Feb 1, 2024, 5:58 PM

Мед с бодли 

  Prose » Others
143 1 3
2 мин reading

20. Мед с бодли

 

Детето на една жена било много болно. Тя търсела за него специален мед, препоръчан от докторите като лекарство. Такъв, при който пчелите не са захранвани със захар, и съдържа определени билки. Разпитвала близки и познати, проверявала в магазини и аптеки. Най-накрая стигнала до дома на странен пчелар и му разказала за своята болка.

— Добре – казал ѝ навъсено той, - но ти не да не забравиш да ми се отблагодариш после.

Майката на болното дете предложила да заплати за меда, но мъжът категорично отказал.

— Не мога да взема пари заради болното ти дете – обяснил той. – И аз имах деца. Само не забравяй да ми се отблагодариш.

Жената взела меда и си отишла у дома. Детето постепенно се съвзело и започнало да оздравява. Тя занесла на пчеларя изпечен от нея сладкиш, но той го върнал, обяснявайки, че не обича такива неща. Жената се прибрала разтревожена.

Когато започнали да излизат на разходка с детето, купила вкусни плодове от пазара, занесла ги отново на мъжа, но той пак ѝ отказал с думите, че не харесва такива неща.

Майката се чудела какво да направи. От притеснение изгубила съня си. Щом срещнела човека, го поздравявала учтиво, а той не пропускал да ѝ напомни, че е обещала да му се отблагодари. Жената приготвила баница, ала той и нея върнал обратно, не забравяйки да ѝ напомни какво му дължи.

В недоумение какво да направи, тя отишла за съвет при баба си, уважавана от всички заради мъдростта си. Възрастната жена, след като я изслушала внимателно, се усмихнала:

— Ето ти един буркан с мед, купен от същия този пчелар. Занеси му го за благодарност.

Жената се изненадала:

— Как така? Нали той е пчелар? Защо да му нося мед, и то точно от неговия?

— Защото – обяснила старицата – той не ти е дал от сърце меда за сина ти. Било му е неудобно да иска пари, защото си казала, че е за болно дете. Свидело му се е и затова ти е отговорил така. А твоите подаръци връща, защото му се иска да си възстанови загубата.

Майката на болното дете така и направила.

По-добре е да не вземаш подарък от някого, който не знае колко струва подарената милост и никога няма да оцени жестовете, с които искаш да му благодариш.

 

©Илияна Каракочева (Ина Крейн)

из книгата "Мисли без плът" -2

из цикъла "Притчи"

издателство "АртГраф" - 2024 г.

 

 

 

© Илияна Каракочева All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
Random works
: ??:??