24.05.2009 г., 17:02 ч.

Аз се казвам, ти се казваш... 

  Есета » Лични
3102 0 15
2 мин за четене

Скоро чух нещо, което ме провокира да поразсъждавам по този въпрос. Две жени си говорят – едната бременна, другата с дете. От приказка на приказка и се стигна до избор на име за новия човек. Жената с детенцето съвсем уверено и с известна доза презрение зададе отговор на бъдещата майка: „Ти пък да не сложиш някакво традиционно българско име?” Не чух много добре последвалото изказване, но беше нещо от рода: „Ааамиии, неее...” – тихо, но с доста уверен тон... Не зная какви бяха съображенията за тези думи, но се замислих за имената. Имената, които избираме на децата си. И наистина ли НИЕ ги избираме? Все още е жива и традицията да се кръщават деца на баби и дядовци.

Винаги съм си мислела, че това е някакъв начин за уреждане на наследство. И не съм привърженик на този вариант. Не съм на мнение, че уважението се показва така. Например, ако се роди момче, традицията повелява да е на мъжкия татко (свекъра); неговото име, например, е Васил. И трябва детето да е като него. В някои среди се говори, че името определя до известна степен съдбата на човек и изобщо що за личност ще е (освен, че човек си прави името!). Добре, но вие не харесвате въпросния роднина, нито съдбата му... Тогава?! Влизате в конфликт с всички, защото искате най-доброто за детето си... А то дали идва от традициите... все още?!  А може ли името да е от нашата географска ширина, без да е съобразено с „роднинската” традиция?

В миналото името е било средство за запазване на българското. Макар че несъмнено има много заимствани, които приемаме за наши. Разбира се става въпрос за време, когато нещата са се установявали по българските земи- заселване, култура, религия и т.н.  Но в последните години толкова влияния остават отпечатък. Толкова чужди имена (и всякакви думи и изрази) чуваме; от нации, които нямат никакво отношение към нашата. Например много модерни бяха по едно време испанските – разбира се досещаме се, че майката е била фен на някой латино-сериал или конкретен герой, да речем Рикардо, Алехандро. Или американското влияние – звучното Джон замени традиционното Иван или Йоан; Стивън вместо Стефан... Ванеса или Емили. Някой може да реши да сложи на детето си доста свежо име, например Марулка...

Другата мода при имената е детето да е с името на родител – обикновено момченцата на бащите, момиченцата на майките. Но според специалистите това не е добър вариант  за съдбата и характера на наследника.

Ако името наистина определя съдбата, характера и изобщо личността на човек, би било добре да се замислим доста, когато вземаме такова решение – какво име да дадем на новороденото. Съобразено или не с традициите...

Разбира се, ако нашето мислене след време се окаже, че не съвпада с неговото, винаги може да промени това, което би трябвало да е най-добре звучащото за един човек – неговото име.  И все пак...

© Мария Петрова-Йордано Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Хобит, наистина най-важно е детето да е живо и здраво! Поздравления за намерението ти да избереш българско име! Благодаря за мнението! Поздрави!
  • Интересни размишления. Подкрепям мнението ти. Но аз лично, ако (Дай Боже)след време не бих кръстила детето си по стария традиционен начин. Просто бих избрала едно нормално българско име.
    Все пак за мен името не е чак толкова важно, важно е детето да е живо и здраво и да бъде добър човек.
  • Петя, благодаря за мнението! Всякакви имена има. И всякакви хора! Поздрави!
  • Всички имена възникват с определено значение и те определят бъдещото на човека.
    Известни са пожелателни и защитни имена,които да дадат на човек качества или да го предпазат от нещо...
  • Грег, благодаря за мнението. Ако да зачиташ, уважаваш българското те прави "консерва"... Дано има повече "консерви". Поздрави!
  • Аз като типична консерва, разбирай консерватор съм за старите български имена. не одобрявам тези патрик, майкъл и сие, които се нароиха напоследък. Една нация се заличава първо чрез промяна в имената. При турците се опитахме да го направим насилствено и те се дигнаха на бунт, а ние доброволно се отказваме от българското. Права е Миа, имената на българските царе носят сила и гордост бих добавил. Аз нося такова име и съм горд с него, макар че като малък също не ми харесваше.
  • Да,Светлана, права си за харесването на името! Просто ми трябваше малко време да го разбера! Благодаря за споделеното! Поздрави!
  • Трябва първо да поработиш за името си, после то ще работи за тебе.
    Татко е искал да ме кръсти на руската ми баба - Клавдия, но тя отказала с думите: Недей, аз рано останах вдовица, нека тя си има ново име, нейно си, да не повтаря моя живот. Когато децата искаха да кръстят внучката ми на мен, повторих думите на бабушка. Бях изчела много литература по въпроса и там пишеше за кармата, за това че децата повтарят грешките на предците си и не могат да вървят напред. За вибрациите, за посланията на имената. - Тогава само буквичката. Буквичката може, но не е там работата. Да не би да не обичам внуците си, ако не носят моето име? Както и да ги нарекат, родни или осиновени, нека ги има. Наследство, уважение...Нека майката и таткото да решат как да нарекат рожбата си, а бабите и дядовците само да помагат малкото съкровище да расте с любов, другото е егоизъм. Аз си харесвам името, защото татко с такава интонация го казваше, сякаш съм императрица. И за мен то не е обикновено, защото близките ми са му придали такова необикновено звучене. Пенка, Иванка, Георги, Петър...Рабирате ли кое прави името прекрасно - любовта, с която се казват на глас.
  • Благодаря на всички, че прочетохте и взехте отношение. Вярвам, че името оказва влияние на личността, но вярвам също, че човек си прави името, трябва да го пази. Не съм против традициите, а против налагането на каквото и да било. Като дете не харесвах името си, струваше ми се обикновено. Исках нещо по-различно, рядко срещано, оригитално и т.н. Но с времето започнах да казвам с гордост как се казвам. Все пак самата аз имам възможност да съм такава, каквато искам, каквото исках да е името ми. Поздрави!
  • Сори, нямах линк.. Просто съм го копнала преди много време...Всъщност , може да има неточности,...но би могло да се коригира, естествено..
  • Августин/а от лат. "свещен" 15-Юни
    Аврам евр. "баща на мнозина" 9-Октомври
    Aдриан/а от името на Адриан 26-Август
    Александър/а гр. "защитник на мъжете, на хората" 23-Ноември
    Алексий гр. "Помощник, защитник" 17-Май
    Алипий гр. "безпечален" 26-Ноември
    Анна евр. "благодат" 9-Декември
    Анастасий/я гр. "възкръснал" 29-Август
    Ангел/ина гр. "вестител" 8-Ноември
    Андрей гр. "мъжествен, храбър" 30-Ноември
    Антон гр. "достохвален" 17-Януари
    Апостол гр. "пратеник" 29/30-Юли
    Аргир/а гр. "сребърен" 30-Април

    Арсения-8-Май
    Асен бълг.ист. име 13-Юни
    Аспарух бълг.ист. име 13-Юни
    Атанас/ка гр. "безсмъртен" 18-Януари

    Бисер/а 20-Юни
    Бистра 24-Декември или 6-Януари
    Блага/ой 25-Март
    Благовест/а 25-Март
    Богдан/а 6-Януари
    Богомил 6-Януари
    Божидар/а 6-Януари или 27-Февруари
    Бойко/а, Боян/ка - бълг. "обичащ да се бие да се надвива" 28-Март
    Борис/лав/а 2-Май

    Валентин/а лат. "могъщ, силен" 10-Февруари
    Валери/я лат. "черен орел" 21-Януари
    Ваньо, Ваня 7-Януари
    Васил/ка гр. "царски" 1-Януари
    Величко/а 11-Април
    Венцислав/а 27-Декември
    Вера 17-Септември
    Веселин/а 1-Януари или 12-Март
    Виктор/ия лат. "победител" 18-Април или 11-Ноември
    Висарион гр. "горист" 6-Юни
    Виталий лат. "жизнен" 28-Април
    Витан лат. "даващ живот" 28-Април
    Витомир бълг."омайващ оратор, вития" 15-Юни
    Виолета лат."дъхава, като теменуга" 4-Април
    Владислав/а бълг. "притежващ слава" 24-Септември
    Владимир слав. "владеещ света" 15-Юли
    Вълко бълг. "силен и смел като вълк" 23-Август
    Върбан бълг. "роден на Връбница" 4-Април


    Гаврил евр. "крепост Божия" 8-Ноември
    Галин/а бълг. "който се гали" 10-Март или 6-Май
    Ганчо/ка 6-Май
    Георги, Гергана гр. "земеделец" 6-Май
    Гергин/а 6-Май
    Гиргин/а 4-Април
    Гиньо, Гинка 6-Май или 24-Декември
    Горан/ка 29-Юли
    Господин/ка 15-Юли
    Григор гр. "бодърстващ" 25-Януари
    Гроздан "роден по гроздобер" 29-Септември
    Грозю "грозен, страшен за враговете 6-Май
    Гълъбин/ка "миловиден като гълъб" 22-Септември

    Давид евр. "възлюбен" 26-Декември
    Дамян евр. "победител" 1-Юли
    Данаил, Даниел евр. "Божи съд" 17-Декември
    Дарин/а, Дорин/а "= Божидар" 27 февруари*
    Димитър, Димитрина гр. "плодородие, богата реколта" 26-Октомври
    Димо 26-Октомври
    Домна лат. "госпожа" 3-Октомври
    Драган бълг. "който е драг" 17-Септември или 26-Октомври

    Евангел гр. "благовестник" 25-Март или 7-Юли
    Евгений/я лат. "благороден" 7-Ноември или 24-Декември
    Евдокия гр."благоволение" 1-Март
    Евлоги гр. "благомислещ" 13-Февруари
    Евтим гр. "благодушен" 20-Януари
    Екатерина гр. "вечно чиста" 24-Ноември
    Елена гр. "факла" 21-Май
    Елисавета евр. "почитащ Бога" 5-Септември
    Емануил евр. "Бог е с нас" 15-Март
    Емил/ия лат. "Съперничещ" 8-Август,8-Септември,8-Ноември

    Ефрем евр. "плодовит" 28-Януари
    Ефросиния гр. "Благоразумна" 25-Септември

    Жан/а 7-Януари
    Же(ч)ко/а 4-Февруари
    Желю 21-Март
    Желязко/а 4-Февруари
    Живко/а 16-Април*

    Запрян 27-Декември
    Захари/на евр. "памет за Бога" 24-Март
    Здравко/а 4-Април*
    Златко/а 18-Октомври

    Иван/ка, Ивайло, Иво евр. "Божия благодат" 7-Януари
    Илко/а 20-Юли
    Игнат гр. "пламенен" 20-Декември
    Илия/на евр. "Божия сила" 20-Юли
    Ирина гр. "Мирна" 5-Май
    Исак евр. "смях" 12-Април

    Йонко/а 7-Януари
    Йордан/ка 6-Януари
    Йосиф евр. "Прибавен, подарен" 26-Декември
    Йото 7-Януари


    Калин/а 4 април*
    Калоян гр. "добър Иван" 7-Януари
    Калчо 14-Януари
    Камен "= Петър" 29-Юни
    Катя 24-Ноември
    Красимир/а 6-Март
    Кирил 11-Май
    Кольо 6-Декември
    Константин. Костадин/ка 21-Май
    Крум 13 юни*
    Климент лат. "милостив" 27.07 или 8.12
    Ксения гр. "гостенка" 24-Януари
    Кубрат 13 юни*

    Лазар евр. "Бог е помощник" 3.04* или 7.11
    Лозан 1-Февруари
    Лидия 23-Март
    Лиляна 4 април*
    Лукан 18-Октомври
    Лъчезар 28-Октомври
    Люба 17-Септември
    Любен, Любомир, Любослав 17.09 или 26.10
    Людмил 16-Септември

    Магдалена евр. "от обл. Магдала" 22-Юли
    Максим лат. "най-велик" 21-Януари
    Маргарита 4 април*
    Марина лат. "морска" 17-Юли
    Мария евр. "силна, постоянна" 15-Август
    Марин евр. "владетел, цар" 17-Март
    Марко лат. "увяхващ" 25-Април
    Марта евр. "господарка" 4-Юни
    Мартин лат. "храбър" 14-Април
    Матей евр. "дар от Бога" 16-Ноември
    Методи гр. "изследващ" 11-Май
    Милан 10-Ноември
    Минка, Минчо 11-Ноември
    Мирослав "слава на света" 8-Ноември
    Михаил евр. "който е като бог" 8-Ноември
    Младен 25-Декември

    Надежда, Надя 17-Септември
    Найден 6-Януари
    Наско, Наска, Наси 18-Януари
    Наталия лат. "родна" 26-Август
    Невена, Невяна 4 април*
    Недю, Недялко 7-Юли
    Наум евр. "утеха" 23-Декември
    Нестор гр. "младежки" 27-Октомври
    Никодим гр. "победител на народа" 2-Август
    Николай, Николина гр. "побеждаващ хората" 6-Декември
    Нина гр. "събираща" 14-Януари


    Огнян/а 8.11 или 2.01
    Олег, Олга 20-Септември

    Павел, Павлина лат. "малък" 29-Юни
    Паисий гр. "детски" 19-Юни
    Панайот гр. "есесвет" 6 юни*
    Параскева, Парашкева гр. "Петка" 14-Октомври
    Пейо 29-Юни
    Пенка, Пенчо, Петко, Петка 14.10 или 29.06
    Петър. Петрана 29-Юни
    Пламена 8.11 или 2.01
    Първан 24-Декември

    Радослав 25-Декември
    Радка/о 8-Ноември
    Райна, Райчо, Рангел 8-Ноември
    Росен 22-Март
    Руси, Руска 8.11 или 3.10
    Румен, Румяна 13 юни*
    Русан, русен бълг. "русокос" 8-Ноември

    Сава, Савка евр. "неволя" 5-Декември
    Самуил евр. "От Бога измолен" 20-Август
    Светла 20.03 или 11.04*
    Свилен бълг. "като коприна нежен" 20-Май
    Симеон евр. "изслушващ" 1-Септември
    Снежана 14-Декември
    Спас/ка 21 май*
    Стамен 21.05 или 27.12
    Станимир, Стоил, Стоян/ка, Станка 21.05 или 27.12
    Стефан, Стефка 27-Декември

    Таня 12.01 или 27.12
    Татяна 12-Януари
    Тихомир 4-Януари
    Тодор 27 февруари*
    Тома 18 април*
    Трайко 21-Май
    Трендафил 4 април*
    Трифон 1-Февруари

    Филип 11-Октомври

    Христо, Христина 25-Декември

    Цанко 23.11 или 27.12
    Цено, Цоньо, Цветан/ка 4 април*

    Чавдар 6 юни*

    Юлия/н 16-Юли

    Явор 4.04* или 29.07
    Янка/о 24.06 или 7.07
    Ясен 4.04* или 29.07

  • Поздравления за темата, която разбуни духовете...Името крие сила, понякога оформя характер, но и носещият трябва да се потруди за името си. Майка ми е искала да съм Ивайло (слава Богу), а не Робърт, както е искал баща ми. Колкото до твоето име, Мария, то е от любимите ми. Благослов следпразничен за теб. Ваше Благородие
  • Е, до известна степен е вярно, например ако си кръсти детето Тъпанар определено името му би имало значение за съдбата му...
    Имената да децата в повечето случаи се определят от надеждите, които имат родиелите за тях, едни разчитат децата им да напуснат територията на страната ни, други разчитат на наследство и т.н., според надеждите и имената...
  • Интерсно предположение...Дори да е вярно няма как да знаем това , нали ?? А традициите ?? Понякога трябва да се спазват.. всъщност всичко е въпрос на личен избор..
  • Името наистина определя съдбата, характера и изобщо личността на човек!
    Поздрав, Мария!
Предложения
: ??:??