14.05.2019 г., 6:57 ч.

В огледалния свят 

  Проза » Разкази, Фантастика и фентъзи
844 1 0
12 мин за четене

 

(неореализъм по Луис Карол, Франц Кафка, Андрей Лазарчук)

     

 

     ... Събуждайки се една сутрин след неспокоен сън, Чък Рейн забеляза, че пътувайки във вагона на влака по своята линия в метрополитена, незнайно как се беше превърнал в прашно огледало.

 

     ...

     Никакви курсове за повишаване квалификацията на мениджъри от средно ниво, никаква новородена преди два месеца дъщеричка (8,5 фунта), никаква даже стара, предизвикваща у приятелите завист поради родословното дърво (Чък беше потомък на един от двама братя-магнати) – нищо не се беше преобърнало в перпендикулярно русло от потока на съдбата на този трийсет и пет годишен, склонен към меланхолия, оплешивяващ мъж.

 

     ...

     Пътувайки обикновено за работа към офиса, той за кой ли път просто заскуча и задряма и за кой ли път просто се оказа ценен служител – да, за кой ли път, но и за пореден – не намери вътрешна сила, за да се изкачи нагоре по стръмната и хлъзгава стълба на успеха, задръстена до краен предел с потни кариеристи, да... че и дори по перилата, тази външна опора, която отдавна вече представлявше крайно дефицитна вещ.

 

     ...

     Е, какво да се прави – превърнал се, та се превърнал в огледало – Чък не предаваше на този факт голямо значение: малко ли неща могат да се случат с разума... Съществуват сънища, много реалистични, много различни... е, като този, например, което означава, че е възможно да продължиш да не мислиш за нищо и да продължаваш да печелиш пари там, където умееш да вършиш това най-добре от всички – да командваш нисшестоящите и да се подчиняваш на висшестоящите.

 

     ...

     Добре е да се разположиш по средата: нито на върха, откъдето лесно, дълго и болезнено се пада; и нито в подножието – оттук и да паднеш – едва ли, но виж, да се изкатериш нагоре – вече те мързи и те затруднява... А направо тук, в центъра – о, “златна среда”! Колко много си спасявала, на колко много хора ти си подарила почти безгрижно и практически безвъзмездно щастие! А в замяна – най-проста дреболия: постоянно посредничество.

 

     ...

     Но едни мисли с други мисли често изпадат в разногласие, огледалата това добре го знаят: в тях изображението е най-точно, ясно. Наистина, понякога по огледалната повърхност често се наслоява прах... и някой постоянно се опитва в тях да мерне своето отражение.

 

     ...

     Седящата насреща затлъстяла жена на неопределена възраст, с отровно-червени устни и навити с ролки рижави букли, за миг се загледа в него, поправи с пръсти прическата си, намръщи вежди, вероятно за нещо се замисли, и... и се извърна.

 

     ...

     На Чък това не му хареса: да, да, определено не би му харесало, тъй като дамата не беше от нисшето звено, и несъмнено не би му дошло съвсем по нрава подобно поведение на жена, която като дартс-стрелички изстрелва ехидни забележки в огледалната гладкост; той със сигурност не би одобрил нито едно действие на някаква си “примадона”, случайно или не, но насочено против него, макар че дебеланата не направи нищо подобно – тя само се извърна пренебрежително и ето какво наистина го засегна.

 

     ...

     И така, наранен до дъното на душата си, той не изчака влака да стигне до нужната станция, а рязко се изправи и слезе на перона. Пътниците се втурнаха към новодошлия влак – мистър Рейн не помръдна, застинал на място.

 

     ...

     Тълпата на станцията професионално игнорираше Чък с неговата нова трансформация: хората не го забелязваха и го заобикаляха, крачещи напред-назад, за да решават своите ортодоксални грижи. Такова снизходително отношение е способно да побърка всеки, а Чък не беше които и да е – до неотдавна той и самият себе си не беше. Разтърсвайки прашните си метални рамки, “Специалистът на годината” (по версия на висящия му портрет в централата на автосалона, в който работеше) се издигна прозявайки се по тромавия, великодушно-безразличен ескалатор, премина през неприветливо разтварящите се стъклени врати и криволичейки по отекчително дългите коридори, най-накрая излезе на улицата. До работата – две спирки на метрото, в жега, по претъпкана улица, против собственото му желание – удоволствие под средното и едва ли по-високо от ниското. Но какво тогава? Да се върне назад, под земята? Нима? Стига, бе! Ами гордостта?!.. И той започна да мери с крачки тротоара, да брои дупките в обувките, да предизвиква в себе си отражения на любими песни, а утринното безжалостно слънце играеше по тялото му с небрежни и досадни зайчета... Най-после Чък се добра до офисната сграда точно след 6000 и още 276 стъпки.

 

     ...

     Издигна се на отдавна променения от първоначалния замисъл, но както и преди не станал роден седми етаж, поздрави се с когото трябва, а когото не трябва подмина, седна на работното място, включи компютъра с неприлично тънък монитор и когато онази джаджа се зареди, заби втренчен поглед в картинките на четириъгълното стъкло...

 

     ...

     ...Слушаш ли как прахта шумоли по стъклото, Чъки? Каква е пухкава и мека! Как ласкаво гали огледалото и екрана! Прахулякът навярно обича града и хората, щом като е така нежен с тях! Покрива ги със сив саван, за да им бъде безопасно и сигурно, и им нашепва: “Спете, милички, спете...” докато не настъпи чистота...

 

     ...

     ...Картинките бягаха по големия 32 инчов извит дисплей, пробляскваха изкуствени слънца, луни, звездички; допир до “мишката”, докосване на клавиатурата – пикселите се редуваха, работата кипеше.

 

     ...

     Приближи се началникът, обичайно-недоволен, в средата на деня не толкова ядосан, колкото интересуващ се от нещо, не друго. Секретарката с независим поглед кръстосваше офиса насам-натам. Сътрудниците ту мълчаха, ту произнасяха звуци – със заучени маниери проявяваха себе си. Чък работеше...

 

     ...

     На почивка не отиде – ако се обсъди, за какво ли му е притрябвало на едно огледало да обядва? Да отговаря на въпросите на висшестоящите – може, да консултира клиентите – нека предположим, да мисли – от това никой не е застрахован: като цяло – изпълнява функциите си, но да обядва – не му е присъщо.

 

     ...

     Слънцето се търкулна по наклона, падаше-падаше-падаше и накрая, аха-аха... за малко съвсем да се скрие зад хоризонта. Часовникът на стената отчете полагаемото време. Настъпи момента да се приготви за излизане, с което мистър Рейн и се зае: изключи компютъра... Какво пък, достатъчно за днес. Колко много плюсове има у едно огледало! Помисли само! Не те докосват, не те бутат, не ти се пречкат в краката, не ти досаждат с тъпи въпроси. Кликни само на “Shut down” – и се радвай! Радостта – това е архетипно субективно понятие. Какво е приложимо към нея?.. Радост... радост... Гадост! А?.. Няма значение, няма значение, не е важно...

 

      ...

     Чък Рейн излезна на улицата, седна в маршрутката – прощавай, ненавистно метро! Дотъркаля се до автобусната спирка, купи си билет, изкачи стъпалата и се намърда в “търбуха” на общественото транспортно средство, напъха билета в устата на префоратора, зае една надраскана със синьо-черни маркери свободна седалка до непочистен прозорец и започна да поглъща със светлоотразяваща си плоскост редуващите се по пътя здания, дъревета, пътища, хора – така до своята спирка. Изскокна изкрящ от автобуса, улавяйки последния слънчев лъч и се затича към дома си.

 

     ...

     Съпругата – в апартамента, двустаен, но просторен, приготовяше вечеря – бърза, но вкусна. Чък хапна, колкото да не обиди жена си, и се оригна по стара привичка. Придърпа към себе си двайсет и девет годишната, с къдрици до рамената, със сиви очи, вече леко пълничка червенокоска, целуна я – в началото коротко, после с наслада, не желаеше да отпуска хватката, но се наложи – трябваше, защото беше зажадял за нея, искаше нейното отражение  в себе си, и я отнесе на леглото. Мъничката дъщеричка спеше мирно в съседната стая – в спалнята родителите не възнамеряваха да заспиват скоро. Върху стилно италанско нощно шкафче, откъм страната на майката, безмълвно стоеше скъп бейби-фон в розови разцветки и с трогателни фабрични маргаритки.

 

     ...

     Сексът се оказа същевременно и бурен, и празен: не по задължение, приятен, емоционален – това точно така, но защо тогава тя затвори очи и преобръщайки се на другата страна с гръб към него, тихо захърка? Не може да се осмисли. Не се и опита...

 

     ...

     На треасата Чък взе цигара, щракна със запалката, запали цигатата – дръпна дълбоко... и още веднъж... и още по-дълбоко... и още веднъж – закашля се, изгуга, хвърли фаса направо през балкона. По дяволите! Защо? Защо това?!..

 

     ...

     Върна се в спалнята, безшунмо обходи от ъгъл до ъгъл, поразмисли, разбра, че в мислите няма смисъл; не беше останало място... да погледне съпругата, лежаща само на някакви си два фута разстояние, на живо да я погледне – и да не разбуди отново емоциите; надникна в стаята, където сладко спеше дъщеря му – вторачи се в мъничкото спящо същество и ужасен осъзна, че вътре в себе си вече не изпитва жарта на бащината обич; напусна детската, за да преброди безцелно по коридора и хола. Нощта свършваше, настъпаше сутринта, новото утро – новият ден – ден, който не означаваше поне относителна фундаменталност.

 

     ...

     Поглеждайки нагоре през сънливата светлина, стъпил на собствено затопления от слънцето под, нефиксиращ промените, неприветстващ изгрева, Чък непреднамерено се натъкна на... Какво е това? Негова фотография-портрет в цял ръст? Ще го хване... не, не се получава... Приближи се, наклони се, погледна сам себе си, в своето лице, в очите си – и вдигна от мътното дъно забравеното, и видя, а после и осъзна... (какво? нещо страшно? ужасно? удивително? микс от чувства?) ...че ти – не се ти, а – огледало, от онези години и в настоящия момент; ето твоята снимка, досущ като портрет на Нарцис, стои си на стената, закачен над шкафа, в тъмното, още непрашен (или почти не?), все още млад, но това е твое огледало, това си ти; не Нарцис, не Персей, не Медуза – ти, ти, ти; твоите черти, твоите очи, твоите мисли – или не твоите? Та нали такива няма, та нали на портрета е огледало (средно прашлясало, а може би... знае ли се?) – правоъгъник със средно качество метална рамка и ръст от шест фута без два инча, отразявайки всичко – и сега едновременно отразен в себе си, където той се отразява в себе се, където той се отразява в себе се, където той се отразява в себе се, където той се отразява в себе се, където той...

 

     ...

     ...Разбира се, Чък страшно се изплаши... Това беше необясним уплах – също както в детството, когато се боиш от всякакви страшилки... Изведнъж му се стори, че сега от черното огледало на стрната ще изпълзят гърчещи се ръце и ще го повлекат там... в черния свят – където отвеждаха бежанците... А нанизът от огледала не прекъсваше и не искаше да прекъсва, и не можеше, и се разтягаше и извиваше, и се носеше все по-надалеч, в неизмеримостта, в пустотата, и не съществуваше такава вероятност, в която някой на някого да позволи да си почине, в която ще замре последователността на подобията и чиято поредица ще се срине, в която ще завърши усещането за безкрайност, в която най-накрая ще свърши започнатия път...

 

     ...

 

     ...

 

     ...

 

     ...А когато той все пак свърши, се отвори врата към друг свят.

 

=========

© Tyto ALBA

© Албена Тотина Всички права запазени

Произведението е участник в конкурса:

След първите пет изречения »

17 място

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??