13 сент. 2023 г., 11:29

Как се прави историята - 11. 

  Проза » Другие
339 3 7
7 мин за четене

1.

Септември беше и е месец на държавни и национални празници. Национален е 6 септември – славното прекрачване през границите, наложени от западняци и руснаци. Съединението. Един народ срещу политиката и разумните мерки на останалите. Доказал след това в недостойната, но нужна ни Сръбско-българска война, че има право на свой обш живот…

И 22 септември – държавен празник. Защото България е обявена за независима, че и за царство.

Което не е развълнувало нормалните хора тогава. Те си знаят – дошли руснаците, махнали се турците, значи сме независими. Данъци са плащани и преди това, и сетне, че и след 1908 година. Каква е промяната за народа?

Виж, държавата е друго нещо. Тя променя фирмата си. И главата й е в царска корона. Каквато нямат другите балкански народи. С изключението на турския султан.

Сърби, гърци, румънци се определят като кралства. Нямат ИСТОРИЧЕСКА аргументация за царство, да не говорим за империя.

Византия отдавна е заминала в миналото – погърчена Византия, официално Източна Римска империя. Но гърците са хитри – не искат сблъсък с европейците. На континента тогава има пет империи – Руската, Германската, Британската, Австро-унгарската, Османската.

След Първата световна война конкуренцията е разчистена и остава една империя. Кой ли стои зад подпалването на войната?

Та – по темата. Преди също имаше два празника. Да, за 6 септември се говореше, че даже отбелязваше. И за 22 септември се говореше. Но не бяха празници. Закриваха ги други дати – 9 септември и 23 септември.

Днес 23 септември се споменава в учебниците, някъде определен като „опит за преврат“. А преврат се извършва срещу законно правителство /пример – нацисткият преврат в Киев през 2014 година, компрометиращ всяка власт след това/.

Само дето ще цитирам Петко Енев, запитан пред съда защо е извършил опит за преврат и заявил „ Защо Цанков да има право на преврат, а Петко Енев да няма?“.

23 септември е логично следствие от преврата на 9 юни. Преврат, подготвен с благоволението на Борис III.

Да, земеделците са се опиянили от властта – преследват опонентите си, налагат истински терор над тях /и побои, позорно стригане на лидерите им, разваляне на събрания/.

Но – били са законна власт. Избрана…

И, въпреки това, Стамболийски е зверски убит. Дран жив, главата му отрязана /знаменитата карикатура на Цанков в Народното събрание, поднасящ главата на земеделския водач/, министри застреляни – дори в чужбина, защитниците на законната власт арестувани и пребивани в участъците. Тренировка за април 1925 година…

Комунистите, разбира се, се издънват. Подчиняват се на незаконната власт, дядото на „нашия“ Луканов спира опитите за отпор на превратаджиите /семейна черта – предателство и нагаждачество/, вдигналите се заедно със земеделците комунисти, социалдемократи,, просто граждани се отдръпват…

Което, разбира се, се отразява върху организираното набързо, некадърно и ненавреме въстание през септември.

В един нецентрален град, в един отрязан от столицата регион. Да – и в Старозагорско…

Разговарял съм с участници във въстанието. На първо място – дядо ми. Върнал се от войната с два медала, загубил баща си там, с остро чувство за справедливост… След петдесет години не знаеше защо са се вдигнали. Да, срещу превратаджиите, да – заради Стамболийски, да – с комунистите. Това беше идеологията му на селски човек.

Комунистите изпускат възможността – и за своя власт, и за възстановяване на нормалната справедливост.

В историята няма „ако“…

Въстанието е потушено – какво могат да направят селяните срещу армията? При това неорганизирани, невъоръжени, често вдигнали се емоционално. А сетне заговаря типичното здраво усещане на българина: „Бе, аз ли ще оправя света…“

Е, от въстанието се възползваха. Превратаджиите стреснаха революционния край /вижте картата на бунтовете в България през вековете. На изток от линията Свищов – Търново – Родопите има единични знаци за недоволства и въстания. Както се пее в химна на Добруджа: „Тук вакло стадо блее…/, укрепиха властта си в цялата страна, както пише геният Гео Милев:
„Край.

Урагана престана,

халата

спря най-подир:

мир

и тишина

настана

по цялата

страна.

Кървав на боговете курбан.“

Е, днес в учебниците по история с лек финт се подминава незаконния преврат, потушаването на протеста срещу него, набляга се на комунистическото ръководство /което само ли участва?/, нито дума за отношението на народа към престъпниците – от царя до последния убиец с лъскави чепици от шпиц командите…

2.

И 9 септември…

Известен като въстание, макар че…

Да, десетилетия се представяше едната страна – всенародно въстание под ръководството на Партията. По-сетне – на другаря Тодор Живков.

Даже помня как една известна поетеса /за която имаше епиграма: „ Поетеса – на всички власти метреса“/ разказваше как в апартамента й се провело заседание и се решило да се сваля властта…

Даже самите комунисти я срязаха.

Защото присъствието на някакви въоръжени цивилни, представяни за Шопски отряд, както и знаменитите кадри, ехидно назовани „Другарят Тодор Живков се запознава с партизаните“, не можеха да прикрият известното.

Смяната на властта на 9 септември беше логична и дори закъсняла. Смяна… Не преврат! След емиграцията на Фердинанд, България живее откровено антиконституционно. Нито Борис, нито малолетният Симеончо са определени законно за царе. /Справка – Търновската конституция/. Противоконституционен е Регентският съвет – в него е Кирил Сакскобургготски /у нас НЯМА титла „принц“/. Просто Конституцията не позволява член на царската фамилия да е в съвета.

Съответно правителствата са противоконституционни. И няма преврат, а просто едни нарушители на основния закон са сменени от други…

При това новата власт успешно е подкрепена от… Не, не от народа. Като изключим вдигнатите комунисти и ремсисти, не само хората в провинцията, но и столичани си нямат хал хабер за смяната.

Действат офицерите. Млади офицери – капитани, поручици.

Препоръчвам ви – мисля, че в интернет антикварните книжарници ще я намерите – „В леговището на вълците“ от Петър Илиев. Тогава щабен капитан във военното министерство, след 9 септември скорострелно произведен генерал заедно с още няколко свои колеги по нощната смяна на управлението.

Описал е – въпреки явната цензура – организацията и провеждането на „въстанието“. Център – министерството. Участници – няколко офицери и изпълняващи заповедите им неразбиращи какво става войници.

Интересен е съставът на поделенията – прожекторни, тилови, резервни части.

И – за парламата – група цивилни, уж водени от другаря бай Тошо, тогава още млад активист, полулегален. Както казвахме – той се криел, ама никой не го търсел…

Важното е, че сетне в учебниците влезе „въстанието“ и решаващата роля на Живков…

А истината е – хората са отвратени от некадърната, жестока камарила /това за рязаните глави, плащани от бащата на Стефан Савов, си е истина/, плиткоумна и разчитаща… На западняците?

Които пронацистки политикани, претенденти за народни водачи, а всъщност национални предатели, получават заслуженото.

Важното е – историята е добре оформена, хубаво разказана, въздействащо поднесена…

И няма как днес да повярваме в националните идеали на политикани, че и да зароним сълзи за тях. На паметника им с София стот имената на плащащия на убийците Савов и подпоручик Йорданов, разстрелял децата в Ястребино.

Впрочем, дали някои не би трябвало да вземат поуки от миналото?

И да схванат  - и тях ще продадат господарите им. А самочувствието за величие е винаги временно…

 

© Георги Коновски Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Съгласна съм, Стойчо за изгодата или както днес много често срещаме: "следете пътя на парите". Имах предвид историята и нейното художествено пресъздаване. Историците се стараят да бъдат обективни, но и при тях има субективен фактор, който не е за пренебрегване.
  • Благодаря, Лидия, Надя, Георги, Стойчо!
  • Ще прочета книгата. Непременно!
  • Лидия,може би,не защото съм участвал в превземането на Троя,но истината е поставена в парадигмата:чия е изгодата?
    Хектор и Парис гостуват на Менелай и брат му Агамемнон,за да преговарят от страната на баща си за новите търговски пътища и взаимоотношенията между Атинския съюз и Троя (Илион) с цел да си опростят взаимно данъците и бъде сключен митнически облекчителен режим.
    Да,ама Парис "приобщава" Елена интимно да вземат хазната на Менелай и да избягат в Троя...
    Другата страна, естествено търси справедливост!
    Омир разказва поетично,но пък всичко останало е прозаично!
    Извинявай, Георги, че използвам сайта ти, за да "препрочета Илиада"от своя ракурс!🙂
  • За съжаление историята се прави, после се пише, после се чете, после се тълкува... и така докато стигне до далечни поколения... Днес четох някакъв матвриал за Троянската война... Кой ли знае как е било тогава!
  • Това е част от историята на България, написана по наше време.
    Не претендирам, че ще вляза в подробности, но не видях как полковник Кимон Георгиев е успял да участва в трите преврата и после да стане два пъти "Герой на социалистическия труд" с указ на Тодор Живков?😵
  • Това се нуждае от още 1 прочит поне, но не на спирката, като сега, между другото почти, а както си знам.
    Заинтерисуваха ме определени детайли и може да проверя някои неща за себе си най-вече.
    В творбите ти откривам опитите на истински будител да покаже на слепите някои истини, но дали те искат да ги видят? Не са удобни, не са "подстригани"...
    Но поне аз те аплодирам!
    Поздравявам те.
Предложения
: ??:??