Jun 4, 2010, 8:36 AM

За кризата в Испания 

  Prose » Humoristic
1815 0 18
4 мин reading

                                      ЗА КРИЗАТА В ИСПАНИЯ

 

   Иска ми се, мили момчета и момичета тук, да ви напиша нещичко за така наречената КРИЗА, която ни сполетя в чуждата страна и ние се оклюмахме. Криза като криза! Я по-весело! Ми, че ние сме на ти с нея от толкова години! Горе главите! Ще я преглътнем с чаша студена вода!

   Ето как на някои места, където работя, почувствувах, че нещо става . Испанците не са свикнали на удари под кръста и ние трябва да им влезем в положението и с каквото можем да им помогнем да излязат от блатото, а после ще им търсим сметка!

   Отивам една сутрин на работа и, както обикновено, се оглеждам за бележка, оставена от сеньората. Намерих я написана на  много голям лист върху кутия за обувки:

   Елена, дължа ти 24 евро, но нямам, затова съм ти оставила тези нови обувки, които струват 25 евро. Мисля, че ще ти харесат. Не съм ги носила и са маркови!

   Смях се като луда и щях да умра от радост, защотомоите болни и изморени крачета никога не са мосили обувки от марка, а и бях на далавера с цяло евро!

   Взех лист и химикал и започнах отговора така:

   Мила ми Сусана,

   Безкрайно много се зарадвах на придобивката, но вчера си взех 2 чифта от китайците от по три евро и нямам нужда от повече!..Обадих се на хазяйката, да я попитам дали може да ми намали от наема25 евро, а аз да и занеса твоите обувки. Оказа се, че тя носи 35 номер, а тези са 38...

   Имам друго предложение-ако го приемеш, ще се разберем!

   Обувките няма да взема, но ако в замяна ми дадеш Фелипе, съм съгласна да ти работя без пари, дори като се върна от ваканцията! А него ще го заведа в България с мен, у дома, да се порадва на живота и свободата. Ще учи моите на испански и никой няма да му се кара! Ако се научи да ми подстригва райграса в градината и да ми кастри дърветата, ще го наемем като градинар, да ми поддържа двата декара градина и да ми чисти двата басейна. Ще диша чист въздух и яще му бутам по някоя пропина (бакшиш-исп), да се черпи с биричка и кафе. Накрая, като си оправим сметките, ще му платя в натура и от България ще се върне с няколко куфара дрехи и обувки, които пък моите са натрупали и не носят.

   Много те обичам. Целувки, Елена.

   Бога ми, написах го с много зор, но тя, между другото, носи майтап.

   (Фелипе е един лъчезарен испанец, но ми се струва, че нещо не може да намери общ език със Сусана и се възползува от всеки момент, за да си поговори с мен за моя дом и семейството ми.)

   Оставих листа върху кутията и се заех с гладенето. След време чух, че се отвори входната врата и, да си призная, ме хвана срам от това, което направих, но беше късно да притичам и да скъсам листа. Който и да беше влязъл, вече беше там , за да го прочете и...

   Чух силен смях  и разбрах, че пръв се е върнал съпругът Фелипе, който след минута се спря на вратата на стаята, в която гладех, с листа в едната ръка и с...един куфар в другата. Застана мирно, като войник и силно извика:

   -¡Trato-hecho! (речено-сторено-исп)

   Да се смееш ли, да ревеш ли...

   В друга къща пък, като им казах, че са ми повишили осигурителните вноски, които плащам сама, ми отговориха, че аз не знам какво е криза, щом в България имам къща с градина и нямам кредити. Аз преглътнах и даже се съгласих на това, че ми отпада полагащото ми се по закон допълнително годишно плащане, защото  храната на котките и кучетата също се е увеличила. Това ми каза в движение сеньората и грабна куфарчето за летището, за да посети Канада. Като се върна от там, си купи друг билет, за Йордания, а през януари пък, за празниците, беше в Турция.

   Друга сеньора, с която съм вече 9 години, много държеше на това, като мия пода, да сменям водата на по два пъти на стая. Аз го правех стриктно, защото тя не ходи на работа и след мен преглежда с лупа, даже усеща кога съм ливнала малко повече продукт за паркет. Преди време, обаче, застана пред мен като регулировчик на „Стоп“ и ме попита къде отивам. Отговорих и, че ще сменям водата, а тя отсече строго:

   -Криза има! С една кофа ще миеш пода на всички стаи! То..вече не е толкова мръсно!

   Съгласих се, разбира се! Щом има капитан, морякът мълчи. Пък... може и прахът да е в криза, знам ли?

   Свих рамене, радостна, че приключи влаченето на кофи. А сеньората, като видя, че водата е над половината на кофата, допълни нареждането:

   -И да намалиш разхода до минимум! Ясно? Вода, колкото да се намокри фрегоната!

   Пак се зарадвах, че ще пазя болния си кръст и ми беше драго на душата, че е дошла КРИЗАТА и ми е облекчила работата. Много скоро даже може да ми помогне да посъбера едно-друго и да зарадвам близките си в България, като заедно студуваме и мизеруваме!

   Но не си заслужава да страдаме заради една криза, я! Я  да погледнем по-ведро на нещата и да чакаме светлината в тунела!

 

 

 

© Елена Нинова All rights reserved.

Comments
Please sign in with your account so you can comment and vote.

  • Казваш - и при тях било криза, а...
    Да им имаме кризата, дето се казва..
    Много увлекателно разказваш, Елена!
    Радвам се бях тук!
    Поздрави!


  • Мерси за усмивката!
    Стана ми по-ведро и... абе, ще избутаме кризата!
  • Сърдечни поздрави!!! Радвам се, че те открих. Ще наваксам с четенето съвсем скоро.
  • Поздрави за свежия хумор!
  • Абе точно така си е бил съм в испания,хем да се смее човек ,хем да плаче,ама не се предаваме нали...Поздрав и усмивки Елена !!!
  • Такова нещо не съм чела, имам приятели в Испания...!!!
    Уникално, сериозно-разсмиващи или тъжно-усмихнати случки!!!
  • !
  • Породиш ли усмивка на нечие лице,си направил нещо велико!Поздрав,слънчева!
  • Оптимизма се ражда в хората... 'щото в кризата изобщо го няма! Поздрав за анти-кризисния дух, Елена!
  • Много свеж хумор блика от разказите ти!
  • Браво!Чудесно есе - фейлетон, ако не знаех, че е истина.
    И виж там, оня с куфара... Що ли си мисля,че имаш съмищленик?
    Поздрави!!!
  • Мила Лени, сърцето ме боли , че още един български талант слугува на
    тъпи чужденци. Ти наистина си талантлива! Чета с интерес и болка чудесните ти творби и се възхищавам на духа ти, на свежия хумор и на горчивата ирония с която рисуваш социалните ни проблеми и собствените си емигрантски неволи. Приятелски поздрав от мен, една непозната сънародничка, която те чувства много близка по душа!
  • Разсмя ме, момиче!
    Тия испанци живи да ги оплачеш, добре че сме си народ с чувство за хумор!
    Поздрави! И да пазиш кръста!
  • Страхотно! Забавлявах се невероятно! Поздравления!
  • Имало полза и от кризата значиДа живей натуралното заплащанеПоздрав!
  • Свежо!
    Приеми поздравите ми!
  • Поздрав, Елена!
  • Прати един Фелипе с чувство за хумор и при мен. Аз басейни нямам, но може да се вейнем до някой плаж...да чистят малко на нас
Random works
: ??:??