2 июн. 2022 г., 15:13

Русия, Европа, САЩ и православен талибанизъм 

  Эссе » Другие
782 5 5
2 мин за четене

   Наскоро в Русия имаше протести. Не протести против властта. Протести против един филм и неговото разпространение. На тези протести бяха хвърляни коктейли "Молотов", подпалени коли и изгорен кинотеатър. Един от главните "пазители" на православието и организатор на протестите, Александър Калинин, заяви: "Една православна страна трябва да бъде такава, какъвто е Иран - тоталитарна религиозна държава".
   Къде са корените на подобно разбиране на християнството? Нека се допитаме до историята. Известен ни е дългия процес в Европа за отделяне на църква и държава, за ограничаване влиянието на църквата върху светските дела. Европа мина през Реформацията, която се бореше с догмите на католицизма, и Просвещението, които изиграха огромна роля за днешния и вид, и не само - идеите на Просвещението бяха осъществени с основаването на САЩ като държава, продължител на европейската култура и традиции. По онова време по разбираеми причини тези идеи не можеха да бъдат приложени изцяло в Европа. С времето се случи и обратния процес - САЩ повлияха на Европа и това ускори промените към демокрация на Стария континент. Така че можем да кажем - Европа основа САЩ, а САЩ промени Европа.
   В Русия въпросът по отделяне на църква и държава изглежда все още е на дневен ред, но стои точно обратно - там църквата винаги е била подчинена на държавата, така че там трябва да се ограничи не влиянието на църквата върху светските дела, а влиянието на държавата върху църковните такива. Откакто се говори за Русия, руската православна църква е инструмент на руския империализъм. Днес православието в Русия е инструмент в ръцете на поредния Велик Вожд - в случая Путин, за разпространяване на руско влияние и проруска пропаганда. Това доста отдалечава руското православие от християнските принципи и то явно трябва да мине през своята Реформация, а държавата Русия - през своя век на Просвещението. По подобен начин стои въпросът и с мюсюлманските държави - ислямът като религия също не е преживял своята Реформация, а в тези държави има видима нужда от Просвещение. Там смесването на религия и политика е очевидно, а църква и държава не са отделени. По този начин се оказва, че любимият на всички русофили Владимир Владимирович е прав, като казва, че православието е по-близо до исляма, отколкото до католицизма. Прав е, но едва ли ще се съгласи с причините, посочени по-горе, защото те са доказателство, че Русия е изостанала държава. Една такава държава не би трябвало да учи другите християнски държави на морал, а обратно - би трябвало да се поучи от техния опит.

 

© Филип Коновски Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • В Русия живеят над двадесет милиона мюсюлмани, голяма част от евреите отидоха в Израел и Америка, включая Канада и САЩ.
    След идването на власт в Русия на Владимир Путин повече от десет милиона руски граждани са емигрирали от Русия.
    Руската армия и вътрешни войски,чийто наследник днес е Росгвардия участват в инвазията в Украйна, да не продължавам за войните в Грузия, Сирия, а преди това изравниха Грозни в Чечня.И безброй "специални операции" в чужбина,вкл.терористични актове, отравяния с Полоний и, естествено с "Новичок".
    За каква религия може да говори президента Владимир Путин?!
    Такива са фактите.
  • Аз мисля, че авторът е прав.
    Не смятам, че Вярата, православието страда от това, че няма националност.
    Друг е въпросът кой се страхува от нещо, което обединява масите повече от всяка политическа и впоследствие сгромолясала се доктрина. Защото историята е такава: нищо не е надживяло религията. И не за първи път ни вкарват във филма„война между религиите”.
    Путин дали знае загиналите му войничета коя религия изповядват? Този въпрос е между другото.
  • Жабокът (Един)
    Ми падай, Жабок. При русский корабль и при Квазар, дето краде изображения от играта DOOM Eternal и ги представя за свои колажи. Че и се пише графичен дизайнер. Падам от смях. Така че сбогом и на теб, некадърен смешник.
  • PetarStoyanov (Petar stoyanov)
    Ще пиша, каквото искам. Ти ли бе, тюфлек, ще ми кажеш? 😅
  • Квазар (DIMO)
    Нищо обосновано, само несвързани брътвежи. Но поне разбрах, че сте русофил-путинист, след което ви казвам сбогом. Айде при руския кораб.
    А, освен това разбрах, че нещо не сте наред с главата.
Предложения
: ??:??