29.06.2019 г., 14:59 ч.

Тринадесетте възглавници: Майчини коси 

  Проза » Приказки и произведения за деца
482 0 0
20 мин за четене

Тринадесетте възглавници: Майчини коси

 

Мине-не мине ден и Роси и Виктор отново започваха да тършуват из възглавниците на баба си. Разбира се, упоритата им дейност почти винаги се увенчаваше с успех. Сега , обаче, намериха само едно пликче с разноцветни фибички.

– Бабо, какво е това? На кого са тия фибички, много са красиви!

И , разбира се, Роси нямаше как да не попита :

Ще ми направиш ли прическа с тях?

Я, къде са били! А аз си мислех, че съм ги подарила на някого! Това са фибичките на майката на Виктор, леля ти. Слагаше ги на косата си, когато беше като тебе, Роси.

На мама?- Виктор също беше много учуден, никога не беше виждал майка си с фибички в косата.- Но какво общо имат с приказката, която се е скрила там?

Сигурно в нея се разказва за прически...За някоя приказна фризьорка, например, която прави прически на феите...-предположи Русалия.

– Ами не точно...-започна баба им.- По- скоро е за това как майката и децата й да останат винаги свързани...Нали знаете, че където и да сте, мама е винаги с вас?

Как така, ние сега сме с тебе , мама я няма! И леля не е тук!

Напротив, само че вие не знаете къде точно са ...

– Разказвай, разказвай, моля те!- продължаваха да я молят децата.

Добре, но нали може да ви гушна и двамата? Така приказката сама се разказва, нали знаете? Иначе трябва да я гоня, да я увещавам, най- накрая да я хвана и...

– Ето ни!- и двете внучета се притиснаха към ръцете на баба си.- Сега вече няма къде да ходи, нали?

Така е, съвсем се е укротила и вече започва...

Имаше едно време в едно село една много красива жена, най- красивата не само там, но може би и в цялата страна. Очите й грееха като сини звезди, веждите й се извиваха над тях като малки дъги, тъмни като лятна нощ. Имаше право малко носле и пухкави розови устни, като цветчетата на розовия храст в градината на прабаба ви. Беше средна на ръст, стройна и много пъргава, никога не спираше да работи, дори някои хора се чудеха кога изобщо спи. Но най- красивото в нея беше косата й, която не беше подстригвала от раждането си. Беше толкова дълга, че когато я разплетеше и миеше, й помагаха майка й и двете й сестри. Слагаха на пода три корита и разпростираха косата в тях, после я поливаха с вода и я перяха като дреха!За измиването отиваха няколко шишета шампоан и много, ама наистина много вода, почти колкото събира джакузито ви в Америка, Вито. За да не й тежат много, дългите и дебели плитки слагаше в една раница, която носеше на гърба си. Когато се омъжи, съпругът й беше толкова горд и щастлив и навсякъде се хвалеше с младата си и необикновена жена.

Но ето, че скоро им се родиха две деца- близнаци, момче и момиче. Явор и Дафина бяха красиви като майка си и добри като баща си.Ех, наистина нямаха златни коси, но пък лицата им винаги греехе в усмивка и ръчичките им се протягаха да прегърнат всеки, когото видят. Майка им ги кърмеше и двамата едновременно, сърце не й даваше да остави едното бебе да чака гладно, докато свърши с другото. Не мислеше за себе си, понякога дори забравяше да се храни , но съпругът й винаги се досещаше да й донесе нещо вкусно или просто да й напомни да си изяде вечерята или обеда.

Така пораснаха децата, станаха млади хора на двадесет години и трябваше да се разделят с родителите си, за да отидат да учат в друга страна. Много се тревожеше майката, чудеше се какво да направи, че нейната огромна майчина любов винаги да бъде с тях и да ги закриля. Накрая измисли нещо наистина удивително.

Взе ножици и отряза косата си! Седна на стана и изтъка две завивки от златните нишки, които подари на децата и им каза:

– Скъпи мои, безценни мои деца, тези завивки са за вас, пазете ги и винаги ги носете със себе си! Където и да сте, завивайте се с тях и не позволявайте на никого да ги докосва. Това е най- ценното, което имах и затова го подарявам на вас. Ако има нещо, което да събира огромната ми обич към вас, това са тия мои коси, с които никога не съм с разделяла.

Колко са красиви!- извика дъщерята, Дафина- Изглеждат като че ли са изтъкани от чисто злато, косите ти сякаш са златни, мамо!

Не сякаш, поправи я брат й, Явор, ти не си ли разбрала досега, че нашата майка има златна коса? Мамо, това е най- красивото нещо, което съм виждал през живота си! Благодаря ти, мамо! Не само косите, сърцето ти е златно и цялата си една златна и обичана мама! Много ще ни липсваш, много!

И двамата прегърнаха силно майка си, а в очите им се появиха сълзи, защото си спомниха, че много скоро ще се разделят.

– Но трябва да ви кажа нещо- продължи майка им- Само вие ще ги виждате в истинския им вид, златни и красиви...само за вас те ще бъдат безценни и свидни. Другите ще съзрат едни обикновени, изтъкани от стари парцали одеяла и може дори да ви се присмиват, че спите с такива евтини селски завивки. Само вие ще знаете, че те са събрали моята любов към вас, която винаги ще ви принадлежи , ще ви помага и напътства в трудни мигове. Достатъчно е да се завиете с тях и ще чуете гласа ми, който ще ви прошепне най- правилното решение, или пък ще ви утеши, ако сте тъжни...

Събраха младежите багажа си в два големи куфара и баща им ги откара на летището да хванат самолета. Никога не бяха летели , но не се страхуваха, та нали майчините им коси щяха да ги пазят, а пък майка им и баща им щяха постоянно да мислят за тях. Не е лесно за децата да се разделят с родния дом , но неминуемо един ден това се случва на всеки.

Университетът беше прочут по целия свят и в него учеха младежи отвсякъде. Бяха ги настанили в няколко големи сгради в кампуса, близо до библиотеката. Явор се записа да учи компютърни науки, а Дафина, която всички наричаха Фина и много обичаше децата, избра да стане детска учителка. Науките, които изучаваха, бяха много трудни и трябваше постоянно да учат, дори с цената на по- малко сън и почти никакво свободно време.

Двамата живееха в една стая и понеже бяха много добри, услужливи и общителни, постоянно някой чукаше на вратата им или да поиска нещо, или да ги покани да излязат заедно, или просто да си побъбрят. Но братът и сестрата помнеха заръката на майка си и криеха завивките си в гардероба, така че никой да не може да ги види.

Неусетно изминаха четирите години на обучението им , упоритият им труд даде резултати, защото си взеха всичките изпити и вече бяха дипломирани, и двамата с отличен успех. Но не само в учението бяха успели двамата младежи, а и в личния си живот. Точно на бала на абсолвентите Дафина се запозна с едно момче от страната, където учеха. Той много я беше харесал, беше я забелязал още докато учеха и постоянно я канеше на среща. Отначало тя се колебаеше, защото много искаше да се върне в родния си град и да си направи нейна детска градина, където да се обучават малчуганите от квартала. Но разбра, че не може дълго да отклонява поканите на Брандън, защото и самата тя го харесваше.

И така, двамата се сближиха толкова, че не можеха и ден да прекарат разделени! Младостта е неизменно свързана с любовта, всички млади се влюбват и не искат никога да се разделят. Фина се чудеше какво да отговори на родителите си, когато я питаха кога ще се върне при тях. Всъщност, вече май не й се връщаше, беше започнала работа в едно семейство с две момиченца като гувернантка и това много й харесваше.

Един ден Брандън я заведе на вечеря с родителите си за да се запознаят и пред тях й предложи да стане негова жена. Естествено, тя се съгласи, наистина вече много го беше обикнала, а и семейството му я бяха харесали. Няма да разказвам с подробности за сватбата, всички сме ходили на такива празненства и знаем как е. И изборът на рокля, и вълнението в църквата, когато и двамата трябва да си кажат колко се обичат пред толкова много хора, познати и непознати, и шумното празненство след това с понякога доста необичайни ритуали, тортата, подаръците...Ех, хубаво нещо са сватбите, пък и дори само затова, че на тях много се танцува!

Разбира се, Дафина пристигна в новия им дом със стария си куфар, на дъното на който беше скрила завивката от майчините си коси.

– Но защо носиш тия стари неща, мила?, попита я Брандън, вече неин съпруг, Нали купихме всичко необходимо! Имаш толкова нови тоалети, а носиш някакви рокли и блузи от преди няколко години!

Да, скъпи, наистина съм благодарна на тебе и особено на майка ти за всичките прекрасни подаръци...Вие така ме отрупахте с тях, че още не съм успяла да ги разгледам. Но аз дойдох от една далечна страна и моите близки останаха там, искам да си имам нещо, което да ми е спомен...Моля те, скъпи, моите неща не са много, ще се съберат и в едното чекмедже на гардероба!

Всичко това се видя малко странно на младия мъж, но не каза нищо. Всъщност, той знаеше колко скромна и добра е съпругата му и колко обича близките си. Пазеше в тайна изненадата , с която щеше да я зарадва скоро. Двамата щяха да заминат на меден месец в нейната страна и да погостуват на родителите й. Но имаше неща, които непременно трябваше да свърши и затова пътуването щеше да е след няколко месеца.

Заживяха в разкошния си дом, обзаведен със скъпи мебели, съдове и завеси. Но Брандън не знаеше, че тайно от него Дафина беше сложила завивката от майчините си коси в един плик и всяка нощ се покриваше с нея. Тя я стопляше , тя я приспиваше, от нея се носеше едва доловим аромат, който напомняше мириса на цветята от малката градинка пред къщата им. Момичето заспиваше тихо, с усмивка на уста и когато на сутринта се събудеше, имаше чувството, че лек повей от дома е погалил страните й за да й каже добро утро с шепота на майка й.

Но един ден, когато беше на работа, прислужницата влезе в стаята им и започна да сменя бельото на леглото.

„Какво е това? Нима младата госпожа спи с това старо парцаливо одеяло? Какъв срам, веднага ще го сменя с ново, а тая дрипа ще я изхвърля в коша за боклук! Дори нищо няма да й казвам, може да се обиди и да ми се скара...“

И тя наистина отнесе завивката на Дафина в контейнера с боклук наред с другите отпадъци , а не след дълго мина камионът на боклукчиите и отнесе всичко, което се намираше в него.

Когато младата жена се върна у дома и извади завивките, естествено, не намери своята от майчините й коси. Напразно я търси във всички чекмеджета, килери и дори в контейнера за боклук, напразно разпитваше всички , които живееха в къщата. Родителите на мъжа й свиваха рамене, те наистина не знаеха нищо. Питаха я само защо толкова много държи на това старо одеяло и тя почти със сълзи на очи обясняваше, че е спомен от майка й. Не се притеснявай, успокояваха я, всички спомени овехтяват и все някога трябва да ги изхвърлиш. Аз колко картички и писма съм изхвърлила, моето момиче, продължаваше свекърва й. Майка ти е жива и здрава, тя ще ти подари и други неща и тях непременно ще ги запазиш .

Но Дафина не се успокои изобщо, продължаваше да рови из купчините дрехи и стари парцали, дори разпита мъжете, които събираха боклука, но и те нищо не знаеха. Казаха й, че са изсипали всичко на сметището и там евентуално може да намери завивката. Дафина не чака подканяне, хукна веднага извън града , където бедни хора ровеха в боклука. Но никъде не видя да блести завивката от златните коси на майка й. Сигурно някой бедняк я беше взел и сега спеше с нея, за да се запази от нощния студ. Изведнъж се сети за нещо.

Обади се на брат си, с когото напоследък не се виждаха често. Той работеше много, беше уважаван в работата си и печелеше доста пари. Все още не беше се оженил, нямаше време през деня да се вижда с момичета, а вечер се чувстваше толкова уморен, че искаше само да се прибере и да се завие с майчината си завивка, под която му беше уютно, спокойно и топло. Но ето, че сестра му се обади със странна молба. Искаше да й отреже половината от неговото одеяло, за да може отново да чува шепота и съветите на майка си и да усеща аромата на цветята в двора на бащината й къща. Само че Явор й отказа категорично.

– Не мога да ти я дам, трябвало е да пазиш твоята по- добре. Отде да знам дали, ако отрежа половината, пак ще ме топли и закриля както сега? Ти си си виновна, не можа да опазиш най- ценното, което родителите ни дадоха. Живей сега в богатия си дом с надутите си нови роднини, а майка ни...Може дори да я забравиш, да забравиш и мене...

Натъжи се още повече Дафина, защото мислеше, че не заслужава суровите думи на брат си. Не можеше да си представи как ще живее без старото одеяло. Цяла нощ се въртя в леглото, все й беше студено и неудобно, а сънят не идваше и не идваше. Тогава съпругът й, който вече беше разбрал , че нещо измъчва жена му, я прегърна нежно и започна да я моли:

– Кажи ми, мила, защо толкова се разстрои и дори не спиш и не се храниш, откакто изгуби старото парцаливо одеяло? Какво толкова има в него и защо го пазеше вече няколко години откакто си напуснала дома си?

И понеже Дафина знаеше колко много я обича Брандън, тя му разказа всичко, за златните коси на майка си, за заръката й и как никой освен тя и брат й не може да види одеялото в истинския му блясък. Тогава и той сподели, че много скоро ще я заведе в родната й страна, където ще може да поиска прошка от родителите си. Посъветва я да не се сърди на брат си, защото той е сам и няма толкова близък човек както тя има него. Затова наистина много се страхува да не загуби закрилата на майка си. А когато отидат в родния й дом, майка й може да й даде друг скъпоценен подарък, който отново да й носи топлина и увереност.

Така и стана. Скоро отидоха в нейната страна и почукаха на вратата на старата къща. Тя се отвори и майка й се спусна да ги прегръща. Дълга златна коса се стелеше по гърба й, беше пораснала наново през годините, когато децата й не бяха у дома!

И чудо! Брандън също видя златните коси на необикновената жена, нищо, че не беше неин син! Разплака се Дафина, през сълзи помоли майка си да й прости, че не е опазила подаръка й.

– Няма нищо, усмихна се тя , взе големите ножии и отряза отново цялата си коса. После седна на стана и изтъка разкошен шал, с който загърна раменете на дъщеря си.

Но какво се случи с Явор?Един ден, когато се разхождаше из парка, видя бедна стара жена, която очевидно беше нощувала под големия люляков храст. Няколко торби бяха разхвърляни до нея, а самата тя блестеше, загърната в завивка от злато!

-Но това е завивката на сестра ми!- досети се младият мъж. Без да губи време, отиде до близкия магазин, купи нова завивка и я отнесе при жената.

Благодаря ви, господине, каза бездомницата, сега вече ще ми е много топло под тоя храст със завивката, която ми донесохте! Как мога да ви се отблагодаря? Може би да ви предскажа бъдещето?

О, не, госпожо, аз не искам да знам какво ме очаква! Не се сърдете, но просто не вярвам, че някой може да го узнае! Моля ви само да ми дадете тая стара завивка, с която сте се наметнали!

Но защо ви е тя? Става само за кучешка колиба!

Точно затова, искам да зарадвам кучето си, излъга хладнокръвно Явор, макар че нямаше куче.

Вече съжаляваше, че се отнесе толкова лошо със сестра си и я упрекна, вместо да я успокои и да раздели с нея това, което имаше. Та нали бяха близнаци , най- близки помежду си и трябваше да си помагат и защитават, да споделят каквото имат , каквото и да става!

Явор бързо звънна на телефона на Дафина, но разбра, че в момента е при родителите му. Тогава, без да се колебае, се обади на работата си, че ще отсъства няколко дни и хвана първия самолет за родната си страна. Когато пристигна, извади от чантата си намерената завивка и я връчи на сестра си. Разказа как я е открил, помоли я да му прости че се е държал толкова студено с нея. Тогава тя му показа шала. Тъй като вече беше открила своята завивка, решиха него пък да подарят на Брандън.

И така свършва тая история за златокосата майка и нейните деца. Сигурна съм, че всеки има нещо от своята майка, което тя му е подарила с голяма любов и загриженост, нещо, което пази винаги, дори и майка му да не е между живите.

– И аз ще си поискам едно малко шалче от мама, ама съвсем мъничко, за да не й се разваля прическата...- каза Роси.

– Аз също , може даже да си отрежа малко коса! Мама има дебела коса и изобщо няма да личи!- не остана по-назад и Виктор.

Вито, казва се гъста , а не дебела коса!

Виктор е прав, обади се баба им. Когато майка му беше малка, винаги я сплитах на плитка- дебеланка...Но много ви моля, не се опитвайте да подстригвате тайно майките си, деца! Защото може тайният подарък на вашите майки съвсем да не е от коса, а нещо друго...

Какво, бабо?

Но баба им само вдигна рамене. Откъде да знае какво щеше най- добре да закриля и приспива внучетата й? Това само майките знаят, нали?

© Neli Kaneva Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??