7.03.2010 г., 23:52 ч.

От бунта до безмисления празник 

  Есета » Други
1743 0 5
1 мин за четене

Осми март, 1857 година, Ню Йорк. За пръв път жените-работнички излизат на улицата,  протестирайки срещу лошите условия на труд, неравностойно заплащане и липса  на равноправие. Протестът им е разпръснат от полицията.
             Така е и на следващата година, и по-следващата. Клара Цеткин има заслуга Осми март да се превърне в Международен ден на жената.  В десетки страни го честват като празник на майката и колежката. Някъде той е неработен ден, отбелязван с партита, подаряване на цветя и дребни подаръчета със символно значение.
            Нещо средно между Деня на майката и Свети Валентин  ли е той за българката? Обикновен ден като другите в календара или захаросан лицемерен изблик на псевдозагриженост, признание и измиване на чувството за вина с букетче и лъскава дрънкулка?
       Къде сме ние в цялата  пъстра картинка?  Какво празнуваме и имаме ли повод за това?
           За едни жени Осми март  не е празник, за други е повод да принудят благоверните  съпрузи да  им закупят скъпи подаръци. И едното, и другото е достойно за съжаление.
          Осми март е истински празник на онези жени,  у които е останало поне мъничко от борбения дух на работничките от 1857 година. Тези, които отстояват своите права и  мечтите си.
          Който казва, че българската жена в момента има пълно равноправие с мъжете, значи живее в някакъв друг свят.  Но не само това е причина празникът да бъде осмислен по нов начин.
    Датата Осми март е празник на мислещата,  действаща жена, която се бори да постигне своите цели.  Която може да каже с гордост: "Тази година постигнах една мечта, защото се борих за нея."  Тогава празнуването  наистина има смисъл.
     Прекалено много станаха жените-кукли, прекалено малко останаха жените-воини. Печална диагноза за състоянието на обществото и предупреждение за бъдещето.
    Вярвам, че уроците на историята не са  досадни безсмислици. Ако този постинг накара поне една жена да празнува по-различно Осми март, имало е смисъл да го напиша.
     Защото борбата е състояние на духа, а Духът няма пол, възраст и етнос.
        Честит празник на всички, които  водят своите битки за оцеляване или усъвършенстване! Истинският празник Осми март се празнува от личности!
Да бъде пълен със светлина, усмивки и победи!

© Илияна Каракочева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
Предложения
: ??:??