11.07.2024 г., 1:43 ч.

Н2О 

  Есета » Социални
170 0 6
13 мин за четене

Н2О*

 

В уютното фоайе на виенския хотел Ибис имаше малко хора - трима млади човека ровещи в телефоните си, по-възрастен мъж от тях, облечен в тиролски дрехи, четящ хартиено печатно издание, всеки зает с традиционното за възрастта си четиво, стройна дама, привличаща всеки мъжки поглед, облечена в цветни спортни дрехи. През безшумно отваряща се врата влезе човек облечен в клин, с високи обувки и анорак в цвят каки, насочи се към рецепцията, поздрави човека до рафта с подаване на ръка.

- Веднага се познавате туристите, само вие си купувате минерална вода за пиене.

- Но това, уважаеми инженере това е Перие - отвърна неговият гост инженер Димиятов.

- Каквато и да е тази вода, е бутилирана в найлонова бутилка и минералите правят тиха вредна химична реакция и тя няма свежест и вкус като тази на чешмите на виенчани и затова си пием хубава прясна и студена вода направо от кранчетата - заповядайте с представителната както винаги фрау Бистра, след мен, моля!

Пред вратата на хотела беше спряла чудновата на вид кола джип, бъги с интересна визия и водача ги погледна и разбра разочарованието на спътниците си за автомобила но ги покани любезно да влязат и се настанят. Това беше неговия боксерен Щайр, високопроходим, сигурен, че в днешния планински маршрут ще се представи безупречно. Неусетно преминаха асфалтовия път, навлязоха в планинските пътища, редуваха се тесни пътеки, а последния половин час се движеха направо по планинските сипеи, склонове и постоянно нагоре. Но пътуването беше удобно. Слязоха и вдишаха от кристално чистия планински въздух с дълбоко вдишване и шумно издишване.

- Колеги, надявам се, че машината се справи добре до тук, макар че местността е силно пресечена и с висока степен на денивелация. Моля, по тази пътека още малко нагоре около 200 метра, последвайте ме. Погледнете в дясно, високи стройни борове, между тях се вижда и малко красиво селище, известно с поддържане на заветни тиролски традиции. И ето ни на нашата цел. Пред нас са двата високи извора Кайзербрун и Сикстен и по-ниския на 50-60 метра под нас е Алта. От тук започва ”Проекта с три източника” на виенската община в далечната 1860 година. Това е първия високоизворен тръбопровод за града на музиката с дължина 95 километра. Чисто гравитачен, което означава, че водата тече само чрез самоток - изговори с известна гордост инженер Готфрид, специалист по хидрогеология и геодезия, познат и уважаван в страната си с модерните си познания и реализирани водни проекти.

- Колеги - продължи хер Готфрид, съоръжението е открито през 1873 година и за пръв път осигурява идеална питейна вода навсякъде. Това е исторически символ на облекчение за снабдяване с вода, което подобрява неимоверно хигиената, лична и обществена и намалява в значителна степен широко разпространени епидемии на холера и коремен тиф. Ползата на това чудо се усеща сред хората, от видимия в пъти спад на смъртността.

- Ето вижте малък течащ ручей, показал се за малко, чува се как тече надолу, говори нещо, тихо бълбукайки си. А къде отива? Скрива се в пазвите по податливия планински релеф, сътворен от Майката Природа и поема към хората, да им донесе този Божи дар - рече емоционално Бистра, еколог и защитник на природата. Дошла от България на 4 годишна възраст, получила образованието си в университет Грац, благодарение на което е заела престижно професионално ниво.

- Уважаеми приятели, каналът съдържа в изграждането си тунели и акведукти, мостове по протежението си, езерни кули и шахти за предпазване от кражби и вандалщини и наблюдение. Използват се железни тръби, вентили и хидранти. Още тогава за поддръжката и по добра координация водната система е включена в телеграфната мрежа. Като благодарност към строителите и поздрав към гражданите заради пускането на уникалният водопровод е открит

фонтан с бистра изворна вода с висока струя като фойерверк за преценка и уважение към всички създатели от следващите поколения. Може и сега да се види, когато минавате покрай двореца Шварценберг. И още нещо, цялата система работи безупречно и сега, преди известно време акведуктите бяха основно реновирани – довърши представянето си австрийския специалист.

- Не мога да не споделя асоциативно, моя милост за едно също уникално водно съоръжение в нашата страна - обади се и не обичащия да говори инж. Димиятов - хидроинженер, изключително скромен като личност, с хай мислене в инженерната си дейност, иновативни реализации, участник в строителството на големи бентове в страната си. През 1980 година Народна България построява всички язовири със собствени средства и заема трето място в света след Япония и САЩ по брой хидросъоръжения. Малка страна, но факт. Един от малкото българи непрекъснато канен за работа в чужбина и почти 10 години работил по проекти извън страната. Това е - продължи инженерът - родният Рилски водопровод. Планиран от хидроинжинерите Танев и Иванов*, включва вода от високите части на нашата красива планина Рила. Открит е 1933 година и е най-голямото хидротехническо съоръжение с дължина 76 километра. Има 19 тунела и 12 сифона и други за времето си модерни съоръжения. Снабдява първоначално близо 2 милиона жители в София и околностите. Осигурена е 200 литра вода на човек, която не могат да изразходят. След проблеми на безводие софиянци пият „най-хубавата и свежа вода и най-евтината в света”- рекламира водното чудо общината. Удивително строителство! Дълги години не е правен ремонт. И двамата проектанти тук и в моята страна са възпитаници на мюнхенската технологична школа! Обузданите води бликват като гейзер от фонтан за поздрав към инженерната мисъл и благодарните граждани. Един исторически момент, който сближава Виена и София в израз на победа от успешно на моменти и трудно строителство и всенародна радост.

- Господа, благодаря за ретроспективният и поучителен разказ за тези два планински водопровода - чу се звънливия и напевен глас на фрау Бистра. Пиенето на високопланинска бистра вода се практикува от много години от хората водещи природосъобразен начин живот. Тази вода е наситена с много минерали и то в йонизирана форма, а освен това е богата на кислород. Тези съставки обогатяват вътрешна енергия на човека и нуждата от твърда храна съществено намалява. А кислорода оформя правилният баланс на pH като повишава алкалността и помага на организма да отдели токсините от клетки, тъкани и органи. А всичко това организира стабилна основа за по-висша духовна дейност, да почиства и облагородява човешката карма. Целият този синтез повишава способността на тялото да съхранява, трансформира и активно да циркулира благодатната енергия. Не напразно съвременната екология е въвела и стриктно използва индекс** на околната среда за чиста околна природа и качество на питейната вода в дадена държава. Този критерий измерва качеството на водата директно от течаща чешма. Водата в Швейцария се сравнява с качеството на минералната, която се продава в бутилки, но е с около 500 пъти по-скъпа. И с удоволствие препоръчваме - пийте до насита вода от чешмите.

- Приятели, намирайки се тук винаги изпадам в емоционален сантимент, все пак от тук започва Първи Пружинен водопровод. Тук се е доказала мисията на тогавашните хидроинженери. Техни последователи са въвели в настоящето вече „Седемте извора” за водоснабдяване не само на столицата, но и на други големи градове. Разработени са снежните алпийски масиви. Обявени са за водозащитни зони от национална и стратегическа важност. Някои от тях не се ползват, а са оставени за дълбок резерв. На всички водопроводи обхванали страната като паяжина има шлюзове в близост до реки, които позволяват изпразване на линията за поддържане и почистване по т.н. способ ”метене”.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

*некоронования цар на водата, член кореспондент на БАН, забележителен кмет

**EPI

 

- Изключителна мисъл на проектанти, изпълнители и геолози по създаване на съвременното водоснабдяване на вашата страна, колега - рече с уважение и малко завист инж. Димиятов.За съжаление в моя роден град, който винаги посещавам при възможност има следната човешка аномалия: язовир „Тича” построен през 1973 година със статут за поливане и днес все още не е променен. Жителите на града плащат не за вода, а за мътилка, която тече в чешмите и то с най-висока цена в страната. От 2019 година насам някои от ръкавите пресъхват. Разходът е 1620 повече, отколкото притокът. Около града има достатъчно каптажи, но изоставени. Възстановяването е за около 7-8 милиона лева все още, но безхаберието на изреждащите се кметове и изпратените от гражданите „съветници” е прието за тема табу. Никой от общинарите не вижда в бъдещето, че Шумен може да остане без вода. Действие почти никакво, но дадено от сърце. На платото над града има две подземни реки. Водата се движи и филтрира през седименти водоносни пластове и се оформя като основна качествена вода за пиене. А преди 46 години е открита и подземна река на около 3000 метра с минерална вода, 61 градуса по Целзий и то със забележителни високостойностни инградиенти, малко срещани в света, доказани в национални и чужди специализирани лаборатории. Каптажът е използван за кратко време през 90-94 година,но веднага добива известност и идват хора от къде ли не. А това доказва, че страната ни е на второ место в света по термални находища след Исландия. Не мога да си и помисля в този град за безводие. Представям си какво ще се случи тогава. Ще ви цитирам наш известен писател с познанията си по бит и душевност на народа ”В селото завърлува невярна болест, тежка болест и зареди да мори от къща на къща. Учителят дълго мисли и един ден каза - страшната зараза е от водата от единствения излак, който ползват всички, нямаме чешми и водопровод”**. Искам да завърша, че в България от 29 големи градове в 14 има перманентно замърсяване и то в изключително висока степен. Причинител е високо съдържание на хлор, който спомага за корозията на метални тръби и от там метални частици, които благоприятстват създаване на висок процент на патогени.

- Господа, впечатлена съм от разнообразната информация, която чух - рече винаги усмихнатата Бистра. - Песимистични прогнози за безводие има не само в Европа, а в световен мащаб се потвърждават все по-често и по-често. Цитирам данни „всеки четвърти на планетата няма достъп до питейна вода”***. Учудена съм че в европейска страна, която не е пустинна, а планинска, може да се ползва язовирна вода и то без пречиствателна станция за питейна, не ви ли се струва, че това е подсъдно за обществения строй, който я е създал, но и тези, които са позволили ползването й. В тези води има много канцерогенни вещества. А какво да кажа PFAS–вещества****, които са вечни замърсители и трудно разлагащи се в природата. Зад тези вещества, стоят производители, които лобират за тях. Работи се постоянно регулаторни органи да съгласуват вижданията си и процеса да бъде вместен в юрисдикция. Изследвани са близо 17 хиляди обекта. Местата са особено гъсти в Белгия, Германия, Англия. Замърсителите идват от пожарогасителни пени, нерегламентирани и необработени сметища, неконтролирани отпадни води. Замърсената вода довежда в последните години нови случаи на холера в 69 държави, включително и в Европа. Но нека да кажа и нещо по-приятно. Хубавата вода се оприличава на кулинария, отпиването от правилната чешма при определена температура, съчетаването й с подходяща храна дори може да празнува с вода, което е нещо важно, много важно. Има и нова специалност „воден сомилиер”. Да, има. И това не е снобизъм. Проведени са и международни състезания за ”пробване”на питейна вода. Излиза на мода вода придобита от ледникови айсберги или събрана от капчици сутринна роса в …Тасмания? Климатичните аномалии на Земята нарушават нормално и равномерно водосбора и водоснабдяването.

Тримата специалисти приключиха интересната и злободневна тема за непреходната същност на водата. Отнесоха се уважително и с почит към миналото. Обсъдиха настоящето на водата с новите постижения в използването й като жизнено важен ресурс, притихнаха за бъдещето на водата като запаси, качество и ползване с песимистични данни. За жалост днес Божата дар комерсиализирана до високо ниво е с лоша прогноза. Дали ще изчезне поради неправилно ползване или ще стане скъп и недостижим за обикновените хора рефрен на доставена „хладна вода”, прясна в дома. Чистотата й и нужния баланс на pH елемент са все още по-важни за здравето и дълголетието от храната. Особено ценно е водата да съхранява и провежда енергията и да запазва не само, а да подобрява здравето. Как? С модерни технологични процеси, на които сме съвременници: филтриране, алкализиране и йонизиране на днешната и утрешната питейна вода. И до кога в нашата страна няма да бъде въведена ”информираност на гражданите по директиви на Европейски съюз към доверието на доставчици към населението”, която се дава от ”DRINKWATER DAY”?

„Златото излезе и веке водата се скри” - пророкува Баба Ванга. А дали ще се сбъдне и кога? А нейните пророчества все се сбъдват!

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
*  – химическата формула на водата

** – от разказа „Напаст Божия” по Елин Пелин: излак=кладенец

*** – по СЗО и УНИЦЕФ

**** – полифлоуралкилови вещества

 

Веселин ВасилевMD-Виконт

© Веселин Василев Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Този, по който върви Владайската река!
    Едно софиянче ("слатинче" от Варна.
  • Един от централните соф булеварди е кръстен на инж.Иван Иванов. Който се интересува от история, знае кой е. Имаме наследство и културно, и архитектурно и т.н. Само да пазим и се възползваме разумно и правилно от това, което имаме, и идващите поколения също. Такъв е животът - приемственост и градивност.
    Поздравления за старанието и труда да дадеш публичност на част от по-новата ни история!
  • Това е странен жанр - възхвала на НРБ плюс модерни еко елементи. Рилският водопровод "пръвоначално" снабдява с вода 2 милиона души /!?/, въпреки че по това време цялата София е 300000 души. "През 1980 година Народна България построява всички язовири със собствени средства". В една година България строи всички язовири? И то "със собствени средства", въпреки че точно тогава се формират онези прословути 9 милиарда долара заеми. "заема трето място в света след Япония и САЩ по брой хидросъоръжения". Как ке броят тези хидросъоръжения - като общ броя, на глава от населението? Асуанският язовир и микроязовира в Горно Нанагорнище по една бройка ли са? И разбира се - любимото ми - "България е малка страна"... Странно е това да се казва на австрийци, защото Австрия е по-малка, но на никого и през ум не би му минало да каже "Австрия е малка страна...
  • "През 1980 година Народна България построява всички язовири със собствени средства и заема трето място в света след Япония и САЩ по брой хидросъоръжения."..." страната ни е на второ место в света по термални находища след Исландия." Плащаме ли за чиста вода и въздух, ясно е работата. Беше ми интересно да прочета. Вложил си доста труд.
  • Благодаря,Безжични.За кметуването на инж.Иванов трябва да се напише компендиум,а сегашните негови колеги да го учат като ръководство.Сигурно знаеш,че 1945г. няма кой да довърши яз.Искър,ОФ правителство иска помощ от СССР.Те отговарят"къде е инж.Иванов"Като истински патриот и от затвора работи всеотдайно.
  • Браво! Много качествен текст! Написано е като есе-разказ - интересна форма.
    Много съм доволен, че е споменат инж. Иван Иванов, кмет на столицата и "император на водата". Селските въшлясали и необразовани каскетлии-комуняги и него са репресирали!
Предложения
: ??:??