- Катя!? – учудено и питащо каза той името ù - здравей! Какво правиш тук?
- Няма ли да ме поканиш?
- Разбира се. Заповядай, влез! Тук е такъв безпорядък – и Виктор започна да прибира разни неща по шкафове и чекмеджета – Седни. Вино?
- Може, благодаря.
Тя се огледа и всичко ù се стори много странно – тъмно, потискащо, малко зловещо.
- Това, което звучи, е джаз, нали?
- Да, обичам джаз. Ти какво предпочиташ?
- Интересно – все едно се сваляме и сега си опознаваме вкусовете – засмя се Катя. И продължи – аз ли какво слушам? Хм... А на теб какво ти харесва в джаза?
- Не зная. Имам чувството, че ме пренася в друг свят, че аз ставам друг...
- Знаеш ли, скоро четох нещо за извращението на музиката. И джазът беше почти анатемосан.
- Някои хора не приемат различното. Зная, че не всеки харесва този стил...
- И на мен ми е странно. В повечето случаи ми прилича на някаква сбирщина от звуци, абсолютна какофония.
- Не си искала да ти хареса. И какво още пишеше за джаза? – на Виктор не му стана приятно, че неговата любима не приема вкуса му.
- Чувал ли си за вуду?
- Магията ли?
- Има и такива ритми. Те се използват в черната магия, те предизвикват страх и тревога, суеверие и ненавист, смърт по неразбираеми причини.
- Вярваш ли в това? – изненада се той. Мислеше, че тя може да контролира всичко и тези „бабини деветини” – дори не им обръща внимание.
- Не. Казвам какво пишеше. Та, джазът е разновидност на вуду. И бащата на джаза - този, дето поставил начало на направлението, развил тежко психично заболяване. Това било следствие от разрушителното въздействие на джаза върху храма на душата.
- Наистина ли четеш такива глупости?
- Чета много неща. Харесва ми да съм информирана. И така – срещу джаза имало голяма съпротива, но постепенно всичко отминало. Имал много привърженици. Все пак това музиката на публичните домове, баровете.
- И на лудите – засмя се Виктор.
- Може и да има нещо вярно в това. Когато слушаш джаз, не се ли чувстваш хипнотизиран? И още пишеше, че влияе на сърдечния ритъм. И на разума и емоциите – макар и незабележимо.
- Защо тогава не се съпротивлявам срещу тази музика?
- Душата ти се е съпротивлявала, но си свикнал. Както с другите навици, които ни разрушават – цигарите например – пушим, трудно дишаме, кашляме и така нататъка, но после свикваме. Не че това отминава, но го приемаме като част от нас. И понякога се чудим как сме могли без тези „придобивки”. Така е и с алкохола. Развиваме зависимост.
- Има ли стилове, които действат „благотворно” върху душите ни? – с голяма доза насмешка зададе въпроса си Виктор.
- Не е нужно да ми се подиграваш. Не ги мисля аз тези. Да, има – класическата музика например.
- Е, не мога да разбера това как може някой да го слуша.
- Приеми различното – усмихна се тя – сам го каза. И продължи – Може ли да видя какво рисуваш? Днес явно сме на вълна изкуство.
- Не зная. Не съм ги показвал на никого.
- Хайде , Вик. Не бъди скромен...
- Добре. Ето – това започнах преди малко. А тези – и той извади доста голям топ рисунки – са готовите.
Катя погледна и чувството, което я обзе, не беше никак приятно. Но това като че беше само в първия момент. Не беше експерт, но такива неща ù влияеха.
- А ти каква музика слушаш? – прекъсна разглеждането ù Вик. Тя го погледна и се усмихна леко. – Не каза. Какво слушаш? – повтори въпроса си Виктор.
- Джаз – чу той краткия отговор. – Обожавам джаз. Следователят разбра, че тя отново е провокирала. „Възможно ли е да си приличаме толкова много?” – тази мисъл му се завъртя в главата. Но нищо не каза. Само продължи да я наблюдава как разглежда рисунките му. Хареса му, че ги гледа с нескрит интерес. И дори нямаше следа от насмешка. Гледаше като специалист, а той очакваше тежката ù дума.
- Интересни са. Не разбирам много, но създават някакво особено чувство. Не мога да ги причисля към някоя определена школа. Самобитно творчество, индивидуален почерк. – Тя не можеше да си обясни дали се дължеше на студените тонове или на самото съдържание – имаше разчленени хора или такива със забити остри предмети по телата; животни, които страдаха... Някои листи бяха изцяло запълнени, претъпкани с различни изображения; на някои рисунки се забелязваха централни образи, които заемаха горната част на листа. Имаше фигури, заемащи целия лист; имаше и такива, чиито размери бяха изключително малки...
- Това значи ли, че ти харесват? – попита с не малко учудване Вик.
- Да. Харесвам тази декоративност и орнаменталност. Разнообразни сюжети. Замислял ли си се за изложба?
- Не, не. Аз си рисувам ей така. Това е същността ми, мислите, чувствата ми... Не искам да ги излагам...
- А какви са тези цифри? – прекъсна го Катя. - А, тук има и думи. Какво значат?
- Това е секретно. – прошепна той. - Ако ти кажа, после ще трябва да те убия – продължи той с тон, който не можеше да се определи дали е шеговит или не. Но, след като видя нацупените ù устни, смени темата:
- Днес се случи нещо. Точно преди да дойдеш. Не искаш ли да знаеш? – опита се да почовърка той любопитството ù, след като забеляза, че тя не прояви интерес. Или поне така изглеждаше.
- Да, искам. – доста небрежно отговори Катя и продължи да гледа рисунките.
- На гости ми беше... познай кой? – но след мълчание от нейна страна, продължи – Христо. Видимо заинтригувана, остави листите и насочи цялото си внимание към събеседника си.
- Как така? Нещо не разбирам.
- Ами така. Говорехме си... – и Вик разказа всичко, което му се случи.
Катя не беше сигурна какво точно чува. Не знаеше какво да мисли и на какво да вярва. „Дали ще дойде и при мен?” – мислеше си тя. И като че в мислите си беше обидена – защо е посетил първо Виктор, а не нея. Очакваше обаждане... И в този момент мобилният ù звънна:
- Катя, здравей! Чакам те в апартамента ти.
- Здравей! – и лицето ù си смени цвета. – Идвам...
© Мария Петрова-Йордано Все права защищены
Книгата ще излезе топла, прясна от печатницата през втората половина на март. Издание е на "Български писател". Под редакцията на Гриша Трифонов
Очаквайте още по-подробна информация скоро!
Официална страница на романа: http://www.facebook.com/pages/%D0%9E%D0%B1%D1%81%D0%B5%D0%B1%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5-%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%99%D0%BE%D1%80%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0/131001230303875