Сърцето ми биеше до пръсване. Едва успявах да си поема дъх и треперех дотолкова, че не контролирах движенията си. Коленичих на пода и започнах да лазя бавно, много бавно. Трябваше да съм съвсем безшумна и най-много се боях от това, че челюстта ми трепери и зъбите ми ще изтракат всеки миг. Затова държах устата си отворена и се фокусирах върху придвижването на ръцете и краката си по излъскания паркет.
Заминахме за Италия с много малко пари. Бях бременна в осмия месец. Всичките си спестявания дадохме за самолетните билети и най-необходимото от обзавеждането за детската стая. Съпругът ми трябваше да работи и да изкарва достатъчно, за да живеем добре. Все пак бяхме дошли при негови най-близки роднини, на чиято обещана подкрепа разчитахме.
Но нещата се объркаха. Още след втория месец една огромна верига удари крака на мъжа ми и той не можеше да работи повече. Аз бях родила сина си преди три седмици и се опитвах да се възстановя и да се справям някак с първото си майчинство. Нямахме никакви пари, нито документи, за да пребиваваме и работим легално в страната, не говорехме италиаски и не познавахме никого. А тази вечер „главатарят” на бандата в този дом се напи, и ни изгони от апартамента. И ето че на следващата сутрин трябваше да напуснем тази проклета квартира и да останем на улицата с бебе на ръце. Не се страхувах за себе си – можех да спя на някоя пейка и да прося за залък хляб. Страхувах се за детето си. То плачеше постоянно и след третото посещение на спешното отделение през нощта, у дома дойде проверка от социалните грижи. Една служителка прекара с мен и малкия целия ден, записвайки всяко мое действие в голяма тетрадка с безброй графи. И ето че след положителния доклад не ми отнеха детето. А сега опасността беше друга, още по-страшна…
Когато ужасният поробител (наричам го така, за да не използвам друга дума) ни каза да си събираме багажа, защото вече не му носим никаква изгода и в нашата стая ще настани други доходоносни подчинени, ние (аз и съпругът ми) изпаднахме в паника. И двамата плачехме, а детето направо пищеше, усетило, може би, нашия ужас. Мъжът ми – тридесетгодишен, огромен и силен, през зъби ми казваше, че ще отиде и ще размаже от бой този жесток човек, който прибираше в дома си несретници като нас, караше ги до полето, за да работят и после им даваше жълти стотинки, тъй като си удържаше пари за какво ли не. Жените (като мен) трябваше да чистят и готвят за всички, да лъскат пода с една миниатюрна четчица, да епилират краката на неговата изгора и други такива дейности.
Не позволих на съпруга си да направи каквото искаше, защото си помислих колко ужасно ще е освен всички други нещастия, които ни бяха сполетели в този миг, да иде в затвора.
Трескаво мислех какво изобщо мога да сторя в такава ситуация – без изход. Часовете минаваха, нощта напредваше. Времето ни изтичаше. Безскрупулният душевадец спеше на дивана в просторния хол, стискайки все още в ръката си поредната бутилка с алкохол. Гледах го коленичила до касата на вратата и се чудех дали има смисъл да го умолявам да не прави това, което беше решил. Но от чутите истории на другите изгнаници в къщата (общо седем човека) ми струваше, че е напълно безсмислено.
Умът ми препускаше в едно с пулсиращата до болка кръв във вените ми.
„Какво да направя? Какво да направя? Какво да направя?”……….
И тогава една мисъл проблесна като светкавица в ума ми. И до ден днешен се чудя как изобщо мина оттам. Сетих се, че жестокият тиранин разказваше за едно момиче – българка, която довел като нас – с обещанието за работа и добра заплата. Но тъй като тя била съвсем беззащитна, той се гаврил с нея – не и давал и стотинка и я оставял да се храни с „палачинки” от брашно и вода дни наред. Красива била, но не искала да утолява нагона му, когато той се напие и я пожелае. Ала тя постъпила толкова хитро и пресметливо…Завъртяла се покрай „италианеца” (шефа на фирмата, когото този изрод снабдяваше с роби), замаяла му главата и той я взел при себе си – като метреса. Понякога, в следствие на многото алкохол и огромния яд в нечовешката му душа, простакът и звънеше нощем и тъй като тя не му вдигаше, той и оставяше гневни съобщения на гласовата поща – пълни с обиди и псувни. Аз не знаех дали тя ги получава. Дали изобщо този телефонен номер е все още неин. Че защо би търпяла подобно поведение, вместо да се оплаче на „шефа”? Дали изобщо е с него все още? Дали е тук, в Италия? Няма как да го знам…
Но ето че сега пълзях по пода, устремена към телефона на масата до заспалия звяр. И по-страшно ми стана, когато стигнах до него. Сякаш цяла вечност го подбутвах до ръба, и го помъкнах лазешком към терасата. Сълзите ми капеха по излъсканите дъски и вратата ми се струваше безкрайно далеч. Когато стигнах едва успях да се изправя на треперещите си крака. После се свлякох в ъгъла на терасата и започнах да търся името на Мирена в указателя. Батерията беше почти изтощена и не исках да губя време в чудене дали да направя, каквото съм решила. Друг избор нямах. По-зле нямаше как да стане.
Звъннах. И изведнъж ме покоси мисълта, че тя никога не вдига. Защо изобщо би отговорила сега – четири часа след полунощ?!
Но тя отговори.
- Какво бе, Иване! Разбрал си, а? – каза бодро и сякаш със задоволство някой отсреща.
И, о, ужас! Аз нямах глас, за да отвърна! Исках да кажа нещо, исках да крещя дори, ала не можех! Сякаш буца бе заседнала в гърлото ми. Хлипах, само хлипах…
- Какво става? – озадачено попита Мирена.
- Помогни ми… - простенах едва чуто аз.
- Кой се обажда?
- Елица…Елица…
- Елица?!
През сълзи и прекосили, с несвързани изречения разказах на Мирена коя съм и какво ми се е случило. Помолих я да прибере детето ми, докато ние измислим какво да правим. Молех я от цялото си сърце и с цялото си същество да спаси моята рожба, въпреки че не ме познава, въпреки че не знае нищо за мен и с нищичко не ми е длъжна.
И тя го направи. Тя ни спаси. На следващият ден дойде и ни взе – мен, детето ми, съпругът ми, детското креватче и сака с дрехи, който имахме.
Беше бременна. От шефа. И в онази нощ бе вдигнала „на Иван”, защото искала да му „натрие носа”, мислейки си, че той е разбрал това и е изпаднал в немилост от злоба.
Даде ни дом, пари, намери ми работа и стана моя приятелка до гроб. Заедно разхождахме децата си в парка и се радвахме на слънчевите лъчи (после, след като преживях този ужас).
Тя не се поколеба да ми помогне, знаейки много добре на какво съм подложена и познавайки този ужасен звяр, който примамва и тормози бедните хорица, надяващи се на по-добър живот.
През тази нощ познах ужасното зло и безпрецедентното добро. През тази нощ разбрах, че притиснат в ъгъла, човек е способен да строши стената с голи ръце, особено тогава, когато трябва да спаси това, което най-много обича. След този случай, аз съм попадала многократно в ситуация „без изход”. И всеки път си припомням тази нощ. Нощта, когато разбрах, че път „без изход” няма. Винаги има изход! И когато ти е най-трудно, просто нямаш време за лутане. Влизаш в първия тунел или разбиваш стената. Но изход има. Винаги!
Деница Ангелова
© Деница Ангелова Todos los derechos reservados