Повод за написването на този материал стана един коментар на Алиса /изказвам й сърдечна благодарност/:
Alisa_777 (Алиса Алиса)
22 ч
"Броят на събираемите е винаги нечетно число, но не по-малко от 9."
*****
Много интересно написано, и ако е възможно дали ще може да напишете и да ми отговорите на един въпрос, който е с много отговори, и никой не е точният - какво знаете за комбинацията числа, с равенство числото 32, като нещо тайнствено и загадъчно. Ангелско ли е наистина числото 32 показва ли, че ангелите и възнесените учители ни подпомагат в живота и насърчават вярата, любовта и доверието ни. Благодаря ви
под моя постинг:
https://otkrovenia.com/bg/proza/za-syvyrshenite-chisla-i-oshte-neshto
Пиер дьо Ферма е една от най-загадъчните и мистични личности в човешката история. Юрист по професия, той не е бил професионален математик, но изпреварил Лайбниц и Нютон в създаването на диференциалното и интегрално смятане. Пръв намира уравнението на допирателната към крива линия. Открива пръв правоъгълната координатна система - днес неправилно приписвана на Рене Декарт и известна под наименованието декартова координатна система. Ферма се занимавал и с физика и оставил името си с т.нар. принцип на Ферма за най-малкото време, съгласно който светлината в нееднородна среда избира между две точки онзи път, за изминаването на който е необходимо най-малко време. Поведението й в това отношение напомня това на същество с висш разум.
Ферма пръв решава един клас диофантови уравнения, станали известни като уравнения на Джон Пел - английски математик, нямащ нищо общо с последните, когото великият Леонард Ойлер набедил в авторство за решаването на тези уравнения единствено поради грешка на паметта. Справедливо е днес да наричаме тези уравнения - уравнения на Ферма.
Ферма, обаче, проявявал диво пристрастие към древногръцката Теория на числата и бил несъмнен спец в областта на делимостта. Там той открива своята знаменита Малка теорема на Ферма - химн на умението да се борави с остатъци. Сякаш, за да обезсмърти Ферма, съдбата го накарала да напише бележка в полето на една книга по аритметика на Баше. Бележката била по повод правоъгълните триъгълници с катети и и хипотенуза - цели числа. Такива триъгълници има безбройно много и всички те били описани още от Питагор с обща формула. По тази причина били наречени Питагорови тройки. Ако означим дължините на хипотенузата и катетите със c, b, a, то съгласно Питагоровата теорема ще имаме:
c2 = a2 + b2
Паметната бележка на Ферма гласяла,че горното равенство става невъзможно, ако заменим степента 2 с число по-голямо от нея. Ферма добавил, че е намерил удивително доказателство на това твърдение, но полето на книгата е твърде тясно, за да го напише на него. Най-великите математици на всички времена се блъскали над загадката на Ферма, търсейки неговото "удивително доказателство", но без успех. По тази причина твърдението на Ферма било наречено Голямата теорема на Ферма /или Великата теорема на Ферма, Последната теорема на Ферма/ в противовес на неговата Малка теорема. Едва през 1993 година Андрю Уайлдс анонсира, че е доказал знаменитата загадка, но в доказателството му бе намерена грешка. През 1996 година Уайлдс обяви, че е изправил доказателството си - дълго над 150 страници. Този път грешка не беше открита, но това не е гаранция, че няма такава. Освен това доказателството на Уайлдс се възползва от Теорията на елиптичните криви - област встрани от древногръцката Теория на числата.
Ала дори и геният на Ферма успява да се компрометира частично с една своя грешна хипотеза. Тя засяга числата от вида:
22m+1
Ферма твърдял, че тези числа са само прости, независимо какво е цялото неотрицателно число m. Хипотезата пропаднала още при m=5, защото числото
232+1
се дели на 641, проверено от Ойлер. Нещо повече, въпреки големите възможности на съвременните компютри не било открито друго просто число от вида посочен от Ферма. Не е изключено да няма повече такива прости числа, но по ирония на съдбата днес те са наречени прости числа на Ферма. Кралят на математиката Карл Фридрих Гаус и впоследствие Ванцел, доказват, че правилният многоъгълник с нечетен брой страни е построим само с помощта на линийка и пергел, единствено когато броят на страните му е просто число на Ферма или произведение на прости числа на Ферма. Това твърдение обезсмъртило простите числа на Ферма и сякаш реабилитирало грешната хипотеза и нейният автор!
И така, числото 32 се оказало съдбоносно свързано с числата на Ферма!
© Младен Мисана All rights reserved.
Много интересни числа посочваш: Аритметична прогресия с начален член 1 и с разлика 9 за онези, които не са схванали закономерността. Ще продължа редицата ти още: 1, 10, 19, 28, 37, 46, 55, 64, 73, 82, 91, 100,...
Честита Пролет-2023! Да ти носи здраве, щастие и вдъхновение!
Честита пролет, Алиса! Благодаря за предложената възможност да поразмишлявам върху числото 32. Убеден съм, че то е свързано с големи тайни, които предстои да бъдат открити. Числото 32 е записът в позиционна бройна система с основа 4 на числото 14. Освен това 32 = 2! + 3! +4!, където с k! / ка факториел/ е означено произведението на всички цели числа от 1 до к.