10.09.2008 г., 7:01 ч.

Фрагменти 

  Проза » Разкази
548 0 1
2 мин за четене
Един ден се забавлявах с "Танграм" (седим дървени плочки с различна форма, с които се редят фигурки по предварително зададен модел). Упражнението изисква известна доза концентрация и сигурно за това така и не усетих присъствието на натрапника, докато не заговори.

- Това какво е? Какъв е смисълът му? И за какво служи?

Обикновено, когато някой ми се натрапи с подобни въпроси по време на някое от неортодоксалните ми занимания в бойното изкуство, отговарям с първата простотия, която ми дойде на ум и гледам да се отърва от досадника максимално бързо и елегантно. Връзката Учител - Ученик по правило е много по-силна и разнообразна за това и често се позволяват някои волности и в двете посоки, които не се наблюдават в стандартните отношения с повечето индивиди от заобикалящата ни среда. Именно за това се постарах да отговоря на въпросите на Ръмжачът.

- Това е Танграм. Смисълът е с тези плочки да се редят фигурките от тази книжка. Според мен служи за развиване на геометричното мислене и усещането за пространството.

След тези си провокативни думи побутнах към него книжката и плочките и се заех с действие, което най-общо може да се определи като - "Наблюдение и изчакване на урокът, който няма начин да не последва при така създалите се обстоятелства."

На теория Танграм е от тези прости многофункционални занимания, които винаги носят повече от един слой смисъл в себе си. На пръв поглед той е по-сложна версия на онези детски играчки, които учат малчуганите да не се опитват да натикат кубчетата в кръглите дупки, а в квадратните... Почти всички редящи Танграм постигат фигурите чрез постепенно налучкване включващо много от така наречената "тактика на пробата и грешката". По-нататък разсъжденията ми ме доведоха до извода, че ако Танграм трябва да развива мозъка, следва че задачите трябва да се решават от него, а не от пръстите. Следователно след като опознаем изразните средства (7-те плочки)  и целта (някоя фигурка от книжката), би трябвало да успеем да намерим решението (правилната подредба) и след това да го осъществим (в случая да подредим фигурата), а не да подхождаме към задачата в обратния ред.

Широко известен е фактът, че в процеса на учението Учителят непрекъснато подлага Ученика си на различни изпитания. По-малко известно е, че и Ученикът прави същото... Сега бе един от тези случаи и аз с премерена доза интерес наблюдавах търпеливо чакайки развитието на ситуацията.

След като повъртя няколко минути плочките в лапите си, вълкът отвори книжката на произволна страница и се загледа замислено в една от фигурките, после взе плочките и я подреди от раз. Минута по-късно вдигна глава и срещна погледа си с моя, след което леко намигна с лявото си око...

© Стоян Вихронрав Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Танграмът определено е много приятно занимание, което намерих напълно случайно в една книжарница преди няколко години. Радвам се, че има и други, които са го открили
    Поздрави
Предложения
: ??:??