2 feb 2021, 11:01

За прошката и чорбата. 

  Prosa » Relatos
555 5 20
1 мин за четене


- Идвай, чедо, че чорбата ще изстине! – тъй ми подвикна баба докато разсипваше в купите фасула.
Цялата къща ухаеше на прясно изпечен хляб, фасулена чорба и запалени свещи. На стената над леглото имаше малък иконостас, там си стоеше от как се помня, с иконата на Исус и Дева Мария с младенеца.Баба често палеше свещи, а миризмата на восък се разнасяше из цялата къща. Днес тя беше доста мълчалива, реших да я заговоря, че тишината някак си ме давеше:
- Бабо, днес има литургия, ти уж си набожна, а не ходиш при попа?
Баба ме изгледа изненадано и малко сърдито:
- Яж си чорбата, че ще изстине!
Помълча малко, погледна ме тъжно, па рече:
- Няма какво да диря у църквата, чедо! С попа какво да си хортувам? Изстинах към тях, като ей тая чорба! Вярата, чедо, у душата си я носиш, с нея се раждаш, тя цял живот те топли не изстива като чорбата! Няма как лошотия да вършиш, а после в църква да се молиш. Превърнаха божия храм в магазин, чедо. Всеки може прошка да си купи за греховете. Дадат някоя пара и чисти си мислят, че ще излязат. А те греховете много, за туй и попа такваз скъпа кола си купи! Как да ида, детето ми, на литургия, да слушам как спасение проповядва ,а с пръст размахва.
То така спасение няма! Плашат с Бог, а то, дъще, в Бога се вярва! С него не се плаши! Направили дарение греховете си да изкупят, а кога ногата им от църквата излезне, пак целите в грехове потъват! Аз на Господ се моля дека си искам, покрив не ми е нужен.Кога искам да се пречистя, само от него и от себе си прошка искам, поп не ми требва! Дошли сме голи на този свят, дъще, и голи ще си идем, само с една прошка. А тя, чедо, от мене да знаеш, не се купува!
След нейните думи в стаята настъпи тишина, баба засърба изстиналата чорба, някъде в далечината се чу черковната камбана за нова литургия!

© Росица Димова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Много истински история.Напмни ни за детството на село.Брави!
  • Благодаря,Марко! В социализма не ни възпитаваха в религиозните догми,но също като вас се опитвам да живея като вярваща.В църковни институции не вярвам,явно наследство от баба.🙂
  • Винаги съм си мислил, че искрено вярващите са по добри от мен - неверника.
    За това се опитвам да спазвам ценностите и да живея като вярваш.
    Не зная да ли ми се получава.
    Поздрави за чудесната творба !
  • Благодаря,Юри!
  • Без посредници! Мъдрост!
  • Благодаря,Румяна,за хубавите думи!
  • Мъдрост старческа, изстрадана, само достигната....Бог е за всички един и не ти трябва посредник да стигнеш до него. Поздравления за написаното, мъдростта е и в тебе- пази я!
  • Благодаря, Миг! Българският народ е оцелял и се е съхранил толкова години и ще продължи! Има много млади силни и талантливи българи, наследили мъдростта на поколения.
  • Благодаря,Латинка !Приятна и вдъхновена и за вас!
  • Когато мъдростта е споделена , тя е жива вода! Има надежда за България има!
  • "Вярата, чедо, у душата си я носиш. Тя цял живот те топли, не изстива като чорбата!
    Как да ида, детето ми, на литургия, да слушам как спасение проповядва ,а с пръст размахва.То така спасение няма! Плашат с Бог, а то, дъще, в Бога се вярва! С него не се плаши. ...Аз на Господ се моля дека си искам, покрив не ми е нужен. Когато искам да се пречистя, само от Него прошка искам, поп не ми требва! Дошли сме голи на този свят, дъще, и голи ще си идем, само с една прошка. А тя, чедо, от мене да знаеш, не се купува!"

    Благословена и творческа вечер, РосиДимова (Росица Димова)!
  • Напълно съм съгласна,Стойчо!Църковните институции,са едни от най-облагодетелстваните в света.Не напразно Европа се тресе от скандалите за педофилия във Ватикана. Как да приемеш проповеди от човек, в пълна противоположност с християнското учение.
  • Много поучителна история!
    Ако човек чете и разсъждаваме, излиза, че във времето Исус Христос е проповядвал нов Морален кодекс, а не институции, които да се облагодетелстват.
    Християнските общини тогава,когато е живял ЧОВЕКА са взаимно свързани с добродетелите на живота и любовта!
    Църквата се появява няколко века след това.
    Факт е,че идеите са едно, а практически се злоупотребява с тяхното прилагане.
  • Благодаря ви!Оценката ви значи много за мен!
  • Мъдра жена.
    Поздравления, Роси! Много добре написано за разликата между религия и вяра.
  • Поразяващ и изобличителен разказ за "православните" свещеници, над който си струва да се замислят какво вършат.
  • Благодаря,Надежда!Човек носи вярата в себе си!Радвам се,че мислим еднакво!
    di_t, благодаря !😊
  • Хубав разказ!
  • Все едно аз съм го писала. Набожните сърби хей такива очища изблещиха, когато казах: И църквата, както и къщата е сграда и попът е човек, а Бог е навсякъде и най вече - в сърцата ни. Сега говорят, че съм католичка (понеже сме по Грегорианския календар).
  • Гедеон,благодаря! Животът стана доста студен,при някои изстива чорбата,при други душата.Важно е да съхраним топлината в душата,а чорбата ще си я сърбаме и студена!🙂🙂
Propuestas
: ??:??