13 ago 2022, 18:33

Старото радио 

  Prosa » Relatos
441 5 7
3 мин за четене

Старото радио

 

Намери го съвсем изненадващо на тавана. Който, съгласно договора за продажба на апартамента беше длъжен да изчисти и опразни.

Затрупано с непотребни вещи в един от ъглите.

 

Замисли се. Но двоумението му продължи няколко секундил

 

Позабърса лекичко многогодишния прах и внимателно го остави в багажника на колата.

Вече у дома изчисти до блясък с влажна кърпа всички външни повърхности, отвори внимателно задния капак и с прахосмукачката лекичко изсмука полувековните паяжини и прашните кълбета мъх. Не разбираше много от техника, но побутна нерешително и предпазливо с пръст многобройните преплетени жици и множеството лампи с чудновата форма. Подухна с уста в ъгълчетата на дървената кутия и с удоволствие вдъхна мириса на изминалите години, носещ се от утробата й.

 

Смени накрайника на нестандартния щепсел, още веднъж прегледа внимателно чистата вътрешност и затвори старателно капака. Надяваше се на някакво чудо.

 

Включи щепсела в контакта и с огромно притеснение завъртя копчето. След малко чу леко жужене и заспалите многогодишен мъртвешки сън електрони се събудиха и свършиха своята работа. Лампите загряха и зеленото око на старото радио светна с цялата си необозрима мощ.

 

Старото радио работеше.

 

Все още.

 

След толкова много години - забравено и захвърлено като непотребна вещ на прашния необитаем таван. Ненужно никому.

И работеше добре. Без антена, като някаква допотопна машинария появила се в съвременния свят незнайно как и незнайно откъде...

 

Загледа с в черната разграфена скАла, изпъстрена с имената на градове, изписани на латиница. Спомни си като дете как сричаше сложните им и непознати имена. Как таеше мъничка искрица надежда някой ден да ги посети и опознае...Което едва ли щеше да се случи...

 

Някои от тях все още съществуваха, други отдавна бяха останали в историята, а трети се оказаха  с променени наименования. Беше нормално. След толкова превратности на съдбата и историята.

 

И го налегнаха спомените. Когато като дете с любопитно учудване слушаше гласовете, музиката и непознатите и нови звуци, излизащи от лакираната дървена кутия. И когато то – старото  радио беше единствения останал отворен прозорец, от когото можеше да се добие мимолетна представа за заобикалящия ни пъстър и многообразен  свят.

 

Въздъхна умислено. Защото помнеше времената, в които множество радиостанции бяха заглушавани с отвратителното денонощно бръмчене на заглушителните станции. Чието подлудяващо бръмчене се мъчеше да задържи колкото се може повече спарения , застоял и зловонен въздух на онези тревожни и страшни времена.

 

Сега звукът от говорителя на радиото беше ясен и чист. Защото заглушителите отдавна бяха останали в историята. И едва ли повече щяха да се върнат.

 

Разходи се със стрелката по скАлата наляво и надясно, задържайки вниманието си върху онези станции, които се чуваха ясно. Всичко беше по старому. Радиото след толкова години на забрава работеше безупречно.

 

Завъртя копчето отново. И го изключи. Зеленото око бавно угасна и загуби мощността си. Старото радио замлъкна.

 

Замисли се. И се усмихна. Защото не можеше да повярва на случилото се. А то беше твърде неочаквано.

 

Постави старото радио върху ореховия резбован скрин, останал му като ценно наследство от далечен роднина. Двата стари предмета изненадващо се допълниха един друг. И му се стори, че започнаха да си говорят тихичко на неразбираем, но изпълнен със спомени, усмивки, неосъществени желания и разочарования език.

 

Език, който все още не беше загубил силата и възможността си да убеждава, да променя съдби, или да носи радост и усмивки по лицата на онези, които можеха да го разберат без преводач...

 

Език, който разбираха само предмети като тях,  отдавна загубили миналото си очарование и блясък, но все още имащи непреодолимото желание да живеят и да радват отново.

 

Помоли учтиво никой да не пипа старото радио. Защото то беше, остана и щеше да остане част от него самия...

От неизживяното му детство, неосъществените мечти, напразните надежди, болки и разочарования.

Но въпреки това се усмихна щастливо отново. Защото без да иска и съвършено случайно беше възкресил от миналото заедно с радиото и забравени събития, спомени и емоции, случили се твърде, твърде отдавна...

 

Какво ли щяха да открият неговите деца или внуци на някой изоставен, прашен и опасан с паяжините на времето таван???

И ще бъдат ли в състояние да го оценят по достойнство?

© Dimitar Ikimov Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Jackie151- моето е огромен Филипс. Галя Борисова- големите неща правят малките значими. и обратното, колкото и да е странно. благодаря Ви, че се спряхте и прочетохте! бъдете здрави и усмихнати!
  • Хубав разказ за малките – големи неща!
  • Помня едно такова радио у нас - Telefunken, Nora Serenade. То не работеше, но родителите ми го пазеха на един рафт, не искаха дълго време да го изхвърлят. Може да са се надявали някой да го поправи. Върнах се в спомени, благодаря!
  • благодарско, Силвия!
  • Хубав разказ, прочетох с интерес.
  • Жабок! Тавани много..явно, не си попаднал на подходящия. благодаря, че прочете и коментира!
  • Димитър, прочетох разказа и се качих на тавана. За съжаление нямаше нищо по-старо от мен. Почистих се от паяжините и ти пиша коментар.
Propuestas
: ??:??