11 сент. 2013 г., 19:56

Дилема 

  Проза » Рассказы
839 0 20
4 мин за четене

ДИЛЕМА

 

         «Е на това му се вика дилема», косеше се доцент Бързаков, гледайки тъпо в екрана на компа и изследвайки неопознати области в обилно залесения си нос.

«И на тези пачи яйца да ме насади, не кой да е, а пишман-студентът, Пройчо Пройчев», пустосваше се доцентът и си припомни цялата ситуация.

            Шест пъти го беше късал и то все на въпроси от калкулацията, затова не се изненада, когато преди сесията чу по домашния си телефон леко потрепващия пройчов гласец:

            - Г-н Бързаков, а-а-аз, П-пройчо съм.

            Предусещайки посоката на разговора, доцентът прекъсна работата си над статията за обективността на калкулирането и бащински го подкани:

            - Какво има Пройчо, кажи?

            От слушалката се чуха две кратки подсмърчания, последвани от дълга въздишка и леко потрепващият глас продължи:

            - Ами, а-аз, нали т-та-кова...все т-та-ка с т-тоя изпит, та к-к-ка-заха ми за ед-д-дни т-там 350 л-ле-ва, ама т-та-ти гледа прасета в балкана, т-та рекох д-да п-пи-там, дали п-пра-се-то, или п-па-ри-те?

            От стара коза беше яре Бързаков, затова побърза да прекрати разговора, но за да остави «капията открита», сънено промърмори:

            - Вижте Пройчев, то до изпита време доста, ти си чети там, пък другата седмица, ако искаш се обади.

            Постави слушалката на вилката и точно от тоз момент започна този кошмар с дилемата: „прасето или парите”.

            Първо Бързаков си представи на писалищната си маса 17 нови 20-левови банкноти, плюс една десетолевка, но веднага под масата се появи едно зурлесто розовичко прасе. Тръсна глава той, прогони видението и посегна да довърши статията за обективността на калкулирането, но не би – прасето и двайсетачките отново заиграха пред очите му.

            Съблече се, пусна си душ, загаси лампата и кротко се намести до жена си, и-и-и таман да задреме, ей го пак прасето с двайсетачките в устата. И така почти до зазоряване, когато тъкмо унесъл се, го стресна лакът в ребрата и ядосан женски глас:

            - Обърни се, бе мъжо, не стига, че хъркаш и сумтиш, ами вече и грухтиш!

            Тежки седем дни се заредиха за доцента Бързаков, с видения, безсъние, удари в ребрата и постоянно висящия въпрос: «колко ли ще да тежи туй прасе»? Затова радостно потрепна доцентската душичка, като чу в слушалката познатия леко потрепваш гласец:

            - Д-до-цент Бързаков, а-аз съм.

            - Кой си ти бе – направи се на ударен доцентът.

            - П-пройчо съм, онзи с п-пра-сето – уточни гласецът.

            - Аха, Пройчев, ти такова, знаеш ли къде-колко ще да са големи сега прасетата на баща ти?

            В слушалката се чу една въздишка на облекчение и вече далеч по уверен глас:

            - Тати каза, че вече са към 100-120 кг. и тъкмо плачели за нож.

            - Хм – примърка Бързаков и добави: - Ти, Пройчев, най-добре ми се обади пак утре... да видим там, какво ще правим с теб.

            Още не затворил телефона, Бързаков грабна калкулатора и защрака:

350 лв, делено на 4 лв за кг. трупно месо, равно на 87.5 кг, а

120 кг прасе, минус 35% рандеман, равно на 78 кг трупно,

т.е.

87.5 кг – 78 кг = 9,5 кг повече месо може да си купи с парите.

            Погледна тези калкулации доцентът, но резултатът никак не му се видя убедителен, защото веднага си представи печените ушички, опашлето, нежната кожа от корема, сланинката от гърба и черния джигер на прасето, които спадат към рандемана, а той много обича, даже уважава.

            Тъй в обективни пресмятания и субективни предпочитания премина тази нощ на доцента, поради което не можа да обърне внимание нито на влажния поглед на жена си, нито на недовършената статия.

            Изненадан от ранното обаждане на нетърпеливия Пройчо, той колебливо изсумтя, но твърдо заяви:

            - Добре, бе Пройчо, докарайте добичето – и бързо добави – но там, да не забравите опашката, джигерът, сланинката и ушичките, нали?

            Изслуша Бързаков пройчовите благодарности, затвори слушалката и в тоз миг като с шиш го прободе мисълта: «ами ако прасетата са от оная, полудивата странджанска порода, то опашките им са малки и ситно навити, сланината им е жилава, а пък кожата им освен за цървули, за нищо друго не става».

            С тази кахърна мисъл в главата доцент Бързаков се вторачи отново в екрана на компа и се опита да продължи набирането на статията си за обективността на калкулирането.

© Лордли Милордов Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Туй си е соц-правопис Бъч: социализЪмът, комунизЪмът и сЪрказЪмЪт с едно Ъ за чеп не чинеха
  • Не знам, господин Милордов, ама нашият приятел Бързака, чини ми се, наистина е поизбързал лекичко. Аз да бях, щях да посегна към цифрите. Защото с цифри се купува и свинско, и агнешко, и овнешко, пък и (понякога) по-крехко женско месце. Обективна истина... ако и да не е особено лицеприятна и научна Ей затова ме кефи сарказЪмът ти
  • Прав си, Виктор - живот зарази печеленето на пари и в постоянни тънки сметки е някаква форма на съществуване, която не може да се определи като жимот! За това е сарказъмът в "Дилема"-та.
  • В щатите....Тук също има много българи а също и евреи. Последните ни удрят в земята по калкулации от подобен вид. Индийците също са доста метематически надарени, когато става въпрос за математика на финикийските знаци. Във всеки случай ние не сме единствената меркантилна нация на света, и не мисля че сме най меркантилните измежду всички нации. За мен меркантилността е приспособителен механизъм. Аз винаги съм се смятал за широко скроен човек, но през първите години на емиграция съм броил стотинките по бетер и от твоя доцент. Беше въпрос на оцеляване. Мисля си, че меркантилността и оцеляването като всичко друго трябва да се употребяват с мярка. Ако животв ти се превръша на оцеляване а ти на доцент Бързаков е трагично освен че е смешно.
  • И в Щатите ли е така, Виктор?
  • Добър е доцента в калкулациите ей! Знае си работата! Страхотен разказ!
  • Ми, да, дори и доцент в гарнитура
  • Ох, мъки, мъки! Свинско + винско...ммммм!
  • Радвам се, че сте се впечатлили от терзанията на доц. Бързаков, Жанет, Милена и Санвали
  • Страшна драма, горкият доцент
  • Много трудни са някои решения, особено когато пресмятанията са обективни, а предпочитанията субективни
    Дано не се е прекарал Бързаков
  • Ах, че дилема Лордли! Посрещнах я с усмивка!
  • Сложно нещо са "дилемите", Сневра и Сулеймо, дори и за доц. Бързаков
  • Свинско, винско и некоя сгодна женица! Ей го на и той се нахилил
    Милорд, хвърлихте в дълбока дилема интелигенцията!
  • Ех че сладък разказ, хем вкусен, хем смешен.Поздрави!
  • Връщам ти, Злати две , защото на научната мисъл така й е по-добре!
  • Абе, Златка и Таня, влече ни свинското и толкоз
  • А така образа на свинските вкусотии могат да спрат прогреса на научната мисъл?!!
  • Как беше оная: Ще ядеш ли печено прасе или да го пускам да пасе?
Предложения
: ??:??