6 авг. 2007 г., 15:50

Филджан 

  Эссе
3704 0 11
4 мин за четене
 

Филджан


       Филджан     - Тази дума е загубила до някъде актуалност в езика ни, така както са загубени много други традиции за всичко. Неуважението на традициите предполага неуважение въобще, към всичко и най-вече към самите нас.

       Забравена е, защото е турска и е пряко свързана с един турски обичай и традиция, в желанието си да отхвърлим механично един факт, който не съзнаваме, че е бил реалност и като такъв е имал и добра, и лоша страна, а именно, че пет века сме били част от Великата Османска Империя.

       Това, че днес  имаме претенции за различен народ, означава, най-малкото, че наистина е така, но и това, че макар че като икономическа и политическа част от тази империя ние сме оцелели именно благодарение на традициите си. Това, че сме запазили традициите си, отново е доказателство, че никой не е желал да ни затрие като народ, защото това освен че е невъзможно, е било недалновидно. Друг е въпросът, че когато загубиш икономическата си и политическа власт, това е доказателство, че някой е бил по-силен и се е опитал да наложи собствените си правила и традиции в качеството си, именно на по-силен и в това няма нищо ненормално. Това отново е доказателство за смисъла на традициите.

       В Испания, чийто народ е бил осем века „под робство", бях изненадан, че не забелязах някой да се отнася с презрение към традицията и културата на Маврите, нещо повече, тя е неразделна част от културното наследство на Испания, която освен, че е възвърнала своята независимост, е присвоила и „заграбила" ценностите на народа, който е победила, каквито всъщност са и неговите традиции и културни паметници. В същото време е доказателство за силата на собствените традиции, защото унищожавайки чуждите - унищожаваш и своите.

       В недaлновидността на политиците ни по отношение на робството ни има толкова катастрофални последици, че това сякаш е най-малката, но дали наистина е така?

       Унищожавайки българската самоличност на нацията - оцелялата във времето, съжителствайки с традициите на турците, не унищожава ли и самата българска самоличност?

       Разбира се! И до ден днешен се използва различието в традиците на народите ни, за да се подценява факта, че всички ние, които живеем на едно и също място, имаме нужда да живеем нормално при едни и същи условия за сигурност със съответните правила. Това, че гледаме на българските турци, както турците са гледали на българите по време на робството или по-точно, както някои българи представят тази гледна точка, не прави ли тези хора поробени, а не такива, каквито се опитваме да ги приемем - като част от съвременната българска нация? Нима не е факт, че джамии и християнски храмове съжителстват навсякъде из Балканите, Мала Азия,  до Египет.

       В този смисъл се връщам върху думата „филджан". Тази дума извън нейната етимология, която не е моя работа да тълкувам, е един от символите на една турска традиция - да посрещат уважаваните си гости с кафе или чай. Било е повод приятели да седнат и да общуват. Била е традиция, спазвана именно в смисъла на гостоприемство и в знак на добронамереност от страна на домакина.

       Филджанът е символизирал материалното ниво на домакина и е бил без дръжка, за да пàри в ръцете на отпиващите, докато те пият топлата течност, така както трябва да пàри отговорността към приятелството. Държейки филджана е било признак, че си готов да приемеш истината и да не лъжеш и акт, че уважаваш традицията на домакина си.

       Постепенно във времето се възвърна пиенето на турско кафе, в началото в неговия оригинален вариант за приготвяне, като се забравиха ритуалите, които включваха това да става бавно и кафето да се приготвя върху пясък - символ на желанието да задържиш скъпия си гост за по-дълго. По-късно се появиха италианските кафеварки и накрая различните машини за кафе, с което приготвеното кафе ставаше все по-блудкаво и безсмислено - сведено до физиологичната нужда от приемането на освежителна, топла напитка.

       Напоследък се забелязва и възвръщане на самата традиция, без хората дори да си дават сметка за това. Пиенето на кафе възвръща някогашния си смисъл, защото той е заложен в консумирането на напитката, като символ, който се налага от само себе си, като човешка необходимост.

       Дали ще се върне филджанът, е въпрос на осъзнаване на традицията и приемането й като част от уважението към чуждата традиция. В смисъла на следването на ритуалите на свещенодействие, каквото за турците е пиенето на кафе и чай, е въпрос на култура, която освен че придава истински смисъл на традицията, гарантира и максимално удоволствие и удовлетворение от вкуса на напитката и нейното консумиране. Който е имал късмет да пие кафе в истинско турско кафене в Истанбул, знае за какво става дума.

       Днес функцията на някогашния „филджан" е заместена от пластмасова чашка за еднократна употреба, единствено в услуга на псевдопрактичността на времето, в което живеем, което освен с неуважението на чуждите традиции е характерно с неуважението към нашите и най-вече с неуважение към самите нас и всичко, което ни заобикаля, сведено единствено до неговото материално предназначение. В този смисъл една жена не би трябвало да има по-голямо значение от утроба, един мъж - като чеп, а  животът като повод да напълниш една тоалетна. Придаването на истински смисъл на всичко, което правим, освен че вдига неговата стойност, гарантира откриването и на непознати чувства, усещания, вкусове, с неподозирано очарование, подобно на разнообразието на самия живот.

       Всеки сам има възможност да избере колко да бъде щастлив и доволен от живота си!


                                                             

Любимо

© Любимо Минков Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Корупционните практики са ежедневие, а български фирми не останаха да работят в Казанлъшко и Родопите. Това заяви на пресконференция на Конфедерацията на браншовите организации в горския сектор председателят на обединението на практикуващите лесовъди Антони Стефанов.

    Стефанов каза, че в тези райони работят изключително само фирми на ДПС, които "безцеремонно биват протекционирани от най-високи нива". "Не останаха български фирми да добиват дървесина в Казанлъшко и Родопите, обяви и председателят на Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост в България Калин Симеонов.

    По думите му качествената дървесина се преработва в хартия, вместо да се стане суровина на мебелната промишленост.
  • вкусове разни, благодаря за съветите, измежду черно-бялото , по пропуканото има и сиво
  • Симеоне, късно ми е да мисля по въпроса! Или да гледам телевизия! Предпочитам не думите, а фактите! Там, където се размахват религиозни хоругви или се издигат националистически лозунги - винаги е липсвала мисъл за общовалидни човешки ценности. Там има само стада! В цялата човешка история няма нито един мислител - философ, учен или политически деец, който да е националист! Нито един! Патриоти - да! Шовинисти - Не! Много ми е интересно дали по тази телевизия се припомня поведението и отношението на Левски към циганите, турците и т.н. Или отношението на неговите ятаци - турци! Защо се забравя! Много ми е интересно! Убеден съм, че не! Помисли защо, Симеоне! И може би тогава ще спреш да съветваш по този начин!
  • ВТ Гледай Скат и мисли по въпроса
  • Любимо, разходи се до Кърджали и околностите и поговори с българите там. После пак напиши каквото си писал.
  • Поздравления за идеята - от филджана до пластмасовата чашка!!! А за другото - винаги ще има спорове...
  • По отношение на мнението на "ВТ": "Вили, моите уважения, но не разбирам как руската култура помогна на България в политически смисъл?!"

    - Дебело подчертавам, защото явно си от хората, които обичат да влагат неизказани твърдения в устата на събеседника! А това е известен похват, но не е почтен! Някъде да съм го написал или дори косвено твърдял! НЕ ОБИЧАМ ДА МИ СЕ ПРИПИСВАТ ДУМИ И МИСЛИ, КОИТО НЕ СА МОИ! Аз винаги се стремя да се изказвам ясно и разбираемо.
    Друг е въпросът, ако ти по някакви свои съображения, искаш да споменеш тази тема. Но ТОГАВА ДА НЕ СЕ НАМЕСВА МОЕТО ИМЕ! Затова предлагам редакция на изречението: "Аз също така не разбирам как руската култура помогна на България в политически смисъл?!"
    Приемаш ли го?
  • По отношение на мнението на "ВТ": Вили, моите уважения, но не разбирам как руската култура помогна на България в политически смисъл?!
    За мен робството и всички негови форми е еднозначно, което е безспорно. Използвайки символа за филджана търсех най-близкия до народопсихологията ни. Бих могъл да ползвам лулата на мира, кръглата маса или ракийката. В този смисъл едва ли бихте могли да ме обвините в някакъв шувинизъм. Обикаляйки по света, наред с множеството примери за алчност срещнах и такива, за които се чувстам горд, че съм човешко същество и това са всички онези, които ни правят съюзници, по посока на културното сътрудничество и доброманереността. Съжалявам, че мястото, което исках да докосна се оказва незарастнала рана, която толкова силно засенчва нашата човечност и отдалечава хоризонта за представите ни за нормално общество. Ако желаете бих могъл да споделя с Вас Вашата традиция за приятелство.
  • Очевидно написаното, все пак има смисъл, а изразеното мнение го доказва. Игнорирайки темата на разказа разбирам за пореден път, че темата за миналото и комплексите никога няма да се изчерпи, по отношение на оправдаването на деструктивното мислене. Не отричам историята, но тя най-вече трябва да ни учи как да живеем по-добре и да сме по-добри. Извинете ме за квалификацията, но реакцията Ви прилича, по-скоро на инфантилни деца, които обвиняват родителите си за всичките си неуспехи в живота. Що се отнася до традицията, по отношение на вярата и приятелството, очевидно трябва да минат поколения, които да живеят извън робство (Турско, Съветско, Комунистическо, на парите и вещите) и ние очевидно НЕ сме това поколение. Бъдете щастливи!
  • Прочетох с интерес и ми се прииска да напиша нещо.
    Преди всичко искам да си изясна позицията! Открито декларирам своето уважение към Доган! Не само защото е един от малкото умни български, подчертавам дебело - български, политици, които се доказаха и останаха в политическия живот в страната. Защото на практика показа на самовлюбените прелетни политици, чиито имена вече не се помнят - "Няма вечни приятели, а има вечни интереси!" Уважавам го и затова, че въпреки паметта за всичко извършено от нас, българите, по време на преименоването, той не си позволи каквото и да е в отмъщение на държавата след 1989 година. А го можеше - погледнете съседите ни! В тях бавно и планомерно се осъществи едно планомерно разрушаване на традиционни ценности и държави. В моя офис съм говорил едновременно с албанци, косовци, сърби и македонци. Абсолютно всичките говореха едно и също, без да се познават, кой откъде е! И в покрепа на моето становище ще напиша нещо много еретично за националистите. Ако някой по политически причини бе се осмелил да заличи имената на дядо и баба от техните надгробни плочи - бих мъстил с оръжие, докато съм жив! Имаше и такива неща с техните гробове, спомняте ли си или ще отречете? Както виждате - не се боя да го напиша открито!
    Но не затова ми е думата, а за следното:
    Примерът с Испания е изключително неуместен и показва по мое мнение абсолютно непознаване на засягания проблем. България е била поробена от номадски племена, меко казано - религиозна паплач, без обща история, култура и много други неща. Дори и писмеността им не е тяхна. По тази причина навсякъде унищожават културата на поробените народи във всяко едно отношение. Маврите са били много по-високо културен народ от испанците и португалците по онова време. Дори са били по-цивилизован народ от доста европейски държави по онова време. Преди да спорите по това - направете си труда да прочетете за историята, културата и научните постижения и на тази основа сравнете испанците и маврите. Именно затова архитектурата на маврите в Испания е все още световен връх. Изкуството, науката също са уважавани отдавна. И още много има на какво да се научим. В научно отношение също!

    Много може да се говори за разликата между маврите и племената на Осман паша. Но спирам дотук. Само да напомня, при цялото мое уважение към турския народ - потомък на последните племена - че ако от дълги времена там военните, много от тях със западно европейско възпитание и светоглед, не следят внимателно процесите и не се намесват от време на време в управлението на държавата им - не ми се мисли, какво щеше да стане на балканския полуостров.

    Колкото до кафето - познавачите знаят, че колкото по-бавно се вари - толкова по-ароматно и силно става. Никога не е било забравено като начин на варене! И в България. Силата се регулира и от процентното съотношение между кафе и леблебия. А ако някой ме попита - мога да му кажа много градове в България и бившия соцлагер, където и на тлееща жарава, и на пясък, и сред нагорещени камъни постоянно се е предлагало кафе.
  • Любимо, това горе, е смес от претенциозен език (като по-тъпичък трудно следих мисълта ти на моменти) и игра на думи - отричането на асимилаторската политика на високата порта си е чист аналог с щрауса - цялата тирада за добрата империя закрилница се обезмисля от насилствената смяна на вярата. освен ако не съм пропуснал споменаването и в текста ти.
    не прочетох нищо и за хлаба и солта.
    приемам всяко мнение, различно от моето, но демагогията - не.
    присъединявам се към Безжичен - нито искам, нито мога да забравя, ощр повече, че нещата стоят по подобен начин и в момента - Доган, вместо да си кротува в ъгъла с 5 % от избирателите, коли, беси, продава държавата и горите. само това ли? но това е друга тема.
    и хващам байряка, дето ми е в къщата ако се наложи! за байряка с Българския Лев ми е думата.

Предложения
: ??:??