18 sept 2019, 9:26

Човекът без календар 

  Prosa » Relatos
446 6 19
3 мин за четене

Той излизаше рядко от дома си – вече пет години, откакто се беше пенсионирал. Отиваше до магазина, вземаше хляб и нещо за ядене и бързаше да се прибере зад стените на малкия си апартамент. В своя среда, в своя живот…

Не беше много странен – не крещеше по улицата, не пееше, не хвърляше боклуци навред – което, впрочем, беше белег на нормалните хора, но все още някои смятаха подобно поведение за странно, не привличаше с нищо чуждото внимание. Даже напротив – бягаше от него.

Понякога съседите се опитваха да го заговорят. За времето, за здравето… Той ги поглеждаше недоумяващо, измърморваше нещо и бързаше да отмине.

Веднъж един го попита колко е часът и с това го обърка. Човекът го гледаше без да разбере за какво става дума, накрая се пресети и каза тихо, че няма часовник. Питащият го се изненада:

-     Не знаеш колко е часът? Поне датата знаеш ли? Кой ден сме?

Човекът сви рамене. Нямаше часовник, нямаше календар, не знаеше и деня. Вярно, сети се – понякога дъщеря му се обаждаше и напомняше да си вземе пенсията, друг път сама му я носеше, но чак да помни дати и дни… Годините не го интересуваха, за живота наоколо съвсем не се тревожеше. Пък за политика, социални и икономически страсти, за световни проблеми – съвсем…

Защото той не живееше тук. И сега…

Беше в друг свят. Красив и грозен, бурен и спокоен, справедлив и лош, зъл към умните и прекрасен за мислещите, свят на конфликти, на победи ту на доброто, ту на злото, свят на герои и подлеци, на хуманисти и човекомразци…

А понякога, като се замислеше, установяваше, че май цял живот е бил в този свят. Който се променяше пред очите му…

Сети се за жена си. Прекрасната Маргарита на Хагарт, умната Пушкинова Татяна, майка Кураж и Жана д,Арк… Превърнала се след няколко години в мис Хавишам от „Големите надежди“ и злата магьосница от Изтока наедно…

Но това беше минало. И забравено…

Сега не знаеше коя година е. Доскоро беше нейде през времето на Нерон, потънал в „Кво вадис“, после беше при великия Молиер в романа на Булгаков, а тази вечер отиваше някъде в далечното и странно бъдеще на Саймък…

И го очакваха пътувания през епохите – мрачния Петербург на Достоевски, красивото несбъднато на Томас Мор и Кампанела, невъзможните светове на Уелс, Чапек, Шекли, Зелазни, страшната реалност на Данте и смешно-реалистичните хора на Бокачо, силата, страстите, любовта и омразата на Шекспир и Марлоу, прекрасните изживявания с Вийон, Лермонтов, Дебелянов, Вапцаров, Ботев, Маха, Шилер, Хайне, близките по дух смешни нещастници на Мопасан, Чехов, О,Хенри, поразяващо саркастичните общества на Хашек, Брехт, Чудомир, Илф и Петров…

И защо са му календар и часовник?

Онзи, неговият, свят иска едно – теб. Останалото може да захвърлиш тук. Винаги ще се намери кой да го прибере. Все пак – пари струва…

 

 

На гости - https://genekinfoblog.wordpress.com/2019/09/18/%d0%bd%d0%b0%d1%81%d1%80%d0%b5%d1%89%d0%b5%d0%bd-%d0%bf%d0%bb%d0%b0%d0%bd/

 

© Георги Коновски Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Благодаря, Дон!
    Точно!
  • Хубаво встъпление. Но не мисля, че човекът без календар би се засягал от хорска критика. Разгърнатият литературен вкус го бронира.
  • Благодаря, Силвия, Севделине, Георги!
    Вълкът сам си търси плячка, ако не умее - не критикува успелите... Но е хубаво, все пак - от лошото вино става добър оцет.
  • Аз пък продължавам да виждам добре разказана история с интересно начало, и с хубав финал. Така е през моите очи!
    Още веднъж, поздрави пак от мен, адаш, за чудесния разказ!
  • И на мен ми хареса, Георги, бих се радвала и на продължение.
  • Начало на разказ, но разказ няма
  • Благодаря, Петре!
  • Много е четено, и с разбиране. С душа е четено и живяно. Това май стига. Добавих “май”, за да не съм само аз, с моето мнение. Там е животът, а тук...календари.
  • Благодаря, Пер!
    Не съм се замислял за това, интересна идея е.
    Но лично аз предпочитам да оставя героя да живее в своя свят. Не искам да го тормозя в нашия...
  • Добро начало на разказ. Ако нещо разтърсващо извади героя ти от безвремието, но не битовизъм, разбира се, ще ми е интересно да прочета продължението и най-вече това как би реагирал героят ти.
  • Благодаря, Красе!
  • Непреходен е неговият календар. Ориентира се по най-ярките звезди. И аз се "укривам"... последните две сутрини - безуспешно, по-назад не помня Поздравления, Генек, много ми хареса!
  • Благодаря, Стойчо!
  • Затова ерудирините хора у нас ги оприличават на другоземци!
    Обществото не разбира нивото им...
    Много ми хареса дисекцията на едно примитивно общество!
    Знаете,че един труп е разучаван с дисекция: пример е Микеланджело Буонароти!
    Поздравления, Георги!
  • Благодаря, Мариана, Валя, Пепи, Георги!
  • Познавам я тази негова реалност в реалността. Често, много често и аз скитам из тези светове.
    За съжаление обаче, не мога да се откъсна нито от игото на часовника, нито от това на календара...
    Благородно завидях на лирическия.
    Поздравявам те.
  • понякога и аз се опитвам да изключвам всичко и да не знам календара...
    щастливец е, който не зависи от напомняния, аларми, час и минути!
  • То си е за завиждане - далеч от грозната реалност, сред изкуството...
  • Нещо в тоя твоя човек ме накара да се усмихна, даже лекичко му завидях
    Не винаги е толкова лошо да си в безвремието, но едва ли мнозина биха го разбрали.
Propuestas
: ??:??