18.01.2024 г., 11:00 ч.

Послеслов към мисленето 

  Проза » Други
130 0 4
2 мин за четене

Харесвам редките мнение на Ранрозар. Обича лееекичко да ме боцне, при това запазвайки интелигентен вид и възпитано поведение.

Благодарен съм му, че дава подтик да ровна из знанията си, да направя справки в материелите, да дообясня и разбия нечии илюзии или неверни впечатления.

Та и сега.

Хубаво е човек да знае нещо по история, още по-хубаво е знанията му да се възможно обхватни, чест прави интересът към дадени теми. В случая – към викингите.

За съжаление, филмите и сериалите невинаги дават що-годе обективна представа за историята. Особено при липсата на достатъчно извори от времето.

Викингите са открили Америка за себе си. Тоест, стигнали и разбрали, че има земя, наречена Винланд. За пътешествията им, за Ланс-о-Медоус в Нюфаунленд, за фактите – потърсете в книгите на Хелге Ингстад, норвежския археолог. На български е преведена „На запад към страната на виното“…

Вметка. Учените спорят кои първи са опознавали света. Някои говорят за финикийците, други за египтяните, трети за китайците. Все доста време преди викингите…

Ще спомена само за намерените в Австралия смоли и дървесини, присъщи само на Египет…

Или за страната Пунт и експедицията, изпратена от фараонката Хатшепсут…

Но, въпреки романтичните пътувания и битки, викингите са просто част от ранното Средновековие. Търговци, пирати и хора с род, но без държава. Опитите да се създаде подобна в Скандинавия са неуспешни – всеки клан, всяко племе иска власт и полза. А временни владения – като Кнут в Британия, са малотрайни. Да, някои ярлове се закрепват /Британия, Сицилия, Италия, Нормандия/, но само когато приемат условията в новите земи. Макар че на едно място налагат свои – в Британия, завоювана от Вилхелм Копелето, наречен по-късно Завоевателц

Рюриковичите /както е правилно названието на династията/ са ПОКАНЕНИ да управляват не в Русия, а в тогавашните тамошни земи, от пет племена, само две от които славянски.

И това е нормален обичаи – чак до днес. Например, Меровингите във Франция, Хабсбургите, Сакскобургготсике у нас, Якобитите в Англия, полските крале при Реч Посполита, крале и князе в Гърция, Румъния, Швеция /днешната династия произлиза от републиканеца маршал на Наполеон Бернадот/, та до Великобритания, чиято последна немска династия се прекръщава на Уиндзор – лека завеса пред истината…

А дали бъдещето ще е на Китай…

Китай през 5 000 години история /разпокъсаност, обединен, с чужди династии – последната беше манджурска/ винаги е избягвал завоеванията. Просто е привличал, асимилирал и превръщал в китайци нахлуващи завоеватели. Което се вижда в книгите на Клавел, Ван Хюлик, Владимиров и други.

Като споменах 5 000 години… „Миналото“ е било на викингите в неголеми региони и за кратко. От първите известия за грабежи в края на осми век до към13. За историята – миг…

 

© Георги Коновски Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Mislitel , в случая говорим за закриването на Америка!
  • Благодаря ви!
  • Всъщност, малко ми е досадно, когато прочета някъде, че Колумб или викингите, са първите, открили Америка. Как ще са първите, като когато са докуцали дотам е имало местно население официално вече 15 000 години, а според някои археологически доказателства, и доста преди това...
    Но това за мнозина са досадни подробности, то аборигените за тях явно не са и хора...
    Поздравявам те.
  • Само да отбележа, че да стигнеш до Америка отвъд Полярния кръг, не е като по екватора като разстояние.
Предложения
: ??:??