29 nov 2023, 0:44  

Пи или Пипи...? 

  Prosa » Otros
413 10 10
2 мин за четене

Спомням си, че като дете в предучилищна възраст моята баба /по майчина линия/ започна да ме ограмотява в областта на числата. Научи ме какво означават неща като най-голям общ делител и най-малко общо кратно на две числа и как да ги намирам. Научи ме също да събирам дроби, привеждайки ги към общ знаменател. Един ден тя ми разказа за древногръцкия математик Архимед и за числото Пи. Каза ми, че това число е равно на 22/7 и е било известно на древните математици. Със загадъчно изражение на лицето, тя сподели с мен, че това число е равно на на дължината на една окръжност разделена на дължината на нейния диаметър. Спомням си, че получавайки тази информация се отнесох скептично към нея. Години по-късно разбрах, че 22/7 е някакво грубо приближение на Пи и тогава въздъхнах облекчено. Но каквато и друга, подходящо избрана, дроб да вземем като представител на Пи, ние ще бъдем по същество безкрайно далече от това число, защото неговата природа не е дробна и не може да бъде сведена до дробна. Спомням си един духовит виц, опитващ се да разясни защо трака влака. Той гласи следното:

 

Да освободим влака от всичко излишно и нека останат само колелата му. Лицето на всяко колело е Пи по R на квадрат. Да премахнем Пи и R. Остава само квадрата. Но когато един квадрат се търкаля по релсата, той трака, нали!

 

Шегата настрана, но числото Пи не е шега. Първо защото то не зависи от първоначално взетата от нас окръжност. За всяка окръжност по света числото Пи е едно и също. А това е най-малкото странно.

 

Значи всички окръжности имат една и съща душа - числото Пи.

 

Всеки у когото е останал бегъл спомен от училищната математика знае, че както дължината на една окръжност, така и дължината на нейния диаметър, могат да бъдат измерени с подходящи мерни единици. Например с: милиметри, сантиметри, метри, километри и т.н. А когато тези единици са избрани еднакви за дължината на окръжността и за диаметъра й, то в отношението между тях те ще се съкратят и ще се получи безразмерното число Пи. Тоест Пи не зависи от избраната от нас мерна единица. От друга страна нас ни учат в училищата, че окръжността в равнината е геометричното място на точките равноотдалечени от една фиксирана точка. Тази фиксирана точка наричаме център на окръжността, а дължината на отстоянието на точките разположени върху нея от този център е т.нар. радиус на окръжността. И така, поне на пръв поглед, изглежда, че окръжността има природата на един метричен феномен. А от друга страна, по-горе видяхме, че душата й е числото Пи, т.е. е неметрична. Възниква своеобразен парадокс, който сякаш се опитва да ни внуши идеята, че окръжността е само привидно метрична, а истинската й природа е Пи-образна. Но коя е тази нейна истинска природа? Уверявам ви, уважаеми читатели, че съм я търсил през целия си живот, но до ден-днешен не успях да я открия и формулирам. Убеден съм, обаче, в нейното съществуване. Може би на някой от вас ще се падне честта да стори това. Знайте само, че ако това се случи, то вие ще станете най-известният математик на всички времена - Победителят на разстоянията! Пожелавам ви го от сърце!

© Младен Мисана Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Благодаря ти, Исмаиле! Дълбоко съм трогнат от коментара ти. Бъди благословен, заедно с цялото ти семейство!
  • Здравей, Младене! Тук съм. Дойдох, да чета феноменалните ти текстове и да се любувам на поетичните шедьоври на моите приятели!
  • Четох твои неща... невероятни произведения си публикувал. Комплименти.
  • Сърдечно ви благодаря за прекрасните коментари, колеги по перо и приятели. Благодаря също на онези от вас, поставили текста ми в Любими.

    Стойчо, отговорът на въпроса ти е - не! 22/7+3,14 e грубо приближениие на два пъти Пи. Равенство няма, защото две Пи не е дроб, а 22/7+3,14 е дроб.

    Хел, писал съм и друг материал за Пи, озаглавен "Екстравагантно за числото Пи". Той е значително по-подробен и се намира на следния линк:

    https://otkrovenia.com/bg/eseta/ekstravagantno-za-chisloto-pi

    Позволете ми накрая да ви поздравя с малко музика:

    https://www.youtube.com/watch?v=1trE3ms3AGo
  • Накара ме да полюбопитствам и да се разровя по въпроса за мистичното число Пи. Оказва се, че съотношението на златното сечение също не е чиста дроб, което не е много практично за използването му в дизайна и архитектурата. Но за разлика от Пи, то не е трансцедентно. Което прави Пи още по-мистично. Не знам дали мистиката не идва и от факта, че чисто геометрично погледнато една окръжност няма край и начало, а един диаметър - да, следователно резултата от съотношението между нещо крайно и нещо безкрайно е безкрайната редица след десетичната запетая на Пи.
  • От времето на на моето детство математиката не ми е приоритет(вече ти писах за това, нали?)
    Още от класовете по мое време, мисля,че от V-ти клас вместо да обичам математическите дроби не ме влечаха толкова, колкото "дроб сармата" по Гергьовден!
    Но и аз да питам нещо:22/7+3,14 може ли да се приеме като 22/7>3,14 "Пи+Пи"="2Пи"?
    "22/7×3,14"=Пи на квадрат ли е?🤔
    И ако е вярно,може би имам нещо останало от "Пи Пи" в главата ми от V клас от 1965 година...🦧
  • Прекрасен маршрут с вас от сутринта в миналото!
    Бях очарован и от математическите разстояния и въпросът за разстоянието и съотношението беше толкова вълшебен за мен, че измислих свой собствен Закон за приближението, в който таблицата на приближението изглеждаше така
    1&1 = 11
    2&2= 22
    И така нататък...
  • Знания, качества и интелект, поздравявам те, Младене!
  • Откривател на философски идеи си ти, Младене...математиката им се подчинява необяснимо и интуитивно, и това е достатъчно... дори недоказано! Хубав ден, Приятелю! /Винаги задържаш вниманието ми/
  • Толкова интересен разказ и то за числото Пи-не очаквах. Прочетох го 3 пъти, защото няма как 3,14 да го направя. В живота ми се е налагало да работя с хора с диплома от гимназията "Пи" , които имат особено голямо самочувствие. Слава Богу - за кратко. Чепато и много интересно е това число. Браво, Младен! Беше удоволствие четенето.
Propuestas
: ??:??