24.05.2009 г., 17:41 ч.

Върви, народе неограмотени 

  Есета » Граждански
3555 0 22
2 мин за четене

 

http://www.youtube.com/watch?v=zVNr3NCxKYk

 

Бях на  прекрасно тържество по повод 24 май.  Децата пяха, свириха и танцуваха, портретът на светите братя Кирил и Методий бе окичен с цветя.  Радвах се на детските лица, на светлината от знания, умения и талант, който те показваха, до последното изпълнение. Всички изпълнители излязоха на сцената, за да изпеят заедно с публиката „Върви, народе възродени... И тук „настана трагедията”.  Хората  над 35 изпяха два-три куплета, родителите под 30 спряха след първия куплет, а талантливите деца мълчаха. Две момичета до мен прокоментираха, че учителката по български език обяснявала днес за тази песен, ама те били със слушалките на ушите, и не чули. А предишния ден преподавателят по история говорил за Кирил и Методий, но тогава пък  те пишели смс-и и изпуснали нишката...

Час по български език. Пети клас. Решавам да проверя накъде върви  тинейджърското племе днес. Какво е глаголица? Мълчание. Какво е кирилица? Мълчание. Кога е написана българската азбука? Мълчание. Мълчание? Има специални часове за разясняване на европейските ценности.  Кога са специалните часове за български ценности? Защо ни е да бъдем  европейци, ако сме забравили, че сме българи? Откраднах 10 минути от „Променливо Я", за да взривя мълчанието на неграмотието...

7.30 сутринта. Влизам, за да помоля децата  да съберат цветята за венеца на Кирил и Методий. Седем от 20 носят стръкче или клонче. "Татко ми каза да си купя чипс, защото това с венеца е тъпо." "Мама не ми разреши".  Откраднах 10 минути отново, за да разкажа, обясня, разясня.   Следващото междучасие децата с цветя за венеца на първоучителите са 19.  „Може ли и ние да участваме в правенето?„Аз имам 5 лева на ден за закуска, карамфилът е само стотинки. Усмихвам се. Една малка битка с равнодушието и неграмотието е спечелена, но не и войната.

А вие знаете ли отговорите на зададените въпроси? Можете ли да  разясните и обясните на онзи малчуган, който ще каже: ,,Защо ми е да знам всичко това, ние сме европейци!Кои сме и защо отдаваме почит на Солунските братя? И колко куплета можете да изпеете  от химна в тяхна прослава?

Помислете си.  И днес  е време за възкръсване.

© Илияна Каракочева Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Силно! Много силно! Шапка Ви свалям, уважаема Илияна Каракочева!
    Това е дълъг процес, за който има и обективни предпоставки, а и субективните са производни на обективните. Ние преди двадесет години твърде лесно отпуснахме - не, ние даже блъснахме яростно, махалото на ценностите в противоположната посока.
    Сега летим все още в тази посока, но кога ли, къде ли и как ли ще стигнем в повратната точка. Историята ни предлага много примери за такива колебания в ценностите, но махалото в крайна сметка е успокоявало своя ход и е спирало в равновесно положение. Всичко друго се нарича конфликт, който може да се изроди във война.
    Въпроса в нашия случай е дали колебанието няма да завърши с пълен оборот около точката на окачване и да се озовем отново в онова положение, от което тръгнахме преди двадесет години и така да се въртим във времето без ценности, без национална идентичност - най-голямата ни ценност, най-ценния капитал. И така, докато центробежната сила на това въртене не ни разпръсне и да се загуби нацията ни.
    Нима ще се допусне тази песимистична алтернатива, няма ли у нас мъдрост да осъзнаем този абсурд и да създадем спирачки за зплашващото ни безумно въртене на махалото! Да забавим махалото, за да не стигне онази критична точка, след която започва нов цикъл на въртене, и колкото може по-скоро да се успокои в равнонесното му положение. Някога тоталитарната машина харчеше много сили и средства, за да го държи в едното крайно положение. Не ни харесваше това крайно положение, но ще ни хареса ли другото крайно положение, или - ще ни харесва ли безкрайното въртене?
    Много са и силите, които ни тикат в това въртене. Народът ни е не разцепен, а е нацепен. Политическите спекуланти се борят за дивиденти от това, материалните предпоставки вземат връх, духовните се губят в зейналите пропасти между разслоилия ни се народ, и бурените на нищетата никнат и изсмукват жизнените сокове на почвата за семената на националното ни самочувствие.
    А имаме безценни семена ...! ...? ...! ...? ... мълчание!
    Къде да ги посадим? ... мълчание!
  • Така е. И тази тенденция ще продължи, с надежда да не се окаже фатална. Добре е, че децата се чувстват европейци и дано да се окажат истински европейци, а не само полу... никакви. Що се отнася до учебните програми истината е, че се предлага прекалено много баластра и не може да се усвои всичко, поради известна граница на възможностите все пак. Децата трябва и да играят.
  • Нравствена деградация и морална тъпота се шири през последните 20-тина години...Както сме тръгнали,в следващите 20 години съвсем ще затъпеем и ще се обезличим като националност,като история...
  • Усещам и до днес божурите, перуниките, зеленината по училищните врати и прозорци... На 24 май! Това са любимите ми цветя!
    Възрастта ми е в профила...
  • "Какво е глаголица? Мълчание.
    Какво е кирилица? Мълчание.
    Кога е написана българската азбука? Мълчание.
    Мълчание?
    Има специални часове за разясняване на европейските ценности.
    Кога са специалните часове за български ценности?
    Защо ни е да бъдем европейци,
    ако сме забравили, че сме българи?"

    http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=169700
  • Смятам, че е добре на 24-ти май да се раздават книги. Ще е прекрасно, ако се четат творби (есета, стихове, проза) на ученици, за да се покаже как някои си служим с езика, който са създали Солунските братя.
    Но по принцип не ми се ходи по празници.
    А иначе, Nelsan - аз много се дразня, когато предаванията по българските музикални телевизии са с английски заглавия. Уча английски усърдно, допреди 15 минути си повтарях едни думи. По български веднъж съм учила до 11 без нещо и то беше преди състезание. Но нашето бъдеще е в чуждите езици, не се ядосвайте затова. И пак казвам - против съм всички заглавия по муз. телевизии в България да са на английски. И се издразних много скоро, когато в Хай Клуб прочетох израза "фичъринга на Лилана със Снуп Дог". Featuring значи "включително", но по музикалните телевизии го пишат със смисъл на "...с..."/"...и...", тоест "дует". Та се чудех не може ли просто да напишат "дуета на Лилана със Снуп Дог".
  • Мирелла, ние ли трябва да ви правим празника? Най-лесното нещо е "билет до Америка", но ако вашето поколение не се чувствате вече българи, какъв е смисълът да говорим? За мен е трагично, че голяма част от хората до 25 години пишат по-правилно на английски език, отколкото на родния си. И какво си мислиш, да не би в Америка да ви посрещнат с хляб и сол? Ако вие не уважавате корените си, как другите да ви уважават? Да, училищното възпитание е важно, но родителското е още по-важно. И все пак, като се замисля, всичко си е до човека. Винаги съм мислела, че добре съм възпитала децата си, но дъщеря ми се интересува от политика, история, чете книги, макар и не толкова, колкото ми се иска на мен, а синът ми е прочел най-много пет книги през живота си. Аз ли съм виновна за това и какво трябваше да направя? Друг е въпросът, че училищните програми са толкова далеч от истинския живот. Вчера дъщеря ми, която се готви за изпит, ми прочете езно изречение от учебника си. Не можах да схвана смисъла, нито да го запомня, сигурна съм, че самият автор не би могъл да обясни какво е искал да каже, но няма значение, нали е взел парите...
  • Не помня годината, не мога да изпея песента! Да, аз съм поредната жертва на простотията и ДЪРЖАВАТА. Ама вие не сте наред! Как може държавата да ви е виновна, задето в училище не идват всички деца да празнуват 24 май? Ами има неща, които си зависят от възпитание и лична нагласа. Или това, че сме глупави. Ами не е само Станишев виновен! ВИЕ сте държавата! Вие можете да промените нещо, да я направите по-добра, вместо да плюете политиците, че лъжат. Не е лесно да стане така, но според мен такава е истината. Но по-добре едно билетче за USA, да ги задръстим тия, няма смисъл да се мъчите да променяте нещо тук. Най-добре умните да се изселят от България и тя да стане страна на глупаците.
    Аз днес също не бях в училище. Защото знам, че само ще загубя време. 1-2 часа ще слушам глупости и стихчета и песнички. Вместо това учих по английски и вярвам, че това беше по-добрия вариант. Мисля, че е важно човек да си даде сметка какво е да създадеш азбука, колко е трудно да започнеш да пишеш и твориш нещо такова. И че в крайна сметка ние използваме днес плода, роден от труда на тези двама братя. Аз се замислих, нищо, че не отидох на "празник". А тези, които отидоха на празник, скучаха. Направете празниците така, че да ни се ходи и тогава ще дойдем! А докато не се стреснете, ние ще приемаме 24ти май просто като почивен ден. Честит 24-ти май!
  • Ще направя всичко възможно детето ми да знае отговорите на всички въпроси, Илияна! ЧЕСТИТ ПРАЗНИК! Поздрави!
  • Хареса ми... Но не с всичко бих се съгласила - синът ми ще стане на 7 август месец. току-що го попитах кой е написал българската азбука - и той криво-ляво каза имената на братята - обяснението му беше "... понеже с тати в събота гледахме...", а може би защото участва наравно с мен, когато ловя бубулечките да ги снимам по пътеката, или защото му говоря за това и онова... може би и ние трябва да се поограмотим... отново...аз поне не отказвам!
  • Дано някой знае всичките 14 куплета на Стоян Михайловски...
    Взривяваш празнословието, Илияна!
    Благодаря ти и честит празник!

    Бе време, писмеността наша
    кога обходи целий мир;
    за все световната просвета
    тя бе неизчерпаем вир;

    бе и тъжовно робско време...
    Тогаз Балканский храбър син
    навеждаше лице под гнета
    на отоманский властелин...
  • Да, живеем в страната на парадоксите! И въпреки всичко все още има светлина в тунела! Честит празник!
  • Честит празник на славянската писменост и култура и от мен!!!
    Поздравления за възрожденската Ви дейност! Какъв вълнуващ празник беше в моите ученически години 24 май!!! Днес дворът на училището срещу нас беше пуст, а не е ли редно в този ден учениците и учителите да го отбележат по подходящ начин. Това едва ли ще решим ние, родители и учители, радетелите за българското. Празнуваме какви ли не други дни, а този светъл ден е отминат със смущаващо безразличие...
  • !!! Ще коментирам това с тъжно мълчание!!!
    Честит празник!!! Поздрави!!!
  • Честит Празник, народе неограмотени!!

    Заповедта на министъра на образованието гласеше следното(цитирам дословно):
    "Обявявам 25 май за неучебен по повод славянската писменост."

    А някои партии днес се възползваха за предизборна агитация със спортни състезания и почерпки за децата..

    Това е . България е страна на парадоксите!!!!
  • Честит Ден на буквите, Дора и Светлана! За вас е моят букет от усмивки, защото те са цветята на душите ни! Благодаря ви за позицията! Сега празникът наистина е светъл!
  • Приеми букета божури, който ти поднасям с благодарност.
    Честит ден на буквите, Илиана!

    п.п. Колкото до програмите - трябва да има възможност учителите да участват в изготвянето им, а защо не и да преподават по собствени... Утопично е, знам, но... защо не.
  • Какъв светъл празник и колко тъжна истина. Илияна, задавай въпроси, само така се търсят отговорите. Поздравявам те за откраднатите минутки, така се прави светло бъдеще. Първо от теб, защото можеш, после и мен ще заразиш, аз родителите, те децата си - заедно ще успеем да не забравяме, че първо сме българи, чак след това европейци. Покланям ти се!!!
  • По въпроса за програмите, няма такава опция. А за нашите деца - да, всички сме отговорни. Само се питам кой е отговорен за нас, родителите?
    Поздрави!
  • Ами това са нашите деца - всички сме отговорни
    Тъжно, Илияна! Макар и да не са малко като теб - светлите учители, останалите като че ли са повече
  • До толкова, че като можеш, крадеш по 10 минути от задължителното разпределение, за да дадеш светлинка на детските души точно когато е нужно, а не точно когато е вписано в програмата. Поздрав!
  • И аз благодаря за подкрепата! Честит празник, макар и с леко горчив привкус!
Предложения
: ??:??