21 янв. 2022 г., 16:06

Ах, тези деца! - 8 

  Проза » Рассказы, Эпиграммы, миниатюры, афоризмы
494 0 10
1 мин за четене

          - Тази сряда и следващата разполагаме с два пъти по петнайсет минути, за да поговорим отново за препинателните знаци, като се спрем по-подробно на запетаята.

          - Уф, пак ли тия препъвателни знаци!

          - Методи!

          - Знам, госпожо - препинателни знаци, но те винаги ме затрудняват, затова ги наричам така.

          - Тези знаци затрудняват всички ни, но трябва да ги наричаме с правилното им име.

          - Госпожо, мога ли да кажа нещо?

          - Слушаме те, Светле.

          - Миналото лято, като бях при баба, няколко дни подред все падах. Последния път баба ми каза: "Светле, чедо, стига се препиня, че ми свършиха лепенките". А там вместо "препъва", казват "препиня". Виждате ли: "препиня" - "препинателни знаци" и "препъва" - "препъвателни знаци".

          - Хубаво наблюдение, Светле, но глаголът "препиням" със значение "препъвам" у нас се използва  в малко местни говори. Някои изследователи на езика предполагат, че наименованието "препинателни знаци" е заето или от някой сроден, или от някой съседен на нашия език. Съгласна съм с Методи, че тези знаци ни затрудняват и то не само в училще. И много възрастни пропускат запетайките, за да не сгрешат, или пък ги поставят едва ли не след всяка втора дума - за всеки случай. Така рискуват или да не бъдат разбрани, или, което е още по-лошо, да бъдат погрешно разбрани.

           - Като в оная приказка за писаря и обесения затворник заради една запетайка.

           - Радвам се, че знаете тази приказка. Следващия час ще поговорим и за нея. Постарайте се да запомните важните правила за употребата на препинателните знаци.

            - Уф, тия препъвателни знаци!

            - Методи!

 

© Лидия Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря, Таня! Детската оригиналност много често може да предизвика интерес.
  • Интересно е!
    Поздрави!
  • Благодаря, Миночка!
  • Хареса ми!
  • Да, употребата им е трудна, но е необходима, и колкото по-рано го разберат децата, толкова е по-добре! Благодаря, Димитър Станчев!
  • Етимологията е много правилно обяснена от детето. Трудна е употребата им, но необходима. Внушението е категорично.
  • Сърдечно благодаря за вниманието към моя текст!
  • 🤣 за някои са си направо напъвателни!
  • - "Уф, тия препъвателни знаци!"
  • Уф, то ние не знаем точно къде да ги слагаме,.. пък децата ли
    Ама е необходимост, особенно за ония, които ще стават писари
    Посмях се ...
Предложения
: ??:??