19 янв. 2019 г., 14:07

Както е казал Народът 

  Проза » Юмористическая
2538 7 17
3 мин за четене

 

         Дълбоко ненаучен анализ на българската традиция

 

       Някои казват, че в България живеем хаотично! Нищо подобно! Гениалният български народ е описал всичко и всички в своите пословици и поговорки. Те ни съпътстват от древни времена, ние просто живеем като че ли точно според тях!

        И положението в момента е „Куче влачи, диря няма“! Така е - "Не е луд който яде баницата, а този който му я дава"! Скандал след скандал, обаче „Всяко чудо за три дни“. Е, понякога всеки ден, но…после следващият! "Клин – клин избива"!

        Да вземем нашия Парламент - било френска дума! Глупости! Произлиза от съвсем българската дума парламá –  врява, шумотевица на дребно, т.е. „от пусто в празно“, „Ден да мине, друг да дойде“. И така става „Много баби – хилаво дете". Какво да кажем за последното решение на Парламата – F-16! Знае се, „Агне в чувал не се купува“! "Три пъти мери, един път режи"!  Ами така е, „Който няма акъл, има крака“. С една дума, „търчѝ-лъжѝ“! Ей това е точното описание на народните ни избраници! Обаче „На лъжата краката са къси“! И като гледаме – все по-късокраки стават!

       То къси, къси, ама колко къси! На Премиера вече само петите му се виждат! То бива-бива ама крака не му останаха от това, че всичко било наред в държавата! "Голям залък хапни, голяма дума не казвай"! То "Сития на гладния не вярва", та "На чужд гръб и сто тояги са малко"! И с Председателството на Европейския съюз „Свърши я като кучето на нивата“. През цялото време "С чужда пита помен прави"! И накрая стана „Като ми пееш, Пенке ле, кой ли ми те слуша“! А бе "От всяко дърво свирка не става"!

      Ами за вицепремиерите какво да кажем, решиха да се правят „На всяка манджа меродия“, като не знаят, че "Мълчанието е злато"! Говорете, говорете глупости, пък „Веднъж стомна за вода, дваж стомна за вода, докато се счупи“ и ги изгонят! Този изгонят, онзи изгонят, обаче „Гарван гарвану око не вади“! Веднага като другите „наши хора“ ги назначат, я в някоя банка, я посланици някъде по света…

       То всичко у нас обикновено „Бързата кучка слепи ги ражда“! Като ремонтите! Ама пък за някои ремонти „Бързата работа – срам за майстора“! То „на ден по лъжичка“, после се сещат за друго, развалят направеното и т.н., „Залудо работи, залудо не стой“!

        И стигаме до най-големия престъпник в страната, окованата в  пранги г-жа Иванчева. Ами "Да би мирно седяло, не би чудо видяло"! Обаче „Шило в торба стои ли“? Забравила е, че винаги „Крадецът вика, дръжте крадеца“! Ама пък "Който го е страх от мечка, да не ходи в гората"! "Вълкът козината си мени, но нрава - не"!

         И уж сме древен народ, ама „Не питай старило, ами патило“. То ние сме патили, патили…И вместо „Парен каша духа“, по стара българска традиция „Пременил се Илия – пак в тия“! Защото някои си знаят „Преклонена главичка сабя не я сече“. А пък другите "Докато мъдрите се намъдруват, лудите се налудуват"! И така „Луд умора не знае“, мошениците крали, крали, защото "Капка по капка – вир става" и сега всичко е тяхно! Обаче „Много хубаво не е на хубаво“ и „Господ забавя, но не забравя“! Да се надяваме, че „Ще дойде Видовден“ и "Пилците се броят на есен"! И дано „Каквато попара си забъркал, такава ще сърбаш“! Само да не е „Гладна кокошка просо сънува"! Важното е "Помогни си сам да ти помогне и Господ"!

        И накрая да завършим оптимистично! Геният на българския народ продължава да усъвършенства своите пословици и поговорки в духа на съвремието. Да вземем за пример Джизъса*, който живее според принципа: „Таз година люлка, догодина – нова булка“! Айде, хаирлия да е!

 

*Джизъса – Благой Георгиев – български футболист, прославил България по някои страни по света!

© Елка Тодорова Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Елена, благодаря ти за тези думи! Радвам се, че те разсмях! Честита пролет и на теб!
  • Елиии, разби ми чувствата отвсякъде, бе момиче. Ми то това щедьовър, бе!!!
    Въйиии, не мога да пиша от смях
    Много яко!!!
    ЧЕСТИТА ПЪРВА ПРОЛЕТ!
  • Благодаря ти искрено, Петьо!
  • Браво , Елка!
    Чудесно е!
  • Скъпи приятели, Гавраил, Иржи и Дани, специални благодарности за коментарите! Много съм ви задължена за хубавите думи! Дани, много ми харесаха предложенията ти! Ще ги имам предвид! Успех на всички!
  • Ели, ето моята интерпретация на поговорките - с усмивка, разбира се Крадецът вика - залудо не стой!, Гладна кокошка - слепи ги ражда, Бързата работа- сабя не я сече!, Бързата кучка - диря няма, Преклонена главица - око не вади!, На сития краката са къси!, Куче влачи - на гладния не вярва!, Пременил се Илия - просо сънува!, Гарван гарвану - планина повдига! Поздрави от мен!
  • Как се сети за толкова поговорки,Ели,нямам думи как умело си ги вплела в тъжната ни действителност!Това е богатство за езика ни!Браво,браво!
  • Хареса ми начина по който си съчетала реалноста с прозорливостта.
    Умело и правдоподобно.Поздравление!
  • Благодаря ви, скъпи Младене и Лия! Трогната съм от Вашите отзиви и вниманието Ви! "Добра дума железни врати отваря!" Бъдете щастливи!
  • Елка, искрено се възхищавам на творбата ти! Събрала си богатството на езика ни, и мъдростта на народа, чрез стилизираността на поговорките...И не само...Като огърлица от пендари си ги наредила , светят тези мъдри парички и като чета, хем съм горда хем натъжавам. Благодаря! Радвай ни все така!!!
  • Много оригинално хрумване, Елка, реализирано безупречно. Аплаузи! Именно това се случва, както правилно отбелязвате. Народът в бедствено положение усъвършенства остроумието си, вместо да вдигне тоягата и здраво да налага, както става в редица други страни, далеч по-добре материално от нас. И все забравяме, че е "по-добре ужасен край, отколкото мъки безкрай!".
  • Благодаря за новите предложения, Пепи и Стойчо! Колкото повече, толкова повече!
  • По-добре късно, отколкото по-късно!
    Клин клин набива!
  • "Всяко нещо-с времето си!"
  • Благодаря ви, Дани и Пепи за коментарите! Благодаря и на всички приятели, които поставиха творбата в "Любими"! Дани, много философски са предложените от теб сентенции! Някак-си не мога да ги прикача към героите на този разказ! Непременно обаче ще ги имам предвид ако взема да направя един философски анализ на живота! Още веднъж ти благодаря и съм трогната от вниманието ти! Поздрави!
  • "Гладна кокошка просто сънува"
    "На лъжата крака не ѝ трябват - стигат ѝ ефир и социална мрежа!"
  • Прочетох го с интерес, Ели! Аз да ти кажа бих се обърнал към някои мисли на велики философи, не че наште не са мъдри, но все пак си личи провинциализма на народопсихологията ни. Ето едни от любимите ми . Хитростта е начин на мислене на твърде ограничените хора и много се отличава от ума, на когото външно прилича - Кант, Не съм съгласен с това, което казваш, но докато съм жив, ще защитавам правото ти да го казваш - Волтер, Суеверността прави хората глупаци- Волтер, Да разбираш всичко, значи да презираш всичко - Ницше, Който ограничава желанията си, той е винаги достатъчно богат - Волтер, Повечето хора са толкова субективни, че всъщност не се интересуват от нищо освен от самите себе си, - Шопенхауер, Свободният човек не е завистлив, той охотно признава възвишеното и великото и се радва, че го има - Хегел. Поздрави от мен!
Предложения
: ??:??