7.07.2024 г., 23:17 ч.

Нефилтрирани спомени 

  Проза » Разкази
264 1 7
10 мин за четене

  Никога не съм се смятала за специална. Просто още една двайсет и няколко годишна с големи мечти и още по-голям дълг по студентски заем. Казвам се Емили между другото. Здрасти! И така, вероятно се чудите как се озовах там, където съм днес. Внимание спойлер: включва много лоши решения, странен инцидент и обрат на съдбата, толкова неочакван, че дори авторите на сюжета за сапунена опера биха го сметнали за прекалено.

  Всичко започна в един непретенциозен вторник. Познавате типа – мрачен, скучен, такъв, който просто крещи „монотонност в средата на седмицата“. Тръгнах към работата си в местното кафене, където най-голямото предизвикателство беше да реша дали да сложа една или две помпи карамелен сироп в латето на редовните посетители. Да, хора, изживях мечтата си.

  Първият знак, че животът ми е на път се превърне в абсурд, беше съобщението от хазяина ми. — "Емили, трябва да поговорим за наема ти!" Хей, може би не блестя с акъл, но знаех какво означава това. Изгонването беше надвиснало над мен като буреносен облак. Не че апартаментът ми беше нещо, за което да пиша. Представете си кутия за обувки, сега я намалете и ще получите моето жилище. Но това беше моята кутия за обувки.

  Докато обмислях колко органи трябва да продам, за да покрия просрочения наем, получих друго съобщение. Този път от бившия ми. „Емили, трябва да говоря с теб! Спешно е!“ О, чудесно! Нищо не може да се сравни със проблясък от миналото, за да озари истински вторника. Но любопитството надделя над мен, така че се съгласих да се срещна с него по време на обедната почивка.

  Джейк се появи в кафенето, изглеждайки самодоволен както винаги. Същата перфектна прическа, същите дизайнерски дрехи, все така излъчващ превъзходство. Той седна и мина направо по същество.

  - Емили, имам нужда от помощта ти.

  Почти се задавих с хладкото кафе. 

  - Моята помощ? Нуждаеш се от моята помощ? - Не можах да сдържа сарказма, който капеше от думите ми.

  - Да, именно. - каза той без да се притеснява. - Сещаш ли се за онзи стартъп, върху който работя? Пускаме ново приложение и имам нужда от надежден човек, който да помогне с маркетинга.

 Премигнах. 

  - Джейк, осъзнаваш, че правя кафе, за да си изкарвам прехраната, нали? Моят маркетингов опит е ограничен до това да убеждавам клиентите да опитат новата за сезона кафе-смес.

 Той се усмихна, тази вбесяващо уверена усмивка.  

  - Именно. Бива те да общуваш с хората. И имам нужда от някого, на когото мога да се доверя.

  Доверие. Да, бе! Човекът, който прекъсна всякакъв контакт с мен преди три години, след като отиде да търси себе си в Бали, изведнъж реши да ми говори за доверие. Но имах нужда от парите и ако този афера беше по-добре платена от сегашната ми работа (което, нека си признаем, не беше трудно), тогава щях да преглътна гордостта си.

  - Добре. - казах аз. - Ще го направя. Но искам двойно повече от това, което смяташ да платиш.

  Очите на Джейк се разшириха за момент, след което кимна.

  - Имаме сделка.

  И точно така бях хвърлена в света на технологичните старт-ъпи. Всичко беше много бляскаво - дълги часове, постоянен натиск и достатъчно жаргон, за да ти се замае главата. Но се справях добре. Оказа се, че убеждаването на хората да изтеглят приложение не е много по-различно от продажбата на карамелено макиато.

  Нещата вървяха гладко до Инцидента. Един ден бързах за среща, телефонът ми бръмчеше с дузина известия, когато се подхлъзнах на парче лед. Не беше грациозно падане. Беше по-скоро карикатурно размахване, последвано от грандиозно пльосване. Приземих се тежко и главата ми се удари в земята с кънтящ удар.

  Когато дойдох на себе си, бях в болнично легло. Една сестра стоеше над мен и изглеждаше загрижена.

  - Как се чувстваш?" - попита тя.

  - Сякаш току-що съм се явила на прослушване за роля на човешка палачинка. - изпъшках аз.

  Тя се усмихна съчувствено. 

  - Доста зле сте паднала. Направихме някои тестове и изглежда, че ще се оправите, но искаме да ви оставим през нощта за наблюдение.

  Страхотно. Точно от каквото имах нужда. Нощувка в болницата. Но не беше съвсем зле. Храната беше изненадващо прилична и имах малко време да наваксам с четенето. И под четене имам предвид скролване в социалните медии.

  На следващата сутрин лекар дойде да ме види. Имаше клипборд и сериозно изражение, което никога не е добра комбинация.

  - Емили, трябва да поговорим за резултатите Ви.

  Ето го, помислих си. Лошата новина. Може би имах мозъчно сътресение или по-лошо.

  - Изглежда - каза той бавно, - ударът от падането е причинил доста необичайно състояние.

  - Необичайно как? - попитах с разтуптяно сърце.

  - Развили сте нещо наречено хипертимезия.

  - Хипер-какво?

  - Хипертимезия. Това е рядко състояние, при което човек може да си спомни всеки един ден от живота си с ярки подробности.

  Втренчих се в него в очакване на финала на шегата. Но той беше сериозен.

  - Значи ми казвате, че сега имам перфектна памет?

  - По същество, да.

  Разсмях се. Не можах да се сдържа. 

  - Разбира се. Разбира се,  че това щеше да ми се случи. Защото защо не? Животът ми ставаше твърде нормален, очевидно.

  Докторът изглежда не оцени хумора ми. 

  - Това е сериозно състояние, Емили. Ще трябва да се приспособиш към тази нова реалност.

  Да се приспособя. Да, бе! Да се приспособя към това, че ще помня всеки унизителен момент, всеки неудобен разговор, всеки път, когато са ми разбивали сърцето, с кристална яснота. Какво би могло да се обърка?

  Бях изписана по-късно същия ден и докато се прибирах вкъщи, осъзнах пълната степен на моята нова „дарба“. Спомените нахлуха в съзнанието ми, всеки толкова ясен, сякаш се е случил преди минути. И нека ви кажа, беше поразително. Кой да  знае, че човешкият мозък може да побере толкова много безполезна информация?

  Джейк беше развълнуван, когато разбра. 

  - Това е невероятно, Емили! Можеш да използваш паметта си в наша полза. Помисли за маркетинговите възможности!

  Исках да го ударя. Но той беше донякъде прав. Новооткритата ми способност наистина имаше някои предимства. Можех да си спомня всеки детайл от всяка среща, името и лицето на всеки контакт, всяка част от информацията, която някога бях научила. Това ме направи абсурдно ефективна в работата ми.

  Но имаше и недостатък. Мозъкът ми никога не се изключваше. Сякаш в главата ми се въртеше непрекъснато безкраен филм. Това беше изтощително.

  Една вечер, докато лежах в леглото, взирайки се в тавана и преживявайки за милионен път бедствието, което бях в шоуто за таланти в трети клас, получих прозрение. Може би това състояние не беше проклятие. Може би беше възможност. Възможност да... не знам, да направя нещо смислено?

  И така, направих това, което би направил всеки нормален човек. Напуснах работа. Да, точно така. Казах на Джейк да го духа и си излязох. Беше освобождаващо. И ужасяващо.

  Без работа и без ясен план, реших да направя единственото нещо, което имаше смисъл – започнах блог. Защото, ако има нещо, от което интернет се нуждае, това е още един блог, нали? Но този беше различен. Нарекох го „Нефилтрирани спомени“ и писах за абсурдността на моето състояние, споделяйки върховете и паденията, смешното и трагичното.

  За моя изненада направо излетях в небето. Хората бяха очаровани от моята история. Те не можаха да се наситят на моя остроумен, саркастичен поглед върху живота с хипертимезия. Дори подписах договор за книга. Аз, момичето, което дори не можеше да запази апартамента си с размери на кутия за обувки.

  Но най-големият обрат на съдбата дойде, когато бях поканена да говоря на конференция. Публичното говорене никога не ми е било силна страна, но реших защо не? Какво е най-лошото, което може да се случи?

  Докато стоях на сцената, гледайки към морето от лица, изпитах странно чувство на спокойствие. Споделих историята си, всяка нелепа, невероятна част от нея и публиката попиваше всяка моя дума.

  След това една жена се приближи до мен. Беше по-възрастна, с мили очи и топла усмивка.

  - Емили, твоята история е невероятна - каза тя. - Управлявам организация с нестопанска цел за хора с редки заболявания. Някой като теб би ни бил от полза.

  И точно така животът ми взе нов неочакван обрат. Присъединих се към нейната организация и използвах блога си, за да повиша осведомеността и подкрепата към други като мен. Изпълваше ме със задоволство по начин, който никога не съм си представяла.

  И така, ето ме една година по-късно. Животът ми все още е хаос и бъркотия, но това са си моите хаос и бъркотия. И знаете ли какво? Не бих променила нищо. Защото понякога най-неочакваните обрати на съдбата ви водят точно там, където трябва да бъдете.

  И ако някой трябва да си спомни точната дата и час на срещата си със зъболекар от преди три години, аз съм вашето момиче.

© Всички права запазени

Произведението е участник в конкурса:

Пълен обра̀т »

2 място

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • jonnnn (Пламен), благодаря! Радвам, че ти е харесал разказът.
  • Поздравления 😊 Много интересен обрат, държи читателя на нокти до края ... не като стандартните, при които всичко е ясно и предопределено и което люлее читателите в люлката на техните очаквания (и което естествено печели гласове) 😎
  • Скитница, благодаря!
  • И на мен ми хареса! Успех!
  • Радвам се, че ви е харесало.
  • Браво!Точно такъв разказ не бях чела!Успех!🙂
  • 😎
Предложения
: ??:??