29 авг. 2020 г., 12:04

 Корени - десета част 

  Проза » Литературные очерки
802 4 12
Произведение от няколко части « към първа част
2 мин за четене

      "... няма нищо ново под слънцето... *"-тази  сентенция от Еклесиаст :1:9 обобщава и оценява голяма част от живота преди и след нас.

       Модата в обличането и начина на живот вървят ръка за ръка и са аксесоарна потребност в съвременната европейска цивилизация. Тази потребност нахлу в Османската империя през годините, когато султаните в Истанбул, наред с политическите реформи,основани на натиска от Европа с икономически мерки да лекуват "болният човек ",който управляваше с религията на исляма и брутални методи три континента. 

       Османците владееха народи с християнско вероизповедание на Балканите, както и на югоизток от Кавказ и в продължение на векове удавяха в кръв всеки опит на "раята" да получи някаква възможност за политическа свобода и да се върне в лоното на християнският свят. 

        Европейските пазари, благодарение на индустриалната революция заливаха със стока, като платове, машини за фабрични произведения, които доставяха  стоки и услуги от всякакво естество. 

        По  Дунав и Черно море, от Италия, Франция, Германия и Англия, както и от Русия стоките пристигаха в столицата на Османската империя. 

        Тогава се появи модата тип "алафранга",която беше израз на модерно европейско обличане. 

         Турската индустрия, която от векове беше основана на манифактурно производство остана със своя шаяк,гайтани и фесове,встрани от облечените с фини костюми европейски мъже и жени...

         Къде през Видин,Свищов и Русе от Виена, Париж и Берлин българите замениха вълнените потури, гугли и свински цървули с навуща с модерно европейско обличане. 

         Търговци, студенти, които учеха в Прага, Виена, Рим и Париж съвсем естествено и елегантно възприеха "алафранга "модата, като подчертан стремеж към свободомислещи идеи,пряко или косвено, подчертаваха разликата между ориенталския манталитет и европейския дух,събудил в душите на християните под сянката на Високата порта жаждата за свобода!

        След Руско-турската война от 1877/78 година, българите решително и недвусмислено отхвърлиха ориенталската мода, затова пък модата с панталон, редингот,папионка,европейски обувки и цилиндър дълбоко подчертаваха "а ла франга"стил на изисканост и начин на живот. Това влияние продължи в България, докато не ни завладя модерната революционна романтика на каскета,ватенката и ушанката...Но дотогава имаше още време за  Петър Филипов и Иван Стойчев да се видят модерно облечени по съборите и соаретата на Ямбол,Роза и други места за младежи. 

       На 14 октомври на сбора в Гюлово през 1939 година Петър излезе на вечеринка с панталон от английски шантунг с леко райе ,с капаци, плетена жилетка от кашмир и бяла сламена шапка с периферия...

        Петър Филипов приличаше повече на наследник на някакъв английски аристократ, отколкото на селското момче от Горна Тракия!

         Момите на празничната вечеринка се спогледаха и няколко от тях вече споделиха:"Филипов Петър е с алафранга дрехи!"

         От този ден нататък Петър Алафрангата прие този прякор, като част от живота си, до последните си дни!

         А съдбата му отреждаше още много земни дни и тревожни нощи...

_________________________________

* - Каквото е било, пак ще бъде, и каквото се е правило, пак ще се прави - няма нищо ново под слънцето.

» следваща част...

© Стойчо Станев Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Благодаря за коментара и оценката, Довереница!
  • Мода и начин на мислене... Отново си отразил точно и неангажиращо духа на времето.
  • Благодаря за коментара и оценката, Красимира!
    Живота ни е една игра в която трябва да участваме, за да се усетим свободни.
    Инерцията и инертността, както и нихилизма изолират индивида и той остава в плен на консумацията и интровертността.
  • Благодаря за коментара,Хари!
    Двигател на процесите в едно общество са просветените люде.Невежеството е духовна нищета.Бедността маргинализира хората, защото те са готови да оцелеят, но не осъзнават необходимостта от промяна.
    Благодаря за хубавите думи и оценката, Младен!
  • Прочетох с интерес. Значи по всяко време и в модата, както в политиката, влиянията не спират.
  • Много умело съчетаваш факти от историята, Стойчо, с подсказка за интригуващо повествование. Това си е голям майсторлък. Сърдечен поздрав!
  • Поздравления, Стойчо! Ако си зададем въпроса: " Кой беше двигателя на нашата национално освободителна революция? Не бедните селяни, които по писания в книгата " Ботевите четници разказват" ,са пустосвали останалите живи четници, преминаващи през Органите...
    А децата на замогващата се нова българска класа...
  • Благодаря за коментара и оценката, Мариана!
  • Те нещата, понякога се разминават от действителните факти,но продължават с неочаквани обрати !
  • Продължаваме...
  • Благодаря за коментара и оценката, както и за поздравите, Костадин!
    Приеми моите поздрави и усмихнат ден!
  • Следя с интерес Стойчо.Поздрав най-сърдечен.
Предложения
: ??:??