1 нояб. 2018 г., 08:23

Будители и събуждани 

  Эссе » Гражданские
978 4 8
2 мин за четене

Будител...

Даже и ден такъв имаме в календара. Днес. Странен ден.

Странен, защото е хем празник, хем малцина знаят какво се чества. Е, щом чуят за будители, нещо им просветва на хората и започват да споменават светите братя Кирил и Методий, сещат се, че имало някакъв патриарх Евтимий, възхваляват отец Паисий, Ботев, Левски, Вазов.

Колцина знаят, че в родния пантеон има свети Седмочисленици – равноапостолите, създатели на писмеността ни, и техните ученици? И в него има място за революционерите, но будители са  знайните и незнайни просветители, чието време е именно славната епоха на Възраждането.

Но...абе, заети са хората с оцеляването, кой да ти помни някакви прадеди? Макар че без тях можеше /ами, можеше – сигурно!/ днес България да няма. И модерните космополити с глобализационен уклон да се реят като дърво без корен.

Защото безродниците всеки използва, но никой не приласкава. Е, защо се чудим на, меко казано, супертъпите отговори в традиционните анкети : „Ами аз не бях една година в България и не знам кои са тия будители”, „Ааа, сигурно са ония от сутрешното радиопредаване”, „Будител е Джон Ленън, будители са активистите на евроатлантизма, будители са Слави Трифонов и Азис”.

И не е смешно – за Ленън се изцепи един бивш президент, за активистите - Пасито, за „звездите”- уж мислещи млади хора.

Само че проблемът за будителите става вече не исторически, а актуален. Тъй като се оказват много нужни днес.

Няма чужда власт, няма ангария, няма робство – има съзнателно заспиване под топлото одеалце на  личния интерес и общия страх.

Просто хората днес нямат сметка да са будени – защото спящият е в друг свят, не носи отговорност, ако нещо... абе, издаде неприличен привичен звук или не сдържи природна функция на организма. Свива се под одеалото и се преструва, че спи.

Като тихичко псува, вайка се, страда – очаквайки не толкова събуждането, колкото поканата да седне на готовата трапеза.

Обаче, и будителите – ако приемем, че ги има днес – се стряскат при мисълта: „Добре, събудихме ги, а сетне?”.

Защото и те знаят, че у нас няма ненаказано добро. И от „буденето” печелят само приспиващите с външни прояви людете – като бизнесмена Слави, като символа на простотията чалгата, като демагозите политикани...

Умели хора, вадещи пари и от илюзиите, но приспиващи още повече задрямалите.

Няма нужда да сравняваш ония титани с днешните шутове. Крещи, кефи се, разтоварвай се... под одеалото.

И подклаждай самочувствието си на духовен човек – я, що дискове с чалга, екшъни и сиропени сериали имаш! Защо ти са тогава книгите, интелигентните филми, разтърсващата душата музика?

По-добре спи и сънувай, че си буден.

А будителите...

Защо ли не се преквалифицират на баничари?

Та народецът да види реална полза от тях, материална, годна за реално хапване. Което е било и преди.

А днес е по-сложно – преял с илюзии трудно се буди.

 

 

 

© Георги Коновски Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Добър ремикс на Ботевата "Политическа зима"!

    alx (Alexander) - де го чукаш, де се пукаш! Хайде без фейсбук проповеди тука, моля! Не се филмирай чак толкова!
  • Малко хора знаят, че Васил Левски, Христо Ботев, Паисий Хилендраски и Иван Вазов са били ученици на Божието слово (на Библията), от което са разбрали какви са дефиницията на свобода, равноправие и какво е това любов, и за това че те принадлеждат на всеки човек. Борбата на тези хора е била в това да разпространят тези истини, с което да отворят очите на народа за неправдата, в която живее. За съжаление историята показва, че народа ни е пренебрегнал истината, за която тези мъже са дали живота си, и е продължил постарому. С други думи - спи дълбоко, че чак похърква!
  • Благодаря, Стойчо!
  • Хубаво есе! Дано повече такива есета да има, че да намаляват прозявките!
    Приеми моите приятелски поздрави, Георги!
  • Благодаря, Мария!
  • Впечатли ме! Стискам ти ръката!
  • Благодаря, Елке!
  • Поздравявам автора за това изключително есе! Дано го прочетат повече българи! Време е, после ще е късно!
Предложения
: ??:??