тройки. Ако означим дължините на хипотенузата и катетите със c, b, a, то съгласно Питагоровата теорема ще имаме:

 

c2 = a2 + b2

 

Паметната бележка на Ферма гласяла,че горното равенство става невъзможно, ако заменим степента 2 с число по-голямо от нея. Ферма добавил, че е намерил удивително доказателство на това твърдение, но полето на книгата е твърде тясно, за да го напише на него. Най-великите математици на всички времена се блъскали над загадката на Ферма, търсейки неговото "удивително доказателство", но без успех. По тази причина твърдението на Ферма било наречено Голямата теорема на Ферма /или Великата теорема на Ферма, Последната теорема на Ферма/ в противовес на неговата Малка теорема. Едва през 1993 година Андрю Уайлдс анонсира, че е доказал знаменитата загадка, но в доказателството му бе намерена грешка. През 1996 година Уайлдс обяви, че е изправил доказателството си - дълго над 150 страници. Този път грешка не беше открита, но това не е гаранция, че няма такава. Освен това доказателството на Уайлдс се възползва от Теорията на елиптичните криви - област встрани от древногръцката Теория на числата.

 

        Ала дори и геният на Ферма успява да се компрометира частично с една своя грешна хипотеза. Тя засяга числата от вида:

 

22m+1

 

Ферма твърдял, че тези числа са само прости, независимо какво е цялото неотрицателно число m. Хипотезата пропаднала още при m=5, защото числото

 

232+1


се дели на 641, проверено от Ойлер. Нещо повече, въпреки големите възможности на съвременните компютри не било открито друго просто число от вида посочен от Ферма. Не е изключено да няма повече такива прости числа, но по ирония на съдбата днес те са наречени прости числа на Ферма. Кралят на математиката Карл Фридрих Гаус и впоследствие Ванцел, доказват, че правилният многоъгълник с нечетен брой страни е построим само с помощта на линийка и пергел, единствено когато броят на страните му е просто число на Ферма или произведение на прости числа на Ферма. Това твърдение обезсмъртило простите числа на Ферма и сякаш реабилитирало грешната хипотеза и нейният автор!

 

      И така, числото 32 се оказало съдбоносно свързано с числата на Ферма!

 

 

 

© Младен Мисана Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • И аз ти благодаря за този безценен коментар, Иви!
    Много интересни числа посочваш: Аритметична прогресия с начален член 1 и с разлика 9 за онези, които не са схванали закономерността. Ще продължа редицата ти още: 1, 10, 19, 28, 37, 46, 55, 64, 73, 82, 91, 100,...
    Честита Пролет-2023! Да ти носи здраве, щастие и вдъхновение!

    Честита пролет, Алиса! Благодаря за предложената възможност да поразмишлявам върху числото 32. Убеден съм, че то е свързано с големи тайни, които предстои да бъдат открити. Числото 32 е записът в позиционна бройна система с основа 4 на числото 14. Освен това 32 = 2! + 3! +4!, където с k! / ка факториел/ е означено произведението на всички цели числа от 1 до к.
  • 3+2! Числото на Меркурий. 5!
    Авантюристично, талантливо, с жилаво, но неустойчиво творческо усмотрение за живота. Число на ненужната самоувереност. Понякога няма нужда от нея. Точно понякога. Никога не бих заложила на петицата. 1, 10, 19, 28...Мисля, че това са числата...Е, поне моите. Благодаря, Маестро!
Предложения
: ??:??