14.07.2011 г., 16:56 ч.

Гои, изгои и кощи 

  Есета
1173 0 3
4 мин за четене

Гои, изгои и кощи


Тук ще дам определение за тези ТРИ понятия, три определения, три квалификации за три категории хора.

 

Гой или гоят това е човек, който има определен ПЪТ В РАМКИТЕ НА НЯКАКВА ЦЯЛОСТ, на някакъв колектив, на някаква обвързаност, някъде, където има правила, има очертани пътища. Такива очертани пътища има например в един РОД, в едно семейство, или да речем в една войска, или в един научен колектив и т.н. Гоят се стреми там, в тази цялост, в този колектив да изпълнява задълженията си, да не изявява неправомерно своята воля, да не нарушава тези пътища, а да изпълнява задълженията си. Например има деца, или стари родители, старае се да изпълнява ТОВА, което се изисква от него. Е, малко неприятно е, трудно е, гоят с такива съображения не се движи – ПРЕТЪРПЯВА и върви, следва пътя си. Не че няма при него ПРЕДПОЧИТАНИЯ, има но основното е пътя си да не наруши, а да изпълни. Гоят смята всички хора от неговия път, независимо от особеностите им, за СВОИ ХОРА, когато те изпълняват задълженията си и му позволяват на него да изпълни своите си задължения.

 

Гоят се старае да има ЛОГИКА в поведението му, някаква обосновка. Може да се наложи маневра, една малка лъжа, която да облегчи пътя му, но той винаги знае кога постъпва правилно и кога не-. Знае и обещава вътре в себе си допуснатата грешка да поправи. Гоят винаги помни, че в ПРАВИЛНОТО трябва да се усилва, а в не-правилното да се ОБЕЗСЪРЧАВА!!

 

Гоят има ТРИ живи качества.

  1. Съвест – това е именно тази логика в поведението му. Ако например пътува без билет, то е защото няма пари или са малко, а не например за това, че циганите пътуват така и не заради това, че той е особено хитър и т.н. Гоят никога не се сравнява с ИЗГОИТЕ, те са друга категория...
  2. Достойнство – това е СЪДЪРЖАНИЕТО в делата на гоя, старае се да има НЕЩО! Например, ако може да носи тежест 20 килограма, старае се максималното да носи...
  3. Чест – това е ОТГОВОРНОСТТА на гоя пред своето име и пред името на другите гои, които са с него свързани!

 ------------------

 Изгои  - това са хора, които НЯКОГА, ПОРАДИ НАРУШЕНИЕ на указаното поведение на гоя, са се изключили от задълженията си или са ги грубо нарушавали, не са се вслушвали в съвестта си, нямат ЛОГИКА в поведението си. Така те са намалили БЛАГОСЛОВЕНИЕТО си, светлината си, объркали са пътищата си и сега се движат просто така САМОВОЛНО в живота си. За изгоят всичко е позволено, защото не е обусловен нито от задължения, нито от съвест, нито от достойнството, нито от честта. Това е свободно движеща се частица – БЕЗПЪТИЕ! Изгоят може да ходи на черква, може да се старае, но поради малката му устременост към доброто, да преобладава тъмнината... просто НЕВЕЖЕСТВО...

----------------- 

 

КОЩ (КОЩИ). КОЩЪТ е същият страстен, безпътен, самоволен изгой, както всеки друг такъв, но с една РАЗЛИКА – “съвършен” изгой. Той е разсъдителен, самовладее се, той е ДОРИ проницателен и прозорлив, шампион във всичко, обаятелен. Но ПОРАДИ ТОВА, че някога чрез самоволие е станал изгой, КОЩЪТ вярва, че светът зависи от него лично, от неговото съвършенство. Според кощите светът може да се устрои, да се УРЕДИ КОНВЕНЦИАЛНО по писани закони – партии, комунизъм, демокрация... (не че са лоши тези неща, но те са преимуществено кощенски...) и да се живее в един ВЪНШНО уреден свят по подобни правила!!

Не по съвестта, по достойнството, особено не по честта се стремят вътрешно да живеят кощите, а по правила, за които е не толкова важна тяхната ПРАВИЛНОСТ, а важно, че ТЕ са ги установили по техните съображения...

 

Кощът е НЕМИРЕН, защото смята, че светът зависи от него, той е амбициозен и устремен. Целта на коща е не животът за душата, а ДОСТИЖЕНИЯТА. Кощът обича най-много властта и първите места, той винаги смята, че малко е направил ...

Кощите са най-опасни поначало, трудно се разпознават, защото изглеждат като светци, но са фалшиви; те приличат на ЗЕМНОВОДНИ, на червеи в поведението си. Основният им девиз е: “Целта оправдава средствата.”...

--------------

--------------

Хора - гои са например, хан Аспарух, Васил Левски, цар Александър – освободителя, цар Борис III и др. Изгои са повечето от хората. А кощи са били, например, Аристотел – основен кощ, бесноватия кощ Адолф Хитлер и др. подобни.

В САЩ има най-много изгои и кощи, защото поначало от такава категория преселенци се е зародила тази държава. Там има обаче и ГОИ, особено индианците и всички почтени хора, в поведението на които има СЪВЕСТ и логика.

 

Гоите не са безгрешни хора, а ИСТИНСКИ човеци!!

 

Румен – Лесничея               14.07.2011 г.

© Леснич Велесов Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря. Ще погледна философите!
  • Изненада ме тази класификация, но я прочетох с интерес. Без да я отхвърлям, бих насочил вниманието към подобно подреждане на човешките типове в изследванията на двама уважавани от мен философи: Мартин Хайдегер /DAS MAN/ и Хосе Ортега-и-Гасет/ човекът маса/. Поздрав!
  • Аз ОБАЧЕ не искам много да споря. Аз не съм лично заинтересован в нищо... Бих отговорил на някои въпроси, разбира се. Прочетох книгите на руския писател Сергей Алексеев "Сокровища Валькирии", текстовете на руски на които ги има в моя сайт в раздел "Атенон". В същото време те излязоха и на български език... От тези книги за първи път научих за тези понятия, и открих за себе си верни ПРАКТИЧНИ неща. Препрочитам книгите на този писател непрестанно и се ОСВЕЖАВАМ. В същото време и аз самият съм някакъв експерт в подобни неща...

    Радостен и ПОКАЗАТЕЛЕН е факта, че тази класификация ВЕЧЕ действа! Това е целта - да не останем в заблуда! Гоите наричат нещата с истинските им имена: и разбойника може да бъде гой, а привидният светец - обикновен кощ!
Предложения
: ??:??