Jun 8, 2021, 10:41 PM

За индианецу Винету и Едного 

  Prose » Humoristic
580 9 20
3 мин reading

Рашко Бойков бил решителен човек. Излят по калъп от Кремъл, той получил благословията на белия Баща с брадавицата да вкара в резервата Едного!
- Ще го сторя, Бащице - рекъл той чинно и угоднически, и целунал ръка.
Речено - сторено. Да де, ама как да го стори? С подслушванията ударил на камък. Работата излязла по-зле и от слуха за химическите оръжия в Ирак. Абе то Колин Пауъл и Доналд Ръмсфелд не ги досрамя, та мен ли - помислил си Рашко Бойков. Ще действам като тях, пък ако нищо не излезе, ще се извиня като тях - разсъдил той със старческата си глава, в която  имало вече само една голяма и много болезнена празнота. Но за негово щастие тутакси му се явил един изтупан индиански вожд, по прякор Винету, от племето Кака Кури и сие, с благопристоен вид и го помолил за изслушване.
- Ша та изслушам, но само не ме разочаровай - рекъл Рашко Бойков, шото времето ми е много кът.
- Няма, бат Рашко - зашепнал вожда. Ти само слушай! Преди шест месеца и половина при мен дойде Едного. Беше много страшно, бат Рашко - езика си глътнах! Та, дума ми Той.
- Твоето племе лагерува на място дето смятам да строя магистрала. Голяма магистрала за Турцията. Право за Стамбула града. Аз мога да отчуждя лагера ви, ама туй си значи време. А нямам го таквозито време. Много бързам, щото американците щат да ме махнат. То те ще ме махнат накрая, ама искам първом да си завърша магистралата. Та ще ти дам златни кюлчета в брой и много лули с хашиш. И пачка - много пачка с по 500 евро ще ти дам. Направи тъй, че да дигнеш незабавно лагера си. Идете и се установете у Странджа Сакар - там до кльона. Граничарите са разбрани момчета. Аз на гранични войски с пачка плащам. Няма да ви закачат и с пръст.
- Тъй ми рече Едного, бат Рашко.
- А ти кво му рече?
- Ами аз му се опънах, белким вдигне мизата. И тогаз, бат Рашко, Он почервеня целию. Страшно беше да го гледа човек. И като Везувий изригна.
- Абе ти, вожде, майтап ли, че си праиш с мен. Знаеш ли, че мога тъй да сторя, че племето ти да не узнае, че яде твоето месо, а да си мисли, че яде бизонско. Мен Канибало ме наричат, оти стотици вождове като теб съм изял, а после костите им хвърлях на псетата. И аз доволен и псетата. Ама дотам да не стигаме. Много пачка ти предлагам, а ти ми се назлъндисваш.
- И аз не отраях, бат Рашко, приех. От едничкио страх приех! Та сега право при теб идвам. При първа възможност. Ама не знам, туй дето ти думам, ще свърши ли работа?
- Ще свърши, вожде. Ще свърши работа и то каква!
- Бат, Рашко, само да не ме викат в прокуратурата, че много ме е страх и от Оня - Каскетлията...
- Не бой се, вожде, бат ти Рашко, таквиз работи не предава в прокуратурата. Подробностите само между нас ще си останат. А на медиите ще им подхвърлим единствено контурата. Шум да се вдига. Шумът е по-важен от всичко. А то и избори идат. А, забравих да те попитам за пачката. Ти каза, че много пачка ти е предложил Едного, барабар с кюлчета. У теб ли са още?
- У мен са, бат Рашко. В сейфа у вигвама са.
- Умно си постъпил, вожде. Ама ме чуй добре сега. Тоз сейф е много ненадежден. Ти донеси пачката и кюлчетата при мен. Аз имам здрави сейфове. Непробиваеми! И охрана имам. Та никой да не смее да посегне. Ще ги пазя като зеницата на окото си. Пък като отминат тези смутни времена, ще си ги получиш обратно.
- Както кажеш, бат Рашко. С теб ми е някак сигурно. Честни сини очи имаш. Не като Едного. Неговите са на тъмен балкански субект. Действат уроки на индианците от племето Кака Кури и сие. Още утре ще ти донеса пачката и кюлчетата. Благодарско и сполай ти! И една молба - нека името ми да се чуе, я по национално радио, я по национален ефир. Надявам се, че ще го уредиш това.
- Разбира се, нямай грижа. Ти само донеси пачката и кюлчетата утре сабахлем...
 

© Младен Мисана All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.
  • 🙉!!!
    Не съм чул, не че не съм видял!😉
  • Благодаря за чудесните коментари на всички коментирали текста ми, благодаря на оценилите и оставилите го в Любими!

    Бъдете здрави и вдъхновени!: M&M
  • Ох, уморих...
    Географски Европа е полуостров на континент Евразия.
    Кога Европа е била единна? Простичко - НИКОГА! Отделни центрове, отделни империи, отделни култури.
    Опитите да се замести културата с икономиката са нелепи. Различни понятия са.
    Коя е единна Европа? Католическа? Протестантска? Православна? Всякаквите секти?
    Общото между Италия и Швеция, Португалия и Германия?
    А ЕС е просто събрание на картели /прочети речта на Шуман и се опитай да откриеш "обединена Европа" там/.
    Всъщност, Европа е била обединявана три пъти - Римската империя /до Рейн и Черно море/, от Наполеон и Хитлер.
    Останалото е пропаганда и политика за масите... Извинявам се, но наистина нивото на знания е... Не толкова високо... Четете!
  • Западна цивилизация е относително понятие, зависи кой къде слага границата. Аз имах предвид Европейската цивилизация, която включва както западната, така и източната част на Европа. Достатъчно съм чела, даже и в момента чета за изпит. Просто не ми се изпада в излишни подробности.
  • Бих Ви препоръчал повече четене.
    Гърция не е люлка на западната цивилизация, а резултат на Близкоизточната. Демокрация е имало в древна Атина за известен период. Тогава право на глас са имали всички граждани - с изключение на жените и робите. Тоест, 10% са решавали. Пак там Сократ е осъден на смърт с гласуване - от хора, които интелектуално са били много по-ниско от него, но са имали същия глас.
    Културно и цивилизационно е добър паразитен израз, несъдържащ същност. Защото до 11 век западната цивилизация е била част от християнската, в която е влизала и Източната римска империя, и остатъците от Западната. Освен тях - на Пиринеите са били арабите /осем века/, на Британските острови брити, сакси, англи, после нормани, на свер викингите.
    Фикцията "западна цивилизация" е на немски учени, измислили Свещената римска империя на германския народ и никога несъществувалата Византия.
    Извинете, но наистина трябва да спираме. Приятно четене! И по-малко телевизия...
  • Знам, че ЕС не е държава, но икономически и идеологично действа като такава, защото е основана на християнски и демократични принципи. Демокрацията е измислена в Гърция - люлката на западната цивилизация. Ние сме свързани с нея културно и духовно. Затова смятам, че повече ни приляга да сме свързани и с Европейския съюз.
    И аз се извинявам на Младен за протяжният спор/ спам.
  • Най-често бързите моментни снимки са размазани и неясни.
    ЕС не е държава - провери.
    Що се отнася до странното противопоставяне русофили - ЕС... тук има друга основа, но не е мой проблем. Впрочем, най-лесно се обясняват нещата протичко, като в аритметиката.
    Маса французи бягат в съседните държави след 1789 година. Но не защото там е по-добре, а по други причини.
    И спирам дотук - стигнахме ли до мантрата "диктатура Русия, Китай, Белорусия"...
    С мантри не се спори, те се слушат... Оммммм...
    Младене, извинявай за натрупването на дискусия от рода на "водата мокра ли е?" и "Пък на мен ми харесва боб!"....
  • Мнението ми е моментна снимка на обществото. Не казвам, че няма да се измъкнем. Въпреки, че продължаващата и разрастваща се чалгаризация ме обезверява. Например все по-често ми се случва да се натъквам на пусната чалга - от коли, прозорци, в трамваи. Но като оставим това все пак се надявам, че с общи усилия ще се измъкнем от тинята.
    За хората със свободни професии не говорим, нито за хората на изкуството. А за бизнеса, който е гнил заедно с цялата ни система.
    А относно любима държава - не съм споменавала такава, но щом искаш - ЕС. В момента няма по-добра от нея. Как ще обясниш, че дори и най-заклетите русофили и техните наследници побегнаха на запад след 1989 г. ? Който иска диктатура да ходи в Русия, Китай или Беларус. Едно е да се бунтуваш в свободна държава, а съвсем друго - в споменатите държави. Важното е да имаш свободата да си изказваш мнението, да протестираш и тн. Защото както казваш "А какво е истина?".
  • Да уточним - примирили се или адаптирали се? Щото второто звучи... Ех, как модерно и либерастко...
    Идеал е представа, към която човек се стреми. И да се определя предварително, че няма да я стигне... Ми, да идва кометата, щом по-свестни няма да ставаме...
    Частни, държавни структури... Не разбрах - поети, художници, музиканти какви са? И колко са корумпирани?
    Интересен е въпросът за строя. Колко граждани на руската империя, според теб, са изграждали оня строй? А колко французи строя след 1789 година? А след 1815? Колко души, впрочем, изграждаха строя след 1944 и след 1989 година? Дали множественото число не е параван?
    Истински хора са живели и в първобитния строй, и при робовладелството, и при феодализма, и при капитализма, и при социализма. Стига да са истински. И, въпреки любимата ти държава, те не са се подчинявали.
    Изобщо - удобни паравани: ние, хората, народът, държавата.
    Както казва Пилат на Йешуа Ха-Ноцри: "А какво е истина?"...
  • "Оцелели са примирилите се."
    Ти сам го каза - оцелели са тези, които са се адаптирали към гнилата система. Затова и Ботев, Левски и всички загинали за родината са идеал, който никога няма да достигнем. Не говоря за работещият човек. Но всъщност ако го внедрим в системата и той ще стане гнил. И не говоря само за представителите на държавата. А и за частния бизнес. Корупцията винаги има две страни, и двете са еднакво виновни. Не само получаващият подкупа, но и даващият. Така, че цялата държава е изтъкана от корумпирани структури, било то частни или държавни. Е, как смяташ - самият вид строй ли е виновен или тези, от които е изграден? А кое е по-добре според теб - диктатура?
  • "Аз мисля, че Ние сме държавата. Значи сме народ съставен от предатели и дребни душици."
    Изводът е гениален, само дето няма нищо общо с логиката и същността.
    Да, трябва да правим разлика между държава - система, и държава - нечия слугиня.
    Но на практика ти осъждаш на порицание ВСИЧКИ или почти всички хора, живели в една или друга държава. Мухльовци, страхливци, дребни душици, предатели - защото не са променили държавата според вижданията ти.
    Всички! Шумери, египтяни, елини, римляни, франки, келти, сакси, германци, славяни, българи и така нататък.
    Трябва да се чете, вярно. Но - замисли се: осъжсаш на позор и прародителите си. Защото тези, които са се вдигали против османската държава, са загивали в борбата. Оцелели са примирилите се. Тоест...
    Не бих упреквал хората за неща, които нито познавам, нито сам върша...
    А, докато смятаме, че ние сме държавата ни - тя няма да е наша слугиня. Нищо, че й плащаме - с данъци и други неща.
  • Системата не е бездушна. Съставена е от хора от плът и кръв. Аз мисля, че Ние сме държавата. Значи сме народ съставен от предатели и дребни душици.
    А по повод на Ботев:
    "А бедният роб търпи и ние
    без срам, без укор, броиме време,
    откак е в хомот нашата шия,
    откак окови влачи народа,

    броим и с вяра в туй скотско племе

    чакаме и ний ред за свобода!"
    От същото стихотворение
  • Мммм... Ботев е определил кои са "рояк скотове". Не е народът.
    Що се отнася до държавата - отдавна е време да разберем, че не ние сме държавата. Държавата е СИСТЕМА, която служи на хората. Като брадва или трактор. Но, ако някой замахне с брадва срещу хората... Или тръгне с трактора... Хората не са виновни...
    Най-лесно е да се обобщава - народът е виновен. Значи - никой не е виновен, дървото се крие най-добре в гората.
    В случая Младен е насочил стрелите си към конкретни образи - конкретни!
    А народът сме ние. И, обикновено приписваме чертите си нему. Или безсилието и невъзможностите си.
  • Не ни е виновна демокрацията. Ами това, че сме народ от скотове в по-голямата си част и се плъзгаме все по-надолу по наклонената плоскост вместо да се изкачваме.
    И повсеместната чалгаризация ще ни довърши. Иначе строя си е добро изобретение, но хората не са читави. А хората правят държавата.
  • Сатирата е чудесна.
    Само не разбрах кога откриха при Рашков кюлчета, къде изчезнаха кюлчетата на Боко.
    Което няма никаква връзка с оценката на художествеността!
    И един въпрос към писалите колеги - кога отмениха звателния падеж в родния език? Че нещо съм изостанал в тая далечна ми област, май...
  • Споделям мнението на всички, оставили коментар под произведението ти, Маестро!
    Много силна сатира! Поздравявам те за перото!👍
  • Сабахлен го прочетох,... да плачеш или да се смееш ,/ или както бе казал друг творец смешен плач../... чета и слушам за извадени наяве сега неща, ами то цялата държава била проядена отвсякъде, ба си и червея ненаситен,... спомних си една карикатура от време оно, огромно тяло с надпис ''капитализъм '' на тънки крачета а отдолу пояснение '' Колос на глинени крака ''. Метафорично...и сатирично си описал срещата на ''титаните '',, и след коментара си, пак го прочетох
  • Силно изобличителна сатира! За жалост за нас остава смехът през скърцане на зъби, че всъщност ни правят на австралопитеци и за пореден път ще ни нахранят със зелен хайвер!
  • Това е чистата истина, за действителността в държавата.Гневът ми се надига с всеки изминал ден .Младен благодаря!
  • " Бат Рашко...излят по калъп на Кремъл... с благословията на белия баща с брадавицата"... Бих добавила - " И с татуираните си пурпурни петолъчки на челата преди ' 89 год., които очевадно не могат да скрият".
    " Шум да се вдига. Шумът е по-важен от всичко. А то и избори идат."...Костинбродски маневри ...3 или 4...загубих им бройката
    Благодаря ти, Младен, че не съм сама в гнева си!
    Поздравления!
Random works
: ??:??