НА ПОДА НА БОРСАТА
Студентите бяха съвсем като ученици, още в първи или втори курс, момчетата – голобради, момичетата... Момичетата са си момичета. Преподавателят им по теория на инвестиционното брокерство ги беше довел в сградата на фондовата борса.
- На практика нещата съвсем ще ви се изяснят – каза им той, чукна с пръст по малкото месингово гонгче и то тържество огласи дълбочината на мисълта му. – Тук, на пода на фондовата борса, стават чудеса!
Момчетата се загледаха срамежливо в пода, момичетата – не.
- Неслучайно бикът е символ на нашето брокерство – хормонална сила, мощен нагон към печалбата и сила да обладаеш успеха и да го задържиш само за себе си – запалено обясни преподавателят и посочи с ръка на студентите къде трябва да влязат.
Озоваха се в средно голяма заличка, пълна с компютри. На стената висеше едно видео, доста масивно и голямо, обковано в рамка, сякаш за да стане ясно, че може да бъде и картина, ако някой реши това.
- Тук са котировките на акции, облигации, варанти, опции, фючърси и форекси. Тук на ден се раждат и умират съдби, тук компаниите печелят и губят едновременно и тласкат прогреса нагоре...
- ... и надолу – обади се един пъпчив студент.
Преподавателят оживено се съгласи:
- Да, колега, нагоре и надолу, наляво и надясно: пазарите се мандахерцат ту като метроном, ту като колело на велосипед, движенията са постъпателни и възвратни...
Чу се весел момичешки смях.
- Не се смейте така охотно. Знаете ли, че и вашата нявгашна девственост може да бъде предмет на котировки. Всичко се котира, дори и безсрамието. Лошото е, че напоследък няма продавачи.
- Какво се купува и продава най-много тук? – попита любопитен студент.
Преподавателят това чакаше. Обясни следното:
- Напоследък на първо място са права върху преференциални влогове в банки. Може и банките да не са фалирали, но щом продават права върху преференции, скоро ще гушнат букета, това го знаят всички инвеститори. Ала букетите в света на инвестициите са добре дошли; тук смъртта ражда нов живот, дори е желателно повече да има смърт, та да подхранва живота, ако ме разбирате... Иначе има всичко – тук ще намерите букети от опции, права върху бъдеща сватба, варант върху скорошна раздяла, право на обратно изкупуване на брака срещу задължение за издръжка и гледане. Какво да ви кажа – оборотите и книжата се въртят като света, едни върху други се премятат...
Пак този момичешки смях.
- ... ценните книги се залагат, служат за финансово обезпечение, на ден сменят собственика си десетки пъти, всеки може да ги има, само ако си плати обаче...
Девойките вече паднаха на пода на фондовата борса от смях. Плисираните им котировки се вдигнаха и разкриха красива част от борсовите тайни.
Преподавателят реши, че вече е попрекалил с лекцията. Той искаше да обогати фантазиите на студентите, да ги насърчи да използват финансовите инструменти в своето ежедневие, за да имат хляб в ръцете си утре.
Това го подсети, че трябваше да инвестира последните си пари в хляб и кисело мляко, защото иначе жена му щеше да го посрещне на входа с инструмент, по-суров от финансовия.
© Владимир Георгиев Todos los derechos reservados