20.07.2023 г., 11:50 ч.

Чуваемост 

  Есета
271 0 0
1 мин за четене

 

Всички искат да бъдат чути. Искат да изкажат позицията си, която е толкова стара, че чак е посивяла. Толкова отчаяно викат всяка една дума и обясняват, преобясняват, повтарят и преповтарят своята мисъл, че вече са я забравили. Забравили са момента, в който са я измислили и открили - забравили са моментът на осъзнаването и на истинността, но явно все още помнят онова гъделичкащо чувство на просветление - моментът, в който са отворили очите си. И вече толкова сляпо вярват в истиността на думите си от едно време - че вече не чуват смисъла им. Седят в главите им като постер - велики думи, казани някога от някого и вече знаем само че са велики, но не помним смисъла им. Горчиво желаем някой да ни чуе, но вече не знаем какво да кажем или какво значи това, което казваме. Забравихме да слушаме, забравихме да търсим, забравихме и най вече да разбираме. Това не е моето мнение, значи не е вярно и не се отнася за мен, аз искам да кажа своето - своето вече твърде утвърдено мнение, че седи и не мърда като дупка на пътя. Не помага никому, пречи, но вече толкова сме свикнали с мястото й, че просто я заобикаляме, не променяме. Не градим, не оправяме. Може би трябва да паднем в дупката? 

Утвърдили сме си нашето мнение и го пазим сякаш някой ще ни го вземе или не дай си Боже ще ни разубеди. До толкова сме затворили сетивата си след първото откритие, че не пускаме нищо да влезе или да излезе от душите ни. Кътаме си всичко - плюшкиновщина.

(плюшкиновщина са навлезли в руския език, а оттам в българския, като нарицателно за крайно, патологично скъперничество и увлечение по събиране на безполезни вещи и даже просто захвърлени боклуци. Това е събиране заради самото събиране, а не за да се използва.)

Говорене и изказване на мнение заради самото говорене, а не за да бъде чуто. Никой не искам ответна реакция щом си каже мнението и никой не иска да развие мнението си - сложихме точка, а е толкова лесно тя да стане запетая, едно малко завъртане и мисълта може да продължи да се лее, мнението да се надгради, тезата да се промени и есето да продължи. Развитие - дума уж позната на всички, но май непонятна е за много.

© Simana Yordanova Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??