May 12, 2020, 10:01 PM  

Когато фантастиката бледнее 

  Prose » Others
562 5 3
1 мин reading

Когато бях ученик в прогимназията открих следната интересна позиция:

 

Бели: Цф1, Те2, пешки: г2, х2

 

Черни: Цх5, Те5, Те6, пешки: ф2, г3, х4

 

Тогава вярвах, че белите постигат реми по особено ефектен начин:

 

1.х3! Та5 2.Те5! Цг6! /естествено белият топ не може да бъде взет, защото на дъската стои пат/ 3.Тг5!

 

Именно тази позиция считах за равна. Наистина белият топ не може да бъде взет поради пат. А на 3...Цф6 си мислех, че белият топ става бесен и вечно ще преследва черния цар. Диагнозата ми за тази финална позиция гласеше - реми.

 

Огромно беше разочарованието ми, когато много години по-късно открих грешката си. Предоставям и на вас да я откриете самостоятелно.

 

А междувременно този инцидент не ме обезсърчи ни най-малко, а стана причина да открия следната фантастична позиция /вече съвършено коректна/:

 

Бели: Цф1, Те3, Те4, пешки: г2, х2

 

Черни: Цц1, Да8, Де8, Те6, Те7, Од8, Кх1, Кх7, пешки: а5, б7, д6, д7, ф2, ф7, г3, х4.

 

Въпреки огромното превъзходство на черната армия, белите на ход реализират реми.

 

На вас оставям възможността да откриете как. Ще очаквам евентуалните ви предложения.

 

© Младен Мисана All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • Благодаря ти, скъпи Дон, за този смислен коментар.
    За позиция 1 правилният ход е 1...Та5. Тогава следва: 2.Те5 Цг6 3.Тг5! Цф6! 4.Тф5 Це7 6.Тф7 Цд6 7.Тд7 Це5! и черните печелят. Предложеното от теб 1...Тф5 е грешка. След 2.Те6 белите имат реми. Например: 2...Та5 3.Те5! =, или 2...Цг5 3.Та6 и 4.Та1 =.
    За позиция 2 първият ход е пак 1.х3! Сега:
    а/ 1...Да6 2.Те2 Дд3 3.Тц4! Цб1 Тв4! Ца1 5.Та4! Цб1 6.Тб4 Цц1 7.Тц4 Цд1 8.Тц1! Цц1 пат!
    б/ 1...Дц8 2.Те2!! Дц2(ц3) 3.Тц4!! с реми /защо?/
    в/ 1...Дх8 2.Тц4 Цд2 (или 2...Цб1 3.Тц1! и след приемането на жертвата на топа, белите дават вечен шах топа от 3-я хоризонтал =) 3.Тц2 Це3 4.Тц3! и белият топ става бесен - реми с вечен шах.
    г/ 1...Об6 2.Те2!! Од4 3.Тд4 Те2 4.Тц4 и белият топ става бесен - реми с вечен шах.
    д/ 1...Кг4(ф6) 2.Тц4 Цд2 3.Тцц3!! с реми /защо?/
    e/ 1...Тф6 2.Тц4 Цд2 3.Тцц3 с реми /защо?/
  • По първата позиция: смятам, че на х3 черните трябва да отговорят не Та5, ами с 1...Тф5. Тогава 2. Те5 (няма друго), 2...Тг6, 3. Те8 Тф3, 4. Тх8+ Цг5. А ако 3. Т:ф5+, то 3... Цх6, 4. Тф8 Та6, след което белите не могат да попречат на топа да шахира от първия хоризонтал и губят. По втората позиция: по-усложнена, не съм я проучвал задълбочено, но принципът би трябвало да същият. Да се започне с х3 като се знае, че черните нямат шах на първи ход. После да се държат постоянни шахове с топовете, да не се допуска качването на черния цар нагоре, да се отстъпи от линията е6, за да спекулираме с потенциално запатоване. Реми или с вечен шах, или след приемане жертвата на шахиращия топ. Нещо такова ще да е.
  • Шахът е за дълбокомислещи натури - значи не е за мен.
    Обаче е възхитителен с логиката и изненадите си, с последователността и изненадите.
Random works
: ??:??