30 дек. 2020 г., 10:05

Сбогом 2020! 

  Эссе
1220 0 13
4 мин за четене

 Изпращаме една година, различна от всички предишни! Така че, време е да поговорим за нея. Да я осмислим. Защо ни се случиха разни неща, какви сме били ние в нея... Защо не ни се случиха други... Като най-голяма по мащаб тема се очертава Корона вируса. Той беляза почти цялата година и ще продължи и през 2021. Някои преболедуваха, други загубиха живота си, а трети преминаха от недоверие към страх. Типично по нашенски, появи се корона хумор. Например месеците на годината. Януари, февруари, корона, декември. Разбира се, той не е точен, защото вирусът все още е тук и коси. Но, вече има ваксини. Слава Богу - не са задължителни. И, макар болестта да не е тръгнала от България и да е завладяла света, нашенеца, типично по нашенски, започна да сипе обвинения за щяло и нещяло и да  иска оставки. Не че няма за какво да се претендира! Има! Не че няма причини да се иска политическа промяна! Има! Но... протестите трябва да казват какво и как искаме да се случи! Кого да натоварим с тази задача! Нищо такова! Таз годишните протести бяха, меко казано, странни. Вместо в тази пандемична година управляващи, опозиция, граждани да се сплотят и да търсят  начини заедно да се преборят за живота си и за благополучието си, до колкото е възможно, те решиха да използват момента и да отворят вътрешни фронтове. Провалени политици поведоха битки за влизане във властта, Президента демонстрира уникалност и тръгна с вдигнат юмрук през страната да прави преврат. Потекоха пари от олигарси, с които се финансира вандализма на протестите, а той достигна ужасяващи размери. Не просто бяха обругани хора и сгради, институции, но и беше направен опит да се запалят полицаи. Нечувано и невиждано! Странно и необяснимо не беше потърсена съдебна отговорност за тия незаконни действия! Фалшивите новини и скалъпени компромати процъфтяха и стигнаха до Брюксел! Наши европолитици ги отнесоха там. Много интересно, защо пак законът не беше приложен. И ако мислите, че тази енергия роди решение на проблемите, излъчи алтернатива - не. Нищо такова! Иначе претенции много. За какво ли не! Сега, в какъв камион дошли ваксините! Боже мили! 

 Вода! Перник изпищя, че няма вода! Има режим. И правителството направи чудеса да реши проблема. Ок! Но, този проблем мори половин България! И не за месец, а от години! Ревизоро повдигна темата и беше накаран да замълчи. А, един виден БСПар, не му запомних името, в телевизионно студио има наглостта да каже, че Ревизоро преекспонирал! Имало вода! Кога? Къде? Спомняте ли си големите пожари в Хасковсо? Пожарникарите нямаха вода. Хората са на тежък режим! Така е и в Добруджа, и много балкански общини. От години! Хората копаят герани, купуват хидрофори, зареждат се с бидони... Безводието стана обичайно ежедневие! Като се замисля, преди хиляди години, в пустинните райони, в Персия, Петра, Египет, Ханаан ( Йорданния, Саудитска Арабия), как са се упралявали водните ресурси! Имало е бани, фонтани, богата градска флора! Днес, в модерното настояще, водите не се управляват у нас! Славим се с многото си сладки водоизточници, но ги пилеем. Те изтичат през пръстите и сме жадни! А, до 1989 е имало гъста мрежа от водоеми, които са гарантирали вода за икономиката и бита. Водата беше стотинки. Сега тия водоеми са разрушени, а безводието мори половин държава, ако не и повече! Няма да подмина и разрушената мелиоративна мрежа! 30 години! Безхаберие, бездействие! Не е проблем на тази година, но през нея нещата се изостриха много. Изостриха се и проблемите с корупцията, с битовата престъпност, със прилагането на законите. Ето, днес казаха за шофьор на автобус, нападнат от гражданин, който искал да пътува в него. Колко лекари бяха бити? Колко учители, самотни хора, обшественици... Колко коли бяха запалени?! Питам се ЗАЩО? И, защо виновните не са в затвора? Имаме и нова форма на образование. Дистанционна. Мислех, че тя ще е интересна за учениците и ще заобичат ученето. Не! Но, пък, родителите се натовариха с нова, неприсъща за тях работа. И, според мен проблемът не е в липсата на устройства. Всички, даже най-бедните имат лично такова. Много малко, единици, нямат. Много често ги залагат, за да задоволят някаква нужда. Проблемът е, че много ученици се отглеждат от възрастни хора. Те нямат умения, за да помагат при процеса. Как една баба, или дядо, които знаят само да кажат АЛО, по мобилния, или месенжер, вайбър, скайп, ще се включат във виртуална класна стая? Но, това е една интересна и добра иновация. Де да имаше такива иновации и в управлението на обществените отношения! Аз се ужасявам от езика, грубостта, арогантността в тях! "Тикво! Ела да ни прибереш!", крещели заклещените в Единбург! Така ли се моли? Така ли се обръщаш към един Премиер? Как и защо са се озовали в тази ситуация? Премиерът ли е отговорен за нея? Това е манталитет! Всички са ни длъжни, ние не дължим никому нищо! Ние само искаме и всички са длъжни да удовлетворят капризите ни! Винаги има кого и за какво да обвиним! 

 Днес ми се ще да защитя 2020! Тя няма вина, че ние сме такива! А, голяма част от лошите неща, които ни се случват е заради нас! Няма кого и за какво да обвиним! Докато не погледнем в огледалата и не разпознаем в гротескните отражения себе си, нищо няма да се промени! Нито идващите години, нито политиката, нито икономиката, нито бита!

   Сбогом 2020! Ти ни дари Витлеемската звезда, но ние не сме готови да посрещнем новия Спасител! Не сме достойни за него!

© Маргарита Ангелова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Дааа... И Данко го знам. Ама, в случая съм си аз и издирвам хора. Истински хора! Когато намеря някого, кътам си го в срцето, на топличко и сигурно. Те трябва да се опазят! Не са толкова много!
  • Аз мисля, че нито е Дионис/ това е Бог на веселието/ нито е Диоген, който светел там , а Данко, който разпорил гърдите си, извадил сърцето и , държейки го високо, за да свети, повел народът си през гори тилилейски и така го спасил...Има различни притчи и всеки знае някоя....
  • Да, бе! Има такава песен и си е самата истина! Всеки търси някого, който се интересува от друг. Как да намерят?
  • Всеки нещо търси, като в оная песен "аз търся тебе, ти търсиш друг, но той търси друга..." (как ме подсети)
    А ти продължавай да бродираш твоите гоблени, гобленке!
  • Ахааа... значи и двамата търсели нещо важно, ама моят човек бил Диоген. Верно, че той беше! Пепи, прегръщам те с обич! Не съм я търсила в чашата ЧНГ!
  • Диоген посред бял ден
    с фенер търсел качествен ген!
    И Дионис е търсел нещо,
    ама то друго било,
    на дъното на чашата:
    обичал си винцето,
    и оправдавал обичта
    с истината, дето уж
    там била! 🍷
    Наздраве и ЧНГ!
  • Иржи! Ти си такова съкровище! Пък аз си ги търся такива, като оня, с фенера! Дионис ли беше! И много ме е яд, че имаме такива, но не ги ценим! Следваме празноглави празнодумци! Овластяваме ги и после мърморим! Бъди, Иржи! Топли! Това ти е мисията! Да светиш, топлиш и сплотяваш. ЧНГ! Здраве и щастие!
  • Бунтар, та дрънкаш, Марги! Прибавям се и аз към това число и абсолютно със всичко съм съгласна, за което пишеш.В началото ми се стора, че ще чета реч на Тато за празниците с равносметките и т.н.А после, о, после фантастично си описала такова дередже, че и икона би заплакала!В очите не на политик от опозиция, а на обикновен, но здравомислещ човек! И пак с това как България страда от безводие и ха, да помисля, че ще стане дума, че сме милосърдни и даваме помощ за Хърватия вода, когато...Слава Богу, че това е така, защото трябва, но ми напомни за един стих от соц,а не помня от кой:"...Оттук оттам, събрахме за Виетнам, напънахме сили, дадохме и на Чили, за нас остана партийната повеля да работим зарад тях във събота и неделя..." А ниеи сме царе, когато търсим вина, във всеки случай не във себе си! Браво ,Марги! Да ти е Честита Новата Година!
  • Ивита! За много години! Да са здрави, успешни, богати, щастливи! Права си! Точно това го има зачекнато и в есето! Мрежата от водоеми и мелиорация, която е вече минало. Не в средновековието, а до преди 50-60 години! Да градиш нов живот не значи да унищожиш всичко старо! Доброто трябва да се пренесе! Ние не го пренесохме! Благодаря, мила! Благодаря!
  • Ех! Права си за повечето от нещата, Марги. Но аз ще се „хвана” само за едно.
    За примера с водата в Персия, Египет и прочее.Да, истина е.
    Но има и други истини...Наши, български.
    В ранното средновековие, когато дори септичните ями в Европа са били лукс, в дворците на българските царе , в Плиска и Преслав, .....в стените е имало изградени улеи по които е течала Топла вода...Прототип на съвременното парно!!!И това е във време много преди
    френските крале, да спрат да изхвърлят нощните си гърнета през прозорците на дворците си ...Та чак до времето на Луи -хикс ...еди кой-си!!!
    Няма какво да говорим. Нито за липсата на личната им хигиена, компенсирана с тонове парфюм...
    Но въпрост днес е друг! Не кой как ще се напие в празничната нощ и колко лайка ще получи във фейса, а Защо допуснаме да стигнем до тук...!!!
    Поздравявам те за есето. Не спирай!👍
  • Да мислим позитивно, Марги!
    Много истини има в есето ти и знам, че си положила огромен труд и вградила в него себе си!
    Бъди честита, Марги!
    Светла новата 2021 година!!!!
  • Надявам се, но... Нали знаеш лафа. Нов бардак със стари дами... А ние не само не сме се променили, а и не мислим да се променяме. Все пак, благодаря, че си отделила време за моето есе и си го коментирала. Желая ти светло бъдеще и весесли празници!
  • Беше ми интересно да прочета! Направила си разбор на една, вече задъващата се в последните си часове, година! С доста от казаното съм съгласна, с някои от нещата - не! Но това е въпрос на гледна точка и на лично мнение!
    Весело посрещане на Новата и да си пожелаем да е много по- добра!
Предложения
: ??:??