Историята се случи преди години. Имах колега, който се казваше Хуйо Куропаткин. Твърдеше, че мъжете в рода на Куропатковците били все надарени
като общински бичета за разплод, та оттам идело името на рода. Когато се родил,
баба му Хубa и дядо му Йордан дълго се препирали на кого да бъде кръстен първородният Куропатковец. Като резултат от препирнята половината мустак и кошуля на дядо Йордан останали в здравите ръце на нежната му половинка, а
в неговите - скъсаният чембер и няколко вълма от косичника на баба Хуба, което увредило цялостната ù хубост. Накрая баща му, за да угоди и на двамата, решил да го запише Хуйо. Значи по две букви от имената им и защото много добре се връзва със славата на Куропатковите. Расъл Хуйо Куропатков и избуял като мухоморка след дъжд. И един прекрасен (има ли значение майски или септемврийски) ден той дойде да работи в една съседна на моята служба.
Беше някъде около четиридесетте. Мургав, с коса тъмна като греха и вълниста като сеизмичен трус. Тук-там зрелостта я беше посребрила. Очите му бяха огнени като на циганин-конекрадец. Строен, добре моделиран от природата,
още с пристигането му гиздавите булки и моми в отделите взеха явно и тайно да му мятат мерашки погледи. Аз - какво?! Допадна ми, защо да си кривя душата.
Повлия ми като борова вода, с която си промивах възпалените от мускурлива реалност очи, но нищо повече... Не беше мъж ”за забърсване” в моите планове. Между нас се установи приятелство, изразяващо се в дребни услуги, приятни диалози и доверие...
Идва един ден Хуйо при мен. Бях останала след работно време да довърша една спешна служебна задача. Пристига значи, сяда и започва направо:
- Слушай - вика - Жана-Дарк! (Аз се казвам Жана - Дарк Келешева) Знаеш,
че съм луд по творчеството. От една година пиша роман... Замислил съм го в няколко тома и съм събрал един куфар с ръкописи... Но знаеш как е у дома.
Жена, деца - мира нямам. Къде ти време и спокойствие за писане?! Ще те помоля да ми дадеш ключа за твоята канцелария. Ще оставам тук вечер след работа, ще се усамотявам и ще творя... Представа си нямаш даже колко ще ти бъда благодарен! Даже в романа си ще ти изкажа специална благодарност!
Е, това последното вече ме разсипа! Дето се вика, гъделът на тщеславието
така загъделичка отвътре орлеанската ми душица, че веднага се предадох и връчих ключа на Хуйо Куропатков.
Още на другата сутрин виждам в гардероба едно одеяло. Питам Хуйо за смисъла на присъствието му в служебния ми интериор.
- Аз - вика Хуйо - страшно обичам да пиша легнал по корем на земята. Тогава – вика - диаграмата на творческото ми вдъхновение е в максимален пик. Затова съм си донесъл одеялото...
И пак се разбрахме.
Една сутрин търся Куропатков в неговата канцелария, която той споделяше с още двама свои колеги. Още не бил дошъл на работа, обясняват ми те. Ами сега, без ключа накъде?! Но все пак решавам да проверя вратата си.
Натискам бравата и о, чудо! Отвори се. Влизам и първото, което съзират свещените ми, орлеански очи, бе следната картина. На стената е опряла гръб колежката от нашия отдел Джанка Коликучкова. Семейна матрона – майка на две деца. Облечена с ефирна бяла блузка с копчета отпред, но разкопчани... Хуйо Куропатков е извадил двата ù възедри "романа" от калъфите и с две ръце, но без химикалка, без молив твори ли, твори... Аз така сащисана от естеството на това неочаквано и разтърсващо творчество, вместо да се извиня и да се изнижа навън, седнах на бюрото си с гръб към тях. И зад гърба си чувам как двамата изпадат в творческа полемика. Коликучкова настоява да приключат с творчеството и да си прибере обратно "романите", но Куропатков, изпаднал в еуфория, упорства творчеството да продължи поне още малко...
И до днес като чуя, че някой писател е завършил роман, започвам да гледам на събитието с голямо подозрение. Веднага си спомням за романа на Куропатков...
ДИАНА ЗАГОРА
© Диана Кънева All rights reserved.