6.03.2018 г., 20:58 ч.

Отговаряй на безумния...и не отговаряй... 

  Проза » Други
1781 0 0
6 мин за четене

 

„Не отговаряй на безумния според безумието му, да не би да станеш и ти подобен на него.  Отговаряй на безумния според безумието му, да не би да се има за мъдър в очите си”.  Притчи 26 4,5.

На пръв поглед човек би си помисли, че между двете твърдения има противоречие. Може да се обърка или да не обърне внимание и на двете. Как да се ориентира?

 И в двата случая  става въпрос  за отношението към безумен човек . Всеки е попадал в ситуация, при която си има работа с безумен човек.

Какво значи безумен човек?  Според тълковния речник - това е човек, който е с ограничени умствени способности; несъобразителен, недосетлив.

Негови синоними са:, глупак, малоумен, слабоумен,  изглупял, плиткоумен, тъп,тъпоглав, празноглав,  твърдоглав, неразумен, несмислен, лекомислен, неразсъдлив, безразсъден,  наивен, лековерен, незлобив, несъобразителен, несхватлив, дърво, пън, кютюк, отвеян, изветрял, непохватен, прост, нищожен, маловажен, несериозен, лекомислен, прибързан, инат, нетактичен, унес, отнесен, шемет. С нюанс на интелектуален дефицит - гламав,  луд, будала, ахмак, не е с всичкия си, хлопа му дъската, оглупял, идиот, обезумял, Това са нашите определения за глупав. Понятията са твърде разнообразни, включват качества на интелекта, признаци на поведението, морален елемент.

Дали  нашето разбиране съвпада с Божието такова? Защото в Исая 55:8,9 Бог  казва: Моите помисли не са като вашите помисли, нито вашите пътища - като Моите пътища, казва Господ.  Понеже както небето е по-високо от земята, така и Моите пътища са по-високи от вашите пътища
и Моите помисли - от вашите помисли”.
 Има разлика. Кого Бог определя като безумен човек?

Глупавият по природа, човек с нисък интелект  или  човек, който не признава Божиите закони и  Неговата премъдрост -  т. е. лъжец, хитрец, измамник,  лукав, лицемер, нахакан, безскрупулен, нахален,  самонадеян,

Далеч съм от мисълта, че Бог ще поиска от нас  към глупавия по природа друго отношение, освен любов и състрадание. Тук се има предвид безумният  т.е., който не се съобразява с  Божиите стандарти , който  търси единствено и само своя интерес и е готов да си служи с всякакви заблуди и манипулации. „Страхът от Господа е начало на мъдростта; но безумните презират мъдростта и поуката”  Притчи 1:7 Отношението към безумния е поради грешните мотиви. Бог мрази греха, но не и грешника.

Можем да приведем примери с Христовото поведение. Показателен е случаят, когато Христос каза (при осъждението на прелюбодейката): „Който от вас е безгрешен, нека пръв хвърли камък върху нея”  Йоан 8:7. При друг случай, фарисеите се опитваха да  компрометират  Исус. Дойдоха при Него с искане  да им покаже знамение от небето. Той ги упрекна, че не могат да разпознаят Месията и им каза:Зъл и прелюбодеен род иска знамение, но друго знамение няма да му се даде освен знамението на (пророк) Йона. И ги остави и си отиде” Матей 16:4.

А "отговаряй” e предупреждение за да не си навлечем неприятности.  „И когато дойде в храма, като поучаваше, главните свещеници и старейшините на народа дойдоха при Него и казаха: С каква власт правиш тези неща и кой Ти е дал тази власт? А Исус им отговори: Ще ви задам и Аз един въпрос, на който ако ми отговорите, то и Аз ще ви кажа с каква власт правя тези неща. Йоановото кръщение откъде беше? От небето или от човеците? А те разискваха помежду си: Ако кажем: От небето, Той ще ни каже: Тогава защо не му повярвахте? Но ако кажем: От човеците, боим се от народа; защото всички смятат Йоан за пророк.  И така, в отговор на Исус казаха: Не знаем. И Той им каза: Нито Аз ви казвам с каква власт правя тези неща”  Матей 21:23-27.

Защо Христос  постъпи  така нелюбезно?  Да не забравяме, че Той разбираше тайните помисли на хората (забелязваме го в различни моменти от  служението между учениците Му).  Той разбира намеренията на фарисеите да Го хванат в капан, каквото и да им каже: ” Исус разбра лукавщината им и каза: Защо Ме изпитвате, Лицемери?”  Матей 22:18 . Затова и отговорът му бе:  „и Аз няма да ви отговоря”.

Когато сме запознати с Божиите изисквания лесно може да разпознаем този, който не признава Бога,  Неговото Слово и отхвърля  Неговия Син. Безумният е от към страната на противника.

Време е вярващият български християнин да се  освободи от страха и  срама и спокойно да изявява християнските си  възгледи. Да отхвърли неоснователните притеснения, всадени му от времето на социализма и подкрепени, по-късно, от обвинения в сектанство, нарицателни като  будала, наивник, глупак.

Твърде самонадеяно е, обаче,  да мислим, че можем като Христос  да четем мислите на хората. Как да постъпваме в подобни ситуации?

От човешка гледна точка  да опознаваме хората съобразно  поведението, постъпките и думите им. Да вникваме в разсъжденията им, което ще ни помогне да разграничаваме мъдрия от хитрия (безумния, злонамерения).

Но колкото и да се стараем, най-добре да се опираме на Божията мъдрост, която гласи: Не мисли себе си за мъдър; бой се от Господа и се отклонявай от зло” Притчи 3:т.е. отнасяй се със страхопочитание към Божиите изисквания и бъди добронамерен във всичките си мисли и постъпки: „Това, което говорите, да бъде винаги с благодат, подправено със сол, за да знаете как трябва да отговаряте на всекиго”. Колосяни 4:6.

 

© Anastasia Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??