27.03.2010 г., 11:16 ч.

Лазар или Исус 

  Есета » Други
1551 0 8
2 мин за четене

             Според Библейското Евангелие от Йоан, Лазар от Витания, приятел на Исус, се разболял и починал. Когато Бог разбрал, споделил пред своите ученици, че Лазар е заспал и е време да го събудят.

             Пристигнали на четвъртия ден, а сестрите на Лазар плачели. Едната, Мария, в скръбта си неволно обвинила Учителя, че ако е бил там, нейният брат щял да бъде жив.

              Исус помолил да го заведат при гробницата и да отместят камъка. Дори сестрата Мария не повярвала, че брат ú може да бъде съживен, отбелязвайки, че Лазар вече „мирише". Но Исус изрекъл "Стани и тръгни!" и сътворил чудото. Един обявен за мъртъв върнал към живота, а на хиляди дал отново вяра в силата на човека и Бога, които,  обединени, могат да вършат чудеса.

             До Лазар или Исус е по-близо творецът?  

             Когато сетивата се уморят и няма вдъхновение, а белият лист не иска да целуне нито дума, умира ли талантът? Кой трябва да се превърне в Исус и да му върне отново живото слово, да накара сетивата му да усещат пак пулса на времето, за да го претворят в художествени образи?  Само Обичта -  към себе си, към света, към живота, към красотата, към приятелите и любимите хора.

             Мъртвото оживява под пръстите на музиканта. Птицата полита от душата на художника и остава така върху картината. Неживото възкръсва и се връща в света на обичащите чрез душата и волята на поета.

               Според Оскар Уайлд изкуството не познава смъртта.  Може би защото истинският творец обединява в себе си и Лазар, и Исус. Той е този, който възкресява мъртвата духовност у другите, пречиства ги и ги възкресява за нови надежди, усмивки и обич чрез творбите си. Но и  върви  неизбежно към своята Голгота, раздавайки част от себе си  чрез всеки свой стих, багра или мелодия.

                  Ако Душата е уморена, подарете ú обич чрез слово, образ или музика. Когато стане слънчева, светла и топла, ú кажете "Стани и тръгни!" и тя ще ви чуе, защото у всеки от нас има частица от Лазар и от Исус, а всеки ден  е Време за възкръсване.

© Илияна Каракочева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Оптимистично!Трябва ни вярата и най-вече вярата в себе си,щото оттам ни тръгват всички тегоби,неверие,безветрие,безчувствие,обезчовечаване...Липсата на любов и топлина към самите нас пораждат такава липса и в отношенията ни към другите,дори и към тези,които обичаме/или по-скоро сме привързани към тях/.Тук трябва да си отговорим на въпроса:можем ли себе си да лишим от любов,а на другите да сме убедени,че я даваме!?Кого заблуждаваме!?-май и себе си ,и другите.Кога ще спрем да усещаме "псевдолюбов"и такава псевдолюбов да раздаваме!?Кога ще се събудим и ще осъзнаем ПОСЛАНИЕТО!
  • Раздавай се, Илияна! "раздавайки част от себе си чрез всеки свой стих, багра или мелодия" ти ставай по-богата!
  • С радост очакваме възкресението, защото носим вярата в нас. Благодаря ти за слънчевото усещане, което провокира в мен.
  • Ако Душата е уморена, подарете ú обич чрез слово, образ или музика. Когато стане слънчева, светла и топла, ú кажете "Стани и тръгни!" и тя ще ви чуе, защото у всеки от нас има частица от Лазар и от Исус, а всеки ден е Време за възкръсване.

    Тук е цялата Истина!
  • "Ако Душата е уморена, подарете ú обич чрез слово, образ или музика."
    Да! Честит празник!
  • А съществува и една друга, доста проблематична интерпретация. За срв. "Лазар и Исус" на Емилиян Станев и сценичния и вариант от Ив. Добчев в театър Сфумато.
  • !!!Прекрасно!!!

    Лазар и сестрите му Марта и Магдалена били приятели на Христос от деца. Понеже бил зает с проповеди в пустинята, Иисус не могъл да се отзове незабавно на молбите на сестрите да види брат им, че умира. Отишъл при Лазар на третия ден след смъртта му. До пещерата, където бил оставен покойникът, го съпровождали Марта и Магдалена, учениците му, както и голяма група техни роднини и приятели. Отмахнали камъка, който бил върху гроба и Христос казал три пъти: „Лазаре, излез!” След третия Лазар излезъл от гроба, махнал покрова и всички извикали: „Жив е! Жив е!” Потвърдили се думите на Христос пред вестоносците, съобщили му, че Лазар умира: „Тази болест не е за смърт, а за прослава на Бога, за да може чрез нея да бъде прославен Божият син!”
  • Така е, Илияна - душата живее и диша чрез различните форми на изкуството, лекува се, когато е наранена!
    Поздравления за проникновението и за насладата, която носят твоите разкази!
Предложения
: ??:??