Jul 11, 2008, 10:56 PM

Свободни ли са птиците, щом летят в ято? 

  Essays
5817 1 5
1 мин reading

    Днес гледах едно ято как свободно летеше в небето. Птиците образуваха чудновати форми и бяха всички заедно.

    Какво всъщност представлява ятото? То е едно семейство. Семейство, в което всички са заедно и си помагат. Но дали това им дава свободата, от която се нуждаят?

    Какво е свободата? Според мен свободата е да правиш онова, което искаш, а не онова, което ти се налага. Да мислиш онова, което искаш, а не онова, което е общоприето. Да говориш онова, което искаш, а не онова, което трябва. Свободата е чувство, бих казала най-красивото чувство, което Бог ни е дал. Тя не може да се опише с думи, защото всеки човек е различен и чувства нещата по различен за него начин. За мен пълната свобода е тази, в която няма ограничения. А в ятото не е така. Там, за да оцелееш, трябва да живееш по правилата на останалите в семейството. Летиш, накъдето летят и всички останали. Но семейството е сигурността ти в живота - твоята опора. Живееш с другите и заради другите. Помагаш им, когато имат нужда, и съответно получаваш помощ, когато на теб ти е нужна. Знаеш, че никога няма да бъдеш сам, защото винаги ще има някой, който да ти подаде ръка и да бъде до теб. Тогава ти не си сам. Освен теб има още много хора, за които трябва да мислиш, както и птиците никога не са сами. Има общоприети правила, по които трябва да живееш, за да бъдеш добре, за да бъдат и хората около теб щастливи. Тогава свободата не е само твоя - тя е обща. И не само ти определяш правилата. Определя ги цялото ято. Тогава, за да бъдеш щастлив, трябва да споделиш своята свобода с тази на хората, които обичаш и които те обичат.

    Затова аз смятам, че птиците са щастливо свободни, защото те сами са избрали да споделят своята свобода с тази на останалите птици в ятото.

© Мариана Калчева All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • интересна гледна точка за свободата,харесват ми такива идеи.БРАВО.....
  • Браво!поздрави за есето! Аз съм ти съгражданка!
  • Шего и физическа свобода нямаш ,какво можеш да направиш с тялото си :Р.Иначе подкрепям мнението,че лична,реална свобода няма,а по пътя на логиката щом няма свобода,няма и реален живот.
    'Човек е напълно свободен,стига само да го водиш внимателно,за да не чува шума от веригите си'
  • "Свободата е чувство, бих казала най-красивото чувство, което Бог ни е дал." - да, Бог ни е дарил с разум и ни е дал свободата да избираме. Но говорейки за Бог, за свободата и за правото на избор, няма как да не се сетя и за първородния грях. Ева, изкушена от змията, опитва от Дървото на познанието (въпреки забраната на Бог) и дава на Адам ябълката. Той също отхапва от забранения плод. Тоест - и двамата правят своя избор! Свободни да избират, те нарушават повелята на Бог. Тогава за каква свобода говорим? Всичко им е била позволено, САМО това им забранил Всевишният. САМО! Значи все пак не са съвсем свободни... Или ако са свободни да направят своя избор, получават наказанието си - изгонени са от Едемската градина... Следователно - отново имат някакво ограничение. Така че... трудно ми е да се съглася, че "свободата е най-красивото чувство, което Бог ни е дал."... И в този смисъл - съгласен съм със Sorbus (Пенко Пенков), че "Свободата е илюзия...". Може би ние, хората, сме си я измислили, за да има към какво да се стремим. За да се оправдаваме, че нещо не ни достига, за да сме истински щастливи. И ако перефразирам израза "Човек е толкова голям, колкото са големи мечтите му", той ще звучи така: "Човек е толкова свободен, колкото е свободна мисълта му". Свободата, доколкото може да се говори за свобода, съществува преди всичко в мисълта ни. Оттам извира порива ни към нея. А иначе... да, свободни сме! Можем да робуваме само на мислите си. Защото реално погледнато - имаме физическата свобода! Тази свобода е реалната свобода! Другата е плод на нашите мисли!
    Много ми хареса есето ти! Извини ме за дългия коментар. (Аз май не мога да пиша кратки... )
  • Моите поздравления за есето!
    Няма абсолютна свобода, приятелче! Няма! Всеки наш избор ни връзва с желязна примка и няма отърване. Не можеш да влезеш през една врата, без да пренебрегнеш поне десет други. Свободата е илюзия...
    Сухарски погледнато, птиците летят в ято, може би защото се съобразяват с въздушните течения и избират най-лесната траектория,, спрямо конструкцията на крилата си. В това не съм съвсем сигурен. Но те живеят по други правила. Аз харесвам враните, гаргите, свраките. Те са интелигентни същества...
Random works
: ??:??