16.11.2010 г., 16:44 ч.

Дворците на Виена - първа част 

  Проза
2129 0 6
4 мин за четене

 

                                                        Дворците на Виена

            Като бивша столица на велика империя, Виена се слави с богато културно-историческо наследство и с чудесни архитектурни паметници, които напомнят за управлението на династията на Хабсбургите. Днес Виена е модерен, космополитен град в сърцето на Централна Европа, който черпи своята енергия от богатата си история и традиции.  

            Главният императорски дворец, разположен в самия център на града, е известен под името Хофбург. Той е строен в продължение на векове, като всеки император е добавял някое крило, скулптурна група или оригинални гипсови орнаменти. Така се е получил цял комплекс от постройки, в които в момента се намират седалището на президента на Република Австрия, Централата на ОССЕ (Организация за сигурност и сътрудничество в Европа), конгресен център. Комплексът от сгради обгражда вътрешен двор и широк площад. Това е Площадът на героите, на който се провеждат церемониалните тържества на републиката, военните паради и много изложения и панаири.                                                                                                                                            До 1918г. Хофбург е бил домът на Хабсбургите, владетели на Австро-Унгарската империя. Комплексът включва императорските апартаменти и обзавеждането им, 6 музея, 2 съкровищници, националната библиотека, Испанското придворно училище по езда, което се слави с красивите си бели коне и изнася  представления всеки месец. От двете страни на Хофбург има паркове с великолепно поддържани алеи, цветни лехи и морави, където можеш и да полегнеш на слънце. Напролет тук навсякъде цъфтят люляци, а розовите храсти в розариума разнасят надалеч своя упойващ аромат. Всеки храст има табелка с латинското наименование и годината на засаждане. Някои от  розите са над 80 годишни. В края на есента всеки розов храст се увива в зебло (специален чувал)  за предпазване от студа и от измръзване. Специалисти-градинари полагат професионални грижи за розите през цялата година.       Какво е Виена без конските карети? Те обикалят из целия център и привличат любопитните погледи на туристите. Около Хофбург има четири пиаци за карети. Въпреки старанието да се поддържа чистота, на много места в центъра „ухае” на конска тор. Това не трябва да ви притеснява. Прекрасните зелени ливади на Алпите също миришат, само че на говежда тор. Ако направим един малък паралел, центърът на Хасково също мирише, само че на птича тор. Значи - приближаваме се все повече към Европа.

Всяка туристическа обиколка на Виена задължително включва двореца „Белведере”, бивша резиденция на принц Ойген Савойски - знаменит военоначалник. Когато влезеш в парка на двореца, попадаш в друг свят - ярък, свеж и малко тайнствен. Белведере се състои от два двореца, между които са разположени просторни градини, любимо място за разходка на виенчани. Построен навремето извън пределите на града, между 1714 и 1722г, комплексът е бил летен дворец на принц Ойген. Много по- късно тук е живял Франц Фердинанд, чието убийство през 1914г става повод за началото на Първата световна война.

Днес и горният, и долният дворец са превърнати в музеи. В долния са изложени произведения на бароковото изкуство и ранното средновековие. Сами по себе си произведенията от тази епоха изглеждат добре, а в антуража на архитектурните      барок и рококо - съвсем шик. Струва ти се, че   картините и скулптурите винаги са били тук - в спалнята, в залата за приеми с под от червен гранит, в стаята на изкуствата, кабинета за размишления (да не се бърка с тоалетната). Поразяват със своята детска наивност иконите от 13-14 век. Почти всички са хладно-трагични, влъхвите изглеждат като джуджета и подаряват на Христос златни монети в сандъче. На една от картините много професионално е показано как се забиват клинове, за да може кръстът, на който ще разпъват поредната жертва да стои стабилно и да не пада. Авторът, явно, е бил един от първите реалисти и е изобразявал това, което вижда.

Горният дворец е по-просторен и параден и е превърнат в музей на живописта от 19 и 20 век. Тук могат да се видят произведенията на импресионистите Ван Гог, Реноар, Писаро и Делакроа. Представени със свои произведения са тримата големи австрийски художници от началото на 20-ти век, основоположници на модерното изкуство и станали емблема на Виена - Густав Климт, Егон Шиле и Оскар Кокошка. В произведенията на Климт по особено оригинален начин се съчетават реалистичните и декоративни елементи. Тук е изложена „Целувката” му - една от неговите най-известни картини.

Ако си се поизморил от толкова много изкуство, можеш да отдъхнеш в Ботаническата градина, която е част от дворцовия комплекс. Градината е чудесно проектирана, затова на човек му се струва, че е много голяма. Това е моето любимо място за разходка. На всяко дърво, храстче и цвете има табелка с името на растението и къде се среща на латински и немски език. Тук не само се разхождаш, но и обогатяваш знанията си по ботаника. Представени са всички растителни пояси, има голямо видово разнообразие- от тропическите растения до алпийските мъхове и лишеи. Екзотична е бамбуковата горичка, до средата на която се отива по специално мостче. През всеки сезон Ботаническата градина е различна и красива- ту потънала в цвят и аромат, особено през пролетта, когато цъфтят магнолиите с огромните си розови и бели цветове, ту наситено зелена през лятото, ту във всички цветове – от жълтото и червеното до кафявото през есента.

 

 

 

 

© Виолета Арнаудова Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • „Прекрасните зелени ливади на Алпите също миришат, само че на говежда тор. Ако направим един малък паралел, центърът на Хасково също мирише, само че на птича тор. Значи - приближаваме се все повече към Европа.“
    С глас се смях, за минутка,след това ми стана кривичко...
    Поздрави!
  • Ходил съм във Виена!Посетих Хофбург, Белведере, Шонбрун и да тикажа е страхото! Браво!!
  • И аз прочетох с интерес, Вили! Чакам продължението!
  • Интересно ми беше да се разходя из Виена. Благодаря!
  • Благодаря и аз
  • Благодаря за чудесното представяне. Много ми допадна кабинета за размишления!!!С поздрав!
Предложения
: ??:??