30 июн. 2020 г., 07:59

Корени 

  Эссе
1468 4 9
2 мин за четене

   Да се върнем към корените си и да ги заобичаме... Не! Не е клише! Но, имаме ли още корени? Помним ли ги? Вчера, една обява за продажба на имот ме накара да потърся едно село. Ангел, или Ангелово. Има го и в двата варианта. Габровско. В селото днес имало 24 жители, а то, самото, съществува от 1951 година. Погледнах за друго село. Идилево. Близо до Севлиево. То, пък, било със 74 жители, ако не греша. И се замислих за изчезващите села, за топящите се градове. Бих споменала едно друго интересно село от Еленския балкан. Средно село. Село в нищото. На върха на планината. Откъснато. Имат 2 магазина през 2 села! Само 3 улици! Докато влезеш и излизаш! За кола е ад. А, хората! Те се издържат от гъби и билки, но имат детска градина и училище! Питам ги, какво правят през зимата, когато се одъжди и всичко е киша? Когато им затрябва бърза помощ, аптека? Отговарят: запасяваме се. От всичко по много. И ... не търсим град, или по-голям център. По-големият център е друго село, трето по ред по пътя за града.  Калайджии! А, природата е приказна! Въздухът е невероятен! И се замислих....

  Хората, тласкани от нужда и амбиции мигрират. От селцето до града, от града към областния... От него - в столицата, или зад граница! Икономиката на тия места умира. Затварят се училища, детски градини, здравни центрове и пощи... Страната, в голямата си част се обезлюдява. Остават няколко центъра, където се концентрира всичко. Така става нерентабилно да се поддържа пътна, електро, ВиК структури. Местата замират. И... ако хората си помнят корените, не се срамуват да кажат от къде са, ще ги намерят ли? Много хора, родени на село, казват, че са от общинския град. Бога ми, не знам защо. Спомням си селата от преди 30-40 години. Китни, с хубави къщи и подредени градини, с хубави улици и чешми по тях, с красиви, добре аранжирани центрове, с работещи, пълни училища и детски градини. В селата имаше доктор всеки ден, аптека в здравната служба....

   Беше! Сега, ако някой иска да си спомни къде са му корените и да се върне към тях, ще ги намери ли? Или, природата ще си ги е усвоила.

  Не знам цивилизована държава с толкова унищожителна политика към земята си! А, то, нашето, земя ли е? Та, то е съкровище! Всичко си имаме! И то, най-доброто! Замислям се за Дубай... Модерна дестинация! Земя в пустинята! И там има всичко! Дори, най-хубавият сняг бил там! Има плажове, круиз, пустинни и водни атракции! Не са от Бога! Създадени са от хората! И валят пари от хора, желаещи да видят тия чудеса! А тук, от Бога дадено, от човеци съсипано! От човеци, на които се плаща да го облагородяват! Тук, дето са намерени следите не само на най-древната цивилизация, а и на най- древният човек!

  Много искам всеки да си потърси корените! И, ако вече ги няма, да се опита да ги възстанови. Защото, тази земя трябва да живее! Заслужава го! А ние сме и длъжни!

© Маргарита Ангелова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Права си, Кати!
  • За жалост, само замисляне по въпроса не стига. Нужни са бързи действия, които да доведат до дългосрочни резултати!
  • Привет, Митов! Изненада ме. Напоследък си говоря сама в сайта, ама, говоря. Макар и рядко. Какво да ти кажа. Ако се роди нов Левски, ще го убият. Ще му скалъпят компромати, ще го прекарат през съдебната система.... И, все пак, не искам да допусна мисълта, че България няма бъдеще! Страх ме е от народа. Объркан от манипулации, разделен, но силен... Това не знам как ще се поправи. Ако не се поправи, наистина България няма бъдеще. А, тогава и народът няма да има такова. Всеки народ трябва да си има държава и да си я обича. Българите намразиха своята. Много е страшно! Благодаря ти за прочита, коментара и за любими.
  • Случайно седнах на компютъра и попаднах на есето ти. Замислих се... Нещата отидоха много далече. Как ще се оправят... когато тези които създадоха благата в миналото ,сега едва преживяват с най-мизерните пенсии. С най високия ДДС. Великобритания и Ирландия са с 0% ДДС за книги, а България беше на второ място отзат напред. За една година ще с с 9%. После...А някои на върха горе имат дори и къщи в Барселона, ако е вярно. Вили на две морета... Изобщо... На България и е нужен водач, като Левски, който да посочи пътя на елита да напуснат страната завинаги, нова национализация на всичко заграбено, и народа да почне да строи отново, без царе и господари, без чужди бази... Вярва ли някой че е възможно?...
    Ех Марго, Марго... Кой би видял някога нова България...
  • Добро утро на Лини и Безжичен! Нека имате прекрасен ден! Напоследък, влизайки в любимия си сайт, попадам на битка, или безразличие. За това и вече се дистанцирам. Но, вашите коментари са хубави! Градивни! Благодаря за тях! Лини! През 89-та - 90-та бяхме идеалисти. Мечтаехме. Но, явно, всеки си е имал различна мечта. Едни са мечтаели за развита, модерна, щастлива България, а други - за лична магистрала на богатство и власт. И света се възползва от ситуацията, чрез наши послушни... Резултатът е на лице. Години наред роптах както мога. Чрез публикации в нета, чрез малко радио предаване, чрез политическа и синдикална работа. Осъзнах, че само изнасям на гърба си към водещи позиции хора с лични мечти. Спрях. Но, сърце не трае! Все още съм идеалист! Безжичен, аз имам запазена марка. Не е нарочно, но.... Ако нямам някъде грешка, неоткрита навреме, значи, не е мое. Някой е злоупотребил с името ми. Няма значение какво правя! Винаги има нещо дребно, не както трябва, промъкнало се до финала!
  • Ето така се пише есе. Вчера бях критичен към едно (без спазване на изискванията за писане в даден жанр се получава тюрлю-гювеч), но сега съм доволен.

    Разбира се няма как да не кажа, че има една, две излишни запетаи, но това да е кусурът. (Някои, например, биха си помислили, че в горното изречение, след "разбира се" има запетая, или тук, преди "има", ама то няма. Защо? Речникът на БАН от 2012 г. Само че това е много вторично. Важно е, че есето е написано със стил и уважение към формата. (Ударение - на "о".
  • Много си права Марго! Много. В една Словения ,например, селата са основните места за живеене. Любляна и още няколко малки градчета, но всичко заобиколено от селца с градини, с къщи. Завършваш, искаш да работиш, купуваш си кола и работиш. Заеми с един процент лихва до 5...И не само за тази държава, но и за други. Данъците били големи. Ами и тук не са малки, особено що се отнася до това , да ти вземат от заплатата. ДДС си плащаш на всичко в магазините, накрая фирмите го освояват и... като се замислиш... Трудно е да си търсиш корените, когато те притискат сметките и гърла за хранене. И заемите, и живота. И от селото ще пътуваш, и в града, но не знам защо предприемачите не се замислят да реализират фирми в селата, където вече и земята и къщите са по евтини. Само сметките са същите...и за ток, и за вода и режим има, но има и природа. Трудни въпроси, тежки отговори.
  • Огромна благодарност на Мисана и Стойчо! Не е умрял още! Не е умрял последният патриот! Защото, ако до скоро мнозина се срамуваха да кажат, че са от село, сега мнозина се срамуват да кажат, че са българи. А, за парите... Лоши бизнесмени управляват бизнесите у нас! За това нямаме пари! И, лоши политици! Иначе, алчността не е чужда нито на арабите, нито на евреите!
  • Когато спечелим парите на арабите и евреите...
    Защото те създават от пустинята рай!
    Но правителствата им създават условия на талантливите да останат!
    Защото ние се бием в гърдите, че сме патриоти (дори имаме и партии,които претендират че са такива и го изписват в абревиатурата си!),но хората бягат от бедността, условия за труд и заплащане.
    И все пак, надежда има, но едва ли ще стане скоро...
    Поздравления за написаното от теб, Маргарита!
Предложения
: ??:??