1 мар. 2024 г., 07:58  

Странното число 

  Проза
145 5 7
2 мин за четене

    Разбира се има най-различни странни числа, но числото 1729 се е прочуло с една история, свързана с гениалния самоук индийски математик Сриниваса Рамануджан Айенгор. Същият умира от тежко заболяване на 32 годишна възраст в родината си Индия през 1920г. Но преди това той е бил поканен от световно известния английски математик Готфрид Харди в Англия, където завършва Тринити коледж. Това става в периода на Първата световна война. Крехкото здраве на Рамануджан се повлияло доста зле от английския климат. Наложило се да бъде приет по спешност в болница. Посещавайки го в същата, Харди подхвърлил, че е пътувал с таксиметрова кола с невзрачния номер 1729. Рамануджан, който имал удивителни познания за числата, му отговорил, че 1729 в никакъв случай не следва да бъде наречено невзрачно число, защото то е най-малкото число, което се представя като сбор от кубовете на две числа: числата 1 и 12, както и числата 9 и 10. Харди останал шокиран от този факт.

     Към казаното от Рамануджан ми се ще да добавя още едно странно свойство на числото 1729. То е свързано с т.нар. Малка теорема на Ферма. Ферма забелязал и доказал, че ако си вземем едно произволно просто число p (т.е. такова, което се дели само на себе си и на числото 1), а после повдигнем друго произволно положително число a на степен p и от полученото извадим числото a, то крайният резултат винаги се дели на p. Именно това удивително твърдение, открито от Ферма, днес носи неговото име и съставлява Малката му теорема. Мнозина се заинтерисували, дали не съществуват и съставни числа p с указаното свойство. Оказало се, че има такива. Най-малкото сред тях е числото 561. То е произведение на числата 3, 11 и 17. Тези числа са наречени абсолютно псевдопрости чила или още числа на Кармайкъл, математик занимавал се с тяхното изследване. По всичко личи, че абсолютнопсевдопростите числа, подобно на простите, са безбройно много, но това все още не е доказано. Числото 1729 е третото по големина абсолютно псевдопросто число (второто такова е 1105).  То се разлага на произведение от числата 7, 13 и 19.

      Може би някой от вас, уважаеми читатели, ще открие и друго шокиращо свойство на числото 1729. Искрено се надявам това да се случи!

© Младен Мисана Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Какво ли не може да научи човек от теб, Младене! Удивителни познания имаш, аплодисменти!
  • Честита Баба Марта, скъпи приятели и колеги по перо от сайт Откровения! Да ви носи здраве и късмет!

    Благодаря за чудесните подкрепящи коментари, за високите оценки и за Любими!
    Поздравявам Ви с една песен: https://www.youtube.com/watch?v=v6AVawLh_sI
    и ви желая възможно най-весело прекарване на празничните дни!
  • Прочетох с интерес, Младене!
    Честита Баба Марта!
    Да си Румен и Засмян през цялата година!
  • Интересно,Младене! Поздрав!
  • Супер!
  • Мисля че има биографичен филм за Сринаваса Рамануджан Айенгор!
    Отначало гледаха с почуда на познанията му в Тринити колидж,но после останалите професори и преподаватели признаха гениалният ум на индиеца!
    Все пак имперските амбиции на англичаните,понякога да демонстрират превъзходство над студентите от колониите им ги прави смешни!
    Поздравления за написаното от теб, Младен!
  • Хубав разказ за странното число. Прочетох с интерес и редуцирах до 1,което значи начало и творчество 😊
Предложения
: ??:??