4.09.2011 г., 23:30 ч.

Циганска клетва 

  Проза » Разкази
2777 0 10
2 мин за четене

         Писнало ù беше на Руска от просяци. Да са един или двама, добре, ще помогне, ама те се навъдиха много. И нахални, нахални... Уж просят, пък те преджобват, без да се усетиш! Ето сега и тази – даде ù парче хляб и три-четири домата скъса от градината, а тя напира да влезе в двора и все мънка „Дай, кака, някой лев!” Накрая не изтърпя, изгони я. Циганката промърмори нещо под носа си и я погледна с такива лоши очи, че Руска изтръпна. Мина ù през ума, че беше слушала да разправят за циганските клетви – когото прокълнели, на място попадала клетвата и тежко му и горко. По-лоши от магия били циганските клетви. „Дано не ме е проклела, дано!”, помисли си със свито сърце. Ама пък защо да я кълне, нали прояви човещина, не я върна, хляб ù даде, не я остави гладна да си ходи.

         Вечерта я заболя главата и веднага пред очите и се яви злобния поглед на циганката. Разказа на мъжа си за циганската клетва, а той, Петър, само се изсмя.

-         Бива ли, жена, да си толкоз наивна и глупава? Че то, ако всяка циганка можеше да те прокълне и да ти причини зло, щеше да се налага да храним цялата махала. Не че сега не го правим де, ама това е друго, то е политика. Нищо ти няма, вземи един аналгин и утре ще си кукуряк!

 

      Не ù повярва Петър, ама Руска умираше от страх и все трепереше нещо да не я заболи. Хукна по лекари, де що има специалисти обиколи и всички казваха, че нищо ù няма. Е, вярно, само сърцето там нещо се обаждаше, тя си имаше аритмия от години, ама като изключим това, за нейната възраст била здрава като чук. Не им вярваше на докторите, залъгваха я сигурно, не смееха да ù кажат истината.

    От този ден нататък Руска залиня и се залежа. Охкаше, пъшкаше и все говореше, че я е стигнала циганската клетва. В чудо се видя бай Петър. „Ще умре тая жена... - мислеше си той.  - Ще умре и ще ме остави сам да кукувам на стари години.” Накрая измисли. Донесе един вестник в къщи, хвърли го на масата в кухнята и каза:

-         Гледай, жена, таз, дето та прокле, умряла! Блъснала я кола. Нá, виж и снимка турили хората!

 Руска рипна като козле и викна:

-         Сериозно ли говориш, мъжо? Ами тя, ако е умряла, и проклятието е умряло с нея.

   Дълго се кьори във вестника с късогледите си очи, слага ту своите, ту неговите очила, ама нали недовиждаше... Но от този ден стана на крака и си беше пак същата Руска. Само дето отдалече заобикаляше просяците или, ако не можеше да се отърве, им даваше и пари, и всичко, каквото поискат. Но Петър беше доволен, жива и здрава си беше жена му и даже по-здрава отпреди. Знаеше си той, че ще се получи – при толкова много катастрофи всеки ден, все някоя снимка във вестника щеше да му свърши работа. А Руска така и не разбра, че я беше излъгал.

 

© Нели Вангелова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Чак се разсмях накрая
    Много хубав разказ!
    Поздрав,Нели!
  • Поучителен разказ! Харесах!
  • Мен малко ме съмнява дали проклятието се вдига като умре този който го е отправил, но става пак. Готин разказ.
  • Хубав разказ! А психиката наистина невероятно много повлиява нашия живот!
  • Не малко хора са си отишли от този свят от внушение, че са болни или прокълнати.Психиката може да лекува, но и да поболява.Поздрав!Прочетох с интерес.
  • Браво!Безотказен е ефекта на психотерапията!
  • За пореден път се убеждавам колко е важна психиката! Поздравления, Нели!
  • Е на това аз му казвам добра лъжа, на това му казвам хипохондрик, на това му казвам добре написано. Хареса ми сюжета, има с какво да "забие" неверващите и суеверните (е и аз съм си суеверен) Поздрав!
  • Поучително!
    Поздрав, Нели!
  • Плацебо ефект, въздействието може да бъде както негативно, така и позитивно.
Предложения
: ??:??