27.06.2010 г., 23:22 ч.

Към истината 

  Проза » Разкази
620 0 2
3 мин за четене

КЪМ ИСТИНАТА

 

 

     Художникът Йоргов безцелно крачеше по оживената улица, чужд на царящата около него суета. Цял живот бе бързал за някъде, цял живот бе преследвал химерите на щастието и мечтите си, за да разбере един ден, че те са неуловими. Сега искаше да не прави нищо и да си почива. А дали това не беше неговата нова химера? Предстоеше да разбере.

     Забързана по вечния си път, реката шумеше в ниското с буйните си води и мамеше погледа му с блясъка на отразеното слънце в малките вълнички. Надвеси се от перилата на моста да я погледа. Много пъти се бе опитвал да я нарисува и все не оставаше доволен, макар че ценителите на живописта харесваха работите му и понякога ги купуваха. Можеше ли да прикове в един миг вечно движещата се материя с илюзията, създавана от багрите? Не, животът е неуловим като отлитащото време, като изтичащата вода в реката.

     На другия край на моста видя мъж на неговите години да рисува. Погледна с безразличие платното. Картината не му хареса. "Вяла, твърде бездарна работа - прецени опитното му око. - Композицията няма център и цветовете заливат платното с неовладяна пъстрота. Бъбривост в хармонията, претрупване с излишни детайли, суровост в цветовете, непознаване на законите на линейната и въздушната перспектива." Канеше се да подмине, когато се взря в лицето на рисуващия. Беше се съсредоточил изцяло в работата си. Ръката с необуздана страст въртеше четката по всичките посоки на платното, а в зениците му гореше огънят на вдъхновението. В този човек сега той изведнаж почувства какво си беше отишло от него. Но резултатът въпреки всичко беше лош - получаваше се слаба картина, рисувана без знание за живописта. "Само желание не стига, приятелю" - помисли си Йоргов.

     - Харесва ли ти моето произведение? - попита рисуващият.

     Не му се щеше да се впуска в излишни разговори и затова отвърна на въпроса с въпрос.

     -  Има ли значение?

     -  Има. За мене е важно.

     -  А за мене няма. Аз се връщам оттам, накъдето си тръгнал ти.

      Живописващият продължи да нанася съсредоточено мазка след мазка

тоновете от палитрата върху платното. Йоргов добави:

     -  Цял живот рисувах. И какво постигнах - нищо.

     -  О, значи Вие сте художник!?

     -  Да, но напразно вървях толкова години по трънливия път на изкуството. То не ми донесе нищо друго, освен разочарования.

     -  И с какво се занимаваш сега?

     -  С нищо. Почивам си.

    - Тогава смело мога да ти кажа, приятелю, че сега ти си тръгнал натам, откъдето аз се връщам. Цял живот безделничих и почивах. Нищо не съм оставил зад гърба си до този момент. Безцелно пропилях времето си. Зад мен е празнота.

     - Навярно поне има какво да си спомняш от преживяното в безгрижния живот?

     -  Нищо стойностно, заради което да си струва да се обърна назад.

     -  Дано това, което правиш сега, ти донесе щастие тогава.

     - Дано пък тебе безгрижието да те направи щастлив - отвърна рисуващият и отново потъна изцяло в работата си.

     Йоргов се отдалечи вглъбен в себе си. "Какво се получава, къде е истината - питаше се той. - За всеки човек истината е различна. Вероятно трябва да изживеем и едното, и другото, за да се ориентираме, за да намерим себе си. Трябва всеки да достигне до своята си истина. А тя, истината, се мени всеки миг. Навярно смисълът на човешкия живот е в търсенето и ненамирането ù, за да можем да се самозалъгваме, че постоянно я намираме. Така продължаваме да живеем до момента, в който не ние стигаме до нея, а тя до нас, за да ни се открие."

 

© Иван Хаджидимитров Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??