8.01.2009 г., 9:02 ч.

Мъжът 

  Проза » Разкази
973 0 7
8 мин за четене

 

                                            Мъжът

 

 

Както обикновено правеше по това време, Евлоги се упъти към банята, за да извърши тоалета си.

Мария го изгледа озадачено откъм кухнята, прибърсвайки с пешкира в ръцете си някакви съдове. Обърна се към мивката и механично продължи да подрежда останалата посуда.

Скоро хвърли поглед отново нататък и взела категорично решение, се запъти към банята.

- Евлоги – говореше с тих глас тя, – знаеш ли, бих искала да те попитам нещо.

- Питай! – продължаваше да сапунисва страните си съпругът.

- Знаеш ли, защо не си останеш в къщи тази вечер? Аз ще ти приготвя…

- Не мога! Ще излизам. Имам ангажимент.

- Евлоги, моля ти се! – продължаваше да шепне жално жената. – От години все е било така. Но сега децата вече пораснаха и се ожениха. Останахме си сами. Не може ли и ние двамата с теб, като хората, да седнем заедно на масата, да си поговорим, да споделим? – говореше напевно тя и го наблюдаваше тъжно.

- Не, казах! Не мога.

- Защо бе, Евлоги? Не може ли и ние веднъж да седнем и да поговорим като нормални хора, Евлоги?

Този плачевен тон го дразнеше до дъното на душата му, както през цялото им съвместно съществуване. Затова процеди през зъби:

- За какво има да си говорим?

- За каквото и да било. Да се почувстваме и ние като другите хора, да побъбрим както едно време, да се засмеем на нещо.

Евлоги мълчаливо и упорито достъргваше бузите си, леко подръпвайки ги.

- Искам да си останеш в къщи – говореше жената и мачкаше без да усеща парцала в ръката си. – Кажи, какво толкова ти правят в тия кръчми, кажи! И аз да го направя, та дано си останеш и ти един път, една вечер поне в къщи.

- Какво ми правят ли? – Евлоги постави самобръсначката върху стъклената полица и се наведе да оплакне страните си. След това взе пешкира и замасажира по навик прекрасно опънатата за годините си кожа и по едно време заговори – Ами, поднесат ми салатка, сложат ми ракийка, пожелаят ми наздраве, после като се почнат едни приказки с приятелите – та до зори. Хубавото е, че всеки си говори каквото си иска и всички го слушат. Е, по някога имаме и бурни конфликти, че някой послъгва, но тава си е в реда на нещата. Знаеш колко е хубаво всички да те слушат и да те гледат в очите? Та не е много лесна нашата, да знаеш – засмя се Евлоги.

Мария премигваше като кученце, което очаква наденичка от стопанина си и го гледаше право в очи.

Тя каза нещо тихо, но Евлоги изпръхтя, запляска леко с ръце страните си и се запъти към гардероба.

Мария избърза на към кухнята.

Застла масата с бяла колосана покривка, която бе отделила само за гости, постави набързо платнени салфетки и прибори за двама. Донесе и бутилка с ракия – от тази също, дето бе отделена само за гости – изпратена от родната и майка и я постави по средата на масата.

Изми няколко големи домата, сряза ги на тънки филийки, подреди ги на триъгълник в порцелановите чинии и постави по средата им парчета сирене, а отгоре украси със стръкчета пресен магданоз.

Изправи се до вратата и зачака.

Евлоги се появи, пристягайки възела на връзката си.

Мария го покани с ръка, усмихвайки се.

- Заповядай, мъжо!! Настанявай се!

Евлоги, позачуден, огледа обстановката, дооправи с два пръста възела си, огледа наново подредената маса, особено свещника в средата до бутилката и приседна на обичайното си място. Положи лакти на ръба в очакване.

Мария наля в чашата му, след това капна половин пръст и на себе си. Седна срещу него, хвана чашата си ниско долу за столчето, повдигна я на равнение на очите си и усмихната кимна.

- Наздраве, Евлоги!

Мъжът отвърна кратко на поздрава, отпи и отново замълча.

- Ево, о, кажи сега нещо – подкани го жената, като го наблюдаваше с блесналите си, както едно време очи.

- Какво да ти кажа, жено? – помръдна неопределено с рамене Евлоги.

- Ами, там нещо от вашите си истории… нещо интересно.

Евлоги я изгледа миг-два хитровато и импулсивно изрече:

- Жено, ти помниш ли, когато ние с теб бяхме заедно войници?! Когато бяхме в една и съща рота и си говорехме само за девойки и жени?

- Абе, Евлоги! – смръщи се жената. – Ти се подиграваш с мен. Остави тези глупости сега. Кажи нещо по-така, нещо като за пред хората.

Евлоги сякаш само това и чакаше. Скочи от стола си.

- Глупости значи? Ето, за това не ми се седи в къщи. Никога не мога да кажа каквото си искам. Всичко било глупости. Винаги ми правиш забележки. Никога не чуваш с желание това, което казвам. Виждаш ли – ето затова ходят мъжете в кръчмите. За да си поговорят когато си искат, колкото си искат и каквото си поискат. Всеки говори и всеки го слуша. А не както тук, у дома. Винаги всичко да е на въпреки.

Евлоги пое въздух.

- Сега вече разбираш ли, че един мъж се нуждае да поговори с приятели, хей така, без да се ангажира с нищо, да забрави ежедневните си проблеми и да му олекне на душицата. А не някой непрекъснато да му припява и чете – защо така, защо онака. Затуй - съжалявам! Ще изляза.

- Ех, Евлоги – простена Мария. – Та нали и ние, жените… имаме нужда…

Той вече не я чуваше. Бе затворил вратата от външната страна.

Приятелите го очакваха, както обикновено. Тава бе по-важното.

 

 

 

© Цветан Войнов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Разказът е силен, а героите- истински. Малките хора са част от живота, имат своите проблеми, които за тях не са малки, а големи. И точно това улавяне на тънката граница прави произведението изключително добро.
    Поздрави, Войнов! И усмивки!
  • Някакво добиче отново е кукдкудякало от коневръза... Каква синбиоза - чифтокопитно - пък кудкудяка? Нямам спомен да съм му позволявал да навлиза в личното ми пространство...
    А на тебе, Смеш - моите почитания!
    Прав си за това, че твоето мнение си е само твое мнение и не засяга и не задължава никого от останалите пасажери на кораба наречен Земя.
    Поздрави!
  • един въпрос ... не се обиждай ... че на мен не ми харесва нищо не значи ... мисля че сам знааеш ... та ... какво те кара да седнеш и да пишеш ... да отделяш време да напишеш нещо толкова банално ... и не казвай че може да е банално но е човешко от живота ни всеки ще се познае и тн. ... чисто и просто ми е любопитно как се навиваш да напишеш такъв разказ ... ако ми се пръкне такава идея ... автоматически заминава в рисайкъл бина в главата ми ... защото нямам нужда да го напиша ...

    Поздрави!
  • Пуснах го малко така на шега, да видим и другата страна на огледалото... само жени пишете в сайта и все против мъжете...я да чуем малко и тяхната дума... Хак ви е?!
  • Знам ли... То отстрани е винаги много лесно да се дават съвети...
  • Смея се с глас...!
    Ти така ли би постъпила?!
  • Направила е тактическа грешка! Трябваше чинно да изслуша историите с войниците...
Предложения
: ??:??