25.08.2007 г., 14:46 ч.

Десетте най-тъпи реклами в българския ефир 

  Есета
9419 0 5
7 мин за четене

Хм. И така. Най-накрая се заемам със задачата да опиша възможно най-безсмислените реклами в родния ни ефир до момента. Трябва да ви кажа, че по едно време се бях отчаял, че няма да сътворя нищо, тъй като най-погрешно си бях въобразил, че нашите медии вече не излъчват толкова безмозъчни реклами, както беше допреди 3-4 години. Но, уви, излъчват, което е толкова по-зле за родните ни рекламисти и толкова по-добре за мен, понеже именно това ми дава хляб за „творчество" (неслучайно слагам думата в кавички). Та, ще подредя рекламите в низходящ ред:

10. Внимание, внимание - от Нова година праховете за пране ще станат по-компактни и 3 килограма прах за пране ще са еквивалентни на 2 килограма. Това ми звучи като: „Дами и господа и сега уникалната промоция на Procter & Gamble - 2 килограма прах на цената на 3 килограма! Спестявате повече, тъй като два килограма перат ефикасно, колко три" - да бе да. Тия да ги пробутват на развитите ни западни съседки!

9. „Не просто кренвирши, а Leki" - може да се приеме, че не е чак толкова зле, но нека не забравяме, че този тип рекламиране отдавна се изтърка. Спомням си, че преди време бях чел едно експертно мнение на български рекламист, в което се твърдеше, че родният зрител не обича да гледа реклами, в които се обръща внимание на това колко качествен е един продукт, а по-скоро такива, които са по-атрактивни, леко забавни и т. н. (Например, последната трилогия на Sprite, която през 2006-а стабилно присъстваше в ефира). Но пловдивската фирма май е сбъркала адресата си. Рекламата изглежда някак суха и изтъркана, дори за напомняща реклама. Рекламната агенция, която я е правила може би е имала за цел да придаде някакъв фалически символ в образа на кренвиршите. Не знам доколко той е успешен, но все ми се струва, че това няма да повиши продажбите на "Leki".

8. „Весели новогодишни празници от "Weissprofil" - имам чувството, че тази реклама е снимана с моята дигитална камера за сватби и празненства. Тодор Колев до една елха прави обръщение към целокупния български народ. Ми, то хубаво, Тодор Колев е голям актьор, може да направи обръщение, но това не е новогодишното обръщение на президента към нацията по случай приемането на България в Европейския съюз. Ако не друго, можеха да пообработят малко визията на „честитката", така че да не изглежда сякаш вчера съм я заснел.

7. Точени кори "Bella" с късмети - честно да ви кажа, не знам защо тази реклама работи. Всичките  ми близки и познати си купиха точени кори с късмети и ги сложиха в баниците си. Може би от "Bella" са разчитали на това, че на хората няма да им се занимава да пишат късмети, а ще предпочетат да влязат в сферата на мистичното, незнаейки какво са им написали „магиците" на точените кори. На мен ми се падна късмет, който гласеше, че ще стягам нова къща. Кой знае. На майка ми пък пишеше, че щяла да спечели от тотото. Може би с парите от тотото ще събера средства за апартамент в София и ще стана поредният „баш софийски" софиянец, задръстващ града ви, скъпи столичани. Както и да е. Рекламата прилича на тази на "Weissprofil" - все едно Иван Звездев си води предаването и изведнъж му щуква да ползва точени кори с късмети. Всичко е ясно - отново реклама за малко пари.

6. " Calgon"  - сега ще ви покажем какво става с дъртата ви „Перла 05" за 10 години в следствие на котления камък. За по-автентично са взели чичо ви Курти от квартал „Илиянци" да ви демонстрира как се използва "Calgon". И на всичкото отгоре, качеството е пак под всякаква критика. Никаква постобработка. Все едно са снимали репортаж. Това, което не мога да разбера, обаче е, тия хора не знаят ли, че живеем в 21-ви век. Преди 15 години може тези реклами да са вървели, но сега, когато излъчат една западна и перфектно направена и след нея нашата, нашата направо бледнее.

5. „Ние проверяваме всяка стока преди да стигне до вас" или по-новото: „Ние проверяваме всичко преди да стигне до вас". И познайте защо са го сменили - защото им е бил поставен ултиматум от някаква си организация, помещаваща се на сайта: http://www.korektiv.com/ Казали са търговска верига "Densi" да не третира жената като стока. И те са си взели поука относно слогана, но не и относно качествата на рекламата. Вярно, забавна е, но според мен предизвиква негативна асоциация у хората, че ще се докопат до нещо съкровено твое и че ти по-скоро ще загубиш от проверката, а няма да спечелиш. Не знам доколко се изразих правилно, но се надявам да сте ме разбрали.

4. „Карловска луканка от щастливи прасета" - уникално. Представяте ли си асоциацията на малката невръстна 15-годишна девойка, която гледа тази реклама: „Няма да ям луканка, защото ям нещастните прасенца, които са убити в адски мъки". Перфектно. Само с един слоган и всички таргет групи са загубени, защото дори и на съзнателно ниво тази реклама да ви хареса, на подсъзнателно ниво тя ви подсказва, че вие сте онези мръсни гадни изроди, които ако убият човек, ще бъдат наказани, но за сметка на това преспокойно могат да задоволят жаждата си за кръв и брутални убийства, погубвайки всякакви животни, като се започне от мухи и нещастни хлебарчици, пъплещи по старите ви вестници и се стигне до голямото жертвопринушение на коледната свиня.

3. "Bulstacom" - добре, че се появи тая реклама, защото иначе бях жив зян. Така де, както вече по-горе споменах, тъпите реклами са ми от полза, за да си напиша есето, няма да си кривя душата, че е така. Та, има няколко неща  в тази реклама, които са объркани, но те са толкова фрапантни, че трябва да си плиткоумен безмозъчен идиот, за да не ги забележиш. Например, много ясно можеш да видиш как една целева група придобива характеристиките на друга и става, както има един лаф по моя сливенски алкохолишки край - „Един гаща плява за нашето магаре". Обяснете ми как може едновременно да се набляга върху факта, че цената на един продукт намалява, а същевременно героите на рекламата да карат хубава кола? Щом говорим за намаляване на цени, значи предвид се взема една друга социална класа, а не тази, която ни се демонстрира на екрана. Подсъзнателно към всеки зрител на тази реклама се изпраща съобщение, че едва ли не само хората, които имат супер готин автомобил и много пари могат да си позволят съответната услуга. А истината е, че дори циганите по селата имат "Bulsatcom". В интерес на истината, ако толкова много са искали да демонстрират, че който ползва услугите на този DTH оператор, нека поне дадат, че пича си купува колата, след като им става клиент, а не да се показва, че я има от самото начало. И да не ми изтъкват предимствата по най-тъпия начин, както се прави в тъпите реклами, за които вече споменах по-нагоре. Можеха да се опитат да направят нещо от типа на предните си къмършъли - с бабката и дядото, който гледа порно.

2. Парфюм "Evterpa" - какво мога да кажа. Демонстриране на балканска ултрапростащина. Може би същите ученички, за които споменахме, че от раз биха намразили рекламата на „Карловска луканка", с радост биха се накефили на тази. И без това ни е пределно ясно какви „ценности" се издигат в култ от невръстните „девици" по училищата. Не стига това, ами и същите ценности, при това със същата сила, се демонстрират по телевизията и се утвърждават като правилен модел на поведение. И може би по-пагубно е не, че рекламата е толкова тъпа, че всеки рекламист от цивилизована страна би й се изсмял, а онова, другото, за което говорих по-нагоре.

1. И сега, супер-супер уникалната, невъобразимо смислената реклама на-а-а-а-а-а... "Molfix". Знаете ли какво открих в интернет? Оригиналът на тази реклама, който е, представете си, турски. А нашите уникални рекламисти са решили, че ще се възползват от факта, че Азис си е позволил да гепне турската чалгия и просто да преведат текста й на български. Същата песен е използвана и в турската версия на рекламата, но сами можете да се досетите кой от кого е крал инструментали. То и без това в България новото поколение майки и бащи слушат чалга. Защо тогава да не захраним и малките дечица с чалга пеленки. Освен, че ще си вършат основната функция, пелените вечер ще им пеят и модернизираната версия на „Лека нощ, деца" - „Гаси тока, че си лягам!" Колко идилично!

Изобщо, уважаеми читатели, животът в България е една идилия - затварят ни двата енергоблока, а ние си празнувкаме по тоя случай на площада и се радваме на бъдещата си бедност. С този манталитет как искате рекламите ни да са добри?!

© Владимир Белов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря ви. Това не е нищо особено. Просто личното ми мнение.
  • Да се смеем или да плачем?!

    Много си добър, бравооо!!!
  • За рекламата - не е съвсем така. Например, американците правят реклама на много продукти, които са с различни марки, а качеството им е на едно и също ниво - напр. Pepsi и Coca-Cola. Така, чрез създаване на конкуренция се печелят много повече пари.
  • Мога да ти кажа един цитат на мой преподавател:
    - Запомнете, качествените неща нямат нужда от реклама! Реклама се прави само в два случая. Първият е, когато пускате нов продукт на пазара и трябва да наситите с него "съзнанието на потенциалните купувачи". Включително и поддйржаща реклама. И затова има един класически пример на реклама преди поне век на марката Форд.
    Вторият е когато продуктът не представлява нищо особено, дори понякога е с по-лоши потребителски качества и не се купува!!! Надеждата е с рекламата да бъде забелязан и да се заблуди купувача.


  • Определено имаш право за повечето неща, особено за "евтерпа" и пелените "молфикс"! Но не си ли се замислял, че някои от просташките реклами до известна степен са умишлено такива, тъй като на някои рекламни агенции им е ясен манталитетът на поне половината българи. Все пак един търговец би предпочел 10 000 човека със селски манталитет да си купят 10 000 броя от неговия продукт, отколкото 1000 интелигентни, които ще оценят качеството на рекламата и ще си купят 700 броя от продукта "х". Примерно. Тъкмо затова мисля, че някои реклами просто са насочени към когото трябва ...
Предложения
: ??:??